Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja österbotten »

Mulla on kattoluukullinen 900i 2ov -85 johon olen uusimassa kattoverhoilun.
Pahvi on nyt ulkona, mutta kaipaisi vähän korjailua ennen uuden kankaan liimaamisen.
Aiheesta on kyllä kirjoitettu täällä paljonkin kuvienkin kera, mutta silti jää vähän kysyttävää:

Kerrotaan että on pinta on tasoitettu jollain pakkelilla, jota näkyy myös eräissä kuvissa valkoisina läikkinä.
Mitä ainetta olette tähän käyttäneet? Kuvittelen että saisi olla jotain pehmeämpää ja joustavampaa kuin
tavalliset seinä- ja autopakkelit, jotta vastaisi paremmin alkuperäisen pahvin ominaisuudet hiottaessa.

Ja taittuihan se pahvi tietenkin toisesta sivusta luukun kohdalta, varoituksista huolimatta.
Nyt sitä pitäisi korjata ja vahvistaa jollain konstilla, mutta miten?
Lasikuitumatolla vahvistaen, mutta millä liima-aineella?
Voiko tässä käyttää polyesteri- tai epoxihartsia, ne kun ovat taas paljon kovempia kuin pahvi?
Ajattelen PU-vaahtoa, sillä saisi vaikka puuriman kiinnitetyä yläpuolelle vahvikkeeksi, ja se olisi ainakin helppo työstää.

Onko konsteja yhtä paljon kuin :saab::isteja, vai onko joku liima-massa suositumpi kuin muut?

Ja sitten vielä yksi kysymys,; mikä on paras väri jäähdyttäjän säleikköön, onko jotain vannehopeaa vai olisiko kellään oikea värinumerokin??
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja österbotten »

Ehkä olin turhan epäluuloinen tavalliseen lasikuituun ja pakkeliin, ja siksi olen jäänyt ilman kommenteja.
Kun täällä on nyt käynyt toistasataa harrastajaa lukemassa, luulisi että joillakin olisi jos ei omakohtaisia kokemuksia,
niin ainakin jotain kuultua asiasta.

Kertokaa ihmeessä, kaikki tiedonmurusia ovat tervetulleita!
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tuo maskin väri on skannattu oululaisen väripolar liikkeen tietoihin.
Taisi olla nimellä "Saabin maski"
Soittoa vaan niin tulee varmasti tietoa.
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja peltla »

Olen käyttänyt kattopahvin korjaukseen lasikuitusaumanauhaa ( verkkomainen ) ja liimamassaa.
Ensin levitin liimamassaa, ja sitten painelin nauhan massan päälle siten, että massa pursui lasikuitunauhan läpi.
Johonkin paikkoihin laitoin useamman nauhan ristikkäin, reilusti reunan yli.
Massan kuivuttua leikkasin saksilla ylimääräset pois.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Itse revin kattoverhoilusta kankaan jorpakkoon ja imuroin "pehmusteen" pois pahvista. viat korjasin gorilla- teipillä ja vedin hartsit pintaan koko kattopahviin ja lasikuitumattoa päälle. nyt on kattoverhoilu mikä ei roiku enää koskaan. Maali vaan päälle oman maun mukaan.

Myös hiilikutumatto käy, ei tarvitse sitten kuin lakkaa niskaan.

Maskiin omasta mielestä paras väri on matta musta. tai satiinimusta. Kromimaski tietty uljain.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mul o yks 99 jossa kattpverhoilu kankaanpoiston ja puhdistuksen jälkeen on maalattu valkoiseksi. Ei äkkiä huomaa eroa.

Mul o jemmas uusi pystärisatkun maski oon ajatellu käyttää sen kromauksessa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja österbotten »

Koska kiinnostusta näköjään löytyy tähän aiheeseen, mutta vastauksia suhteellisesti vähän(kiitoksia kuitenkin vastanneille!)
kerron tässä nyt kokeiluistani ja havainnoista tähän asti.

Korjaukseen ja vahvistamiseen olen käyttänyt polyesterihartsia ja yhden kerroksen lasikuitua. Polyesteri toimii tähän tarkoitukseen mainiosti koska se ohuutensa vuoksi imeytyy hyvin pahviin.
Olen tällä tavalla korjannut pahvin vain yläpuolelta, sanoisin että korjattu kohta on jo nyt vahvempi kuin alkuperäinen ehjä pahvi, eikä ole paljon kasvattanut pahvin paksuutta. Harkitsin kyllä myös alapuolen vahvistamista, silloin olisi varmaan pitänyt vähän ohentaa pahvia ensiksi, mutta päätin että on tarpeeksi vahva jo yksipuolisella korjauksella. Yritin vältää polyesterin käyttöä näkyvällä puolella, koska se on paljon kovempi ja vaikeampi hiota kuin pahvi.

Näkyvän puolen epätasaisuuksien tasoittamiseen olen käyttänyt Bilteman super ligth kevytsilote, joka osuu hiottavuudessa melko lähelle pahvia.
Toimii muuten ihan hyvin, mutta aivan reunaan en silti tohdi laittaa, epäilen että on liian helposti mureneva. Ehkä mun pitää jossain sellaisessa kohdassa kokeilla muovikittiä, ja olla sitten varovainen hionnassa.
repa
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kattopahvin korjaus ja maskin väri

Viesti Kirjoittaja repa »

Oman satkun luukullista kattopahvia korjasin niiltä osin kuin oli tarvetta, ihan tavallisella puuliimalla ja ruskealla paperilla. Pahvi oli aika hyvä, ainoastaan aurinkolippojen ja kauhukahvojen reikien ympäristöä piti vahvistaa. Ennen uuden kankaan liimaamista imuroin pahvin kunnolla ja hioin kevyesti, aika hyvä siitä tuli, vaikkakin sen luukun kanssa oli pientä ongelmaa. Mutta kelpasi museoajoneuvotarkastajallekin.
#2260
96V4 projekti
Vastaa Viestiin