Saabi maailman isoin murheen ryyni....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Saabi maailman isoin murheen ryyni....

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tossa viikko kaksi takaperin alkoi saabini ongelmat kasaantua... :cry:

Ensinnäkin kone joka on Satkun B202 eli T16 vuodelta 84´ ajettu 405 tkm
alkoi kolisemaan raksuttamaan ja tuntumaan laiskahkolta....

tämä alkoi kansipahvin kärtsähtämisen myötä joka palaessaan sylki vedet pyttyyn... öljyt ja nesteet eivät menneet sekaisin...

voisiko tuo kilinä jo kolina olla normaalia helvetinmoisen kuluman aiheuttamaa oireilua...?

Niin ja kansi tarkistettiin toun pahvin palamisen seurauksena ja oli ehjä...

Sitten käyvätkö teboilin öljyt saabiin kuinka hyvin koska kun tuo kilinä alkoi + raksutus ja muut niin koneeseen oli juuri vaihdettu teboilin öljyt...
Kertomuksia otanko nuo teboilit äkkiä pois koneesta vai?

Mikä olisi hyväksi havaittua öljyä tuohon...?

Entä tuo kilinä ja kolina jota esiintyy yleensä koneen käydessä tyhjäkäyntiä...?

hydraulikupit? Ketju? Vai nostimet?

Vai kone vaihtoon... :evil:

Kuuinka hemmetin hyvin toiminut kone voi tehdä yhtä äkkiä tuollaista...?
Vaikka onkin ajokilometriä.... :wink:
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Mulla ei Teboilin öljystä henkilökohtaisesti ole hyvää kokemusta. Auto söi Teboilin öljyä aika paljon, mutta kun vaihdoin Mobilit, niin siihen loppui kulutus. 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Sabasta en tiedä, mutta volvosta meni kiertokanki pilalle kun imas vedet pyttyyn.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Voi voi :cry: Jos kiertokanki ottaa nuan pienestä itteensä niis jessus...
Mullakin syö aika sairaasti tuota teboilin öljyä eli noin 0.5 / 5000km
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Ransu kirjoitti:Voi voi :cry: Jos kiertokanki ottaa nuan pienestä itteensä niis jessus...
Mullakin syö aika sairaasti tuota teboilin öljyä eli noin 0.5 / 5000km
Öljyä menee sitten vasta paljon, kun kulutus on luokkaa 2 litraa 1000km :lol: On tullut sellaisia pirssejäkin joskus omistettua..
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No tuo tuntuu mulla paljolta kun ennen oli sellaista mittatikussa 1cm / 10tkm :)
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja uubi »

Syökö Saabit yleensä öljyä? Minulla on ollut nyt noin 1 kk. Saab ja olen sinne joutunut jo lisäämään eikä kilometrejä ole tullut kuin n. 1000km.Nesteen öljyt näyttää olevan,ajattelin kokeilla Valvolineja seuraavaksi.Koneella ajettu n.240000km.Vuotojakin kyllä on esim. jakorasian O ring näyttää vuotavan jonkin verran.
900i 2.1 16v -92 # 2361
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mutta osaako joku sanoa tuohon koneen kilinään rallatukseen ja nakutukseen jotain...?
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Ransu kirjoitti:Voi voi :cry: Jos kiertokanki ottaa nuan pienestä itteensä niis jessus...
No ei se ihan pientä ole, ajatteleppa vaikka että paat kiven sinne pyttyyn niin silloin voi niikuin kuvitella sen notkeen veden voimaa...... jos saat puristettua jotain nestettä niin olet jo pieni ihme, eihän mulla ole mitään tietoa paljonko siulla on päässy sitä vettä sinne, mutta ei sitä paljoa tarvikkaan 1cl enemmän mitä puristustilavuus niin se on siinä.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Risto kirjoitti:Minulla oli noin 480000 km:n kohdalla Länsi-Autossa kannentiivisteen vaihdossa ja kotimatkalla alkoi kuulua terävää naputusta koneesta. Oli kannesta jotkut öljyputken bakeliitit huonona ja yläkerran voitelu jäi vähiin.
Ihmeellistä, että eivät vaihtaneet niitä öljyputkien nippoja merkkihuollossa, nehän tulevat mukana mm. Motonetin yläpään tiivistesarjassakin. EPC:n mukaan kuuluvat "karstanpoistosarjaan", jossa noiden nippojen ohella kannentiiviste ja imu- ja pakosarjan ja venttiilikopan tiivisteet.

Omastani on viime keväänä kannentiiviste vaihdettu ja öljyputkien nipat jäivät vaihtamatta. Yleensä ahtaa hyvin, toisinaan jää yritykseksi ja palaa peruspaineille. Nakutusledin asennus lienee seuraavana ohjelmassa.

Ei naputa eikä kilistä mitenkään erityisesti, ei ainakaan enemmän kuin ennen kansiremppaa.

Minkäslainen kansiremppa tuli Ransun koneeseen tehtyä? Ja kumpi oli ensin, kannentiivisteen käry + remppa vai Teboilin öljyt + kilinä?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5296#45296
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... kit_ok.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mitkähän teboilin öljyt siellä on?
eiköhän vaikka valvolinen syn powerit ole ihan hyvät, jos rahaa riittää (50e) niin kannattaa ainakin kesäksi laittaa vaikka castrolin racing 10w-60..

tosiaankin, jos vettä päässyt oikeen reilusti männän päälle niin sitten on varmaan joku muu paikka pettänyt jos kansi oli ehjä!


OT:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... kit_ok.JPG
kuuluvatko nuo vain tuohon vanhan malliseen kanteen?

edit: linkin korjaus. mutta noita öljyputkia juuri meinasin...
Viimeksi muokannut mikkoimp, Su Huhti 03, 2005 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:OT: kuuluvatko nuo vain tuohon vanhan malliseen kanteen?
Öljyputket nokka-akselipukkeihin olivat B202:ssa viimeisen kerran 89-mallisissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

405tkm yksilöitä kaikki autot ovat, huoltoo ja korjausta. Se on edessä minullakin joskus. Mun 99 kone oli loppu jo 240tkm kohdalla kiitos siitä edellisen omistajan :evil:
9-3.1972
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

En usko tuohon öljyteoriaan, kaikkien valmistajien öljyt ovat tänä
päivänä kyllä riittäviä nykymoottoreille.

Arvelen että kiertokangen laakerit ovat ottaneet itseensä tuon pahvin
palamisen seurauksena.

Toinen seikka mikä saattaa aiheuttaa kilinää on tuon ketjun kiristimen
säätö, ( vaikka onkin automaattinen ) tämä säätäjä pitää löysätä ennenkuin se yleensäkkään voi toimia.

Onko nokkaketju laitettu varmaan oikein, ( ajoitusmerkit ) väärä ketjun
kiristimen säätö ( kiristintä ei ole vapautettu ) muuttaa jo ketjun asetusta
parilla hampaalla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin