1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuleeko kenellekään mieleen, mistä lähteä etsimään vikaa, kun 2,1-litrainen 900 on alkanut kylmänä käydä huonosti?
Oireina on heti käynnistyksen jälkeen kierroksien hummaaminen ja nykäisyt kevyellä tasakaasulla ajaessa. Lisäksi kierrokset saattavat jäädä n. 2000 paikkeille hetkeksi esim. risteyksessä, kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa kaasun.
Alipaineletkut olen vaihtanut, samoin IMM tuli vaihdettua syksyllä. Ei sytytä vikavaloa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Johonkin tästä jo kirjoitinkin, mutta en muista mihin topicciin. Oma 2.0 i16 humppasi ja kävi korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla. Tasakaasulla aiheutti juurikin tuollaisia nykäyksiä. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin brakecleanerilla, paineilmalla ja WD40:llä. Pari kertaa olen tehnyt tuon vuosien varrella. Omastani ainakin oireet hävisivät.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, mä muistelinkin, että olin lukenut tuosta, mutta en löytänyt sitä viestiketjua. Miten putsasit kys. osan? Itse putsasin tyhjäkäyntimoottorin sähköliitokset samalla, kun vaihtelin niitä alipaineletkuja. Mitä muuta sille pystyy tekemään?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Otin tyhjäkäyntimoottorin irti ja sumutin brakecleaneria sisään ja paineilmaa perään. Käänsin lisäksi luistia, niin että sain tavaraa ja ilmaa sisään. Liottelin niin kauan, kun paskaa tuli ulos. Lopuksi pistin WD:tä sisään ja paineilmaa perään.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Aikamoista tököttiä sieltä tyhjäkäyntimoottorista tuli. Ainakin eilen auto tuntui toimivan siivommin. Toki tein samalla muutakin huoltoa, millä varmasti oli oma vaikutuksensa. Tulpat, pyörijä ja jakajan kansi vaihtuivat. Pyörijä ja jakajan kansi olivatkin aika kuluneet. Niitä ei varmaan oltu pitkään aikaan vaihdettu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kaasuläppääkin kannattanee tutkiskella sillä silmällä. Jos on siellä liikettä haittaavaa kökkää niin aiheuttaa ongelmia, tosin ehkä enemmän lämpimänä. Myöskään ecun lämpötila-anturin pimeneminen ei ole tavatonta, imusarjan laipassa keskellä. Sytkäosia olitkin jo vaihtanut, EZK oman kokemuksen mukaan on aika tarkka nimenomaan virranjakajan kannen ja pyörijän kunnosta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mietin tuota lämpötila-anturia, että mahtaako esim. Motonetin anturit olla tähän sopivia? Siellä mainitaan Bosch "sininen", mutta usein viitteenä Turbo-mallit. Onkohan tuo sama osa vapareissakin?
Kaasuläppäanturia olen myös epäillyt, kun ihan satunnaisesti olen ollut huomaavinani pientä epämääräisyyttä kaasun toiminnassa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Nyt täytyy mennä mutulla ku ei suostunu EPC aukeamaan (jotain tiedostoa ei löydy) mutta sanoisin että on sama palikka. Osastakin varmasti löytyy valmistajan numero josta saa osviittaa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Juu, kyllä tämä:

37-3584 Bosch-ruiskuanturi sininen
Sopivuudet: - Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote


kelpaa kakspisteykköseenkin.

:arrow: Tuossa omassa yksilössä on hieman samanlaista ongelmaa ollut jo vaikka kuinka kauan, niin kysytäänpäs, että pitäisikö tyhjäkäyntimoottorissa sen ainoan liikkuvan osan olla jämäkkä vai löysä? Tässä mahdollisesti viallisessa yksilössä se on niin veltto että se liikkuu ihan vaikkapa ko. osaa ravistamalla. Kun sitten taas vm. -91 2.0:sta kotoisin olevassa osassa sitä pitää kunnolla vääntää vaikkapa ruuvimeisselillä että se liikkuu...
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 1992 900 2,1 käy huonosti kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, hyvä tietää, että tuo osa sopii.
Mulla se tuossa putsauksen yhteydessä ainakin liikkui pehmesäti ja herkästi. Mutta kuitenkin piti ruuvarin kärjellä kääntää, eikä se itsestään hölskynyt mihinkään suuntaan. Joku jousivastus siinä on ja ainakin mun osassa se akseli palautui heti alkuperäiseen asentoon, kun ruuvarin otti välistä pois.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin