OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Olen jo jonkin aikaa suunnitellut oman 2.1 muuttamista 900s matalapaineturboksi.

Hieman tietoa yhtäläisyyksista olen jo saanut, kuten että jarrut, jousitus, vaihteisto ja alusta olisivat samat molemmissa (ainakin). Imusarja ja kansi kannattaa kuulema ottaa 2.1 koneesta.

Minulla on täydellinen 900S moottori vaihteistoineen ja johtosarjoineen (jopa sulakerasia löytyy sekä syt boksi ja ecu).

Og900 on entuudestaan aika vieras laite joten hieman vinkkejä kaipaisi. Etenkin johtosarjan erot mietityttää? miten suuret erot on 2.1 ja 900s johtosarjoilla? Joutuuko koko moottorin ja etupään johtosrjan vaihtamaan 900s:stä? Ja onko muita merkille pantavia eroja?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

900S on lucas ohjattu -90 on ecu 14.0 ja 91-93 ecu 14.1 versio ja uudes eroa mm isommat oranssit suuttimet. 900 muut taitaa olla boschilainen ohjaus.
Muita erikoisempaa huomioitavaa lambda 900S on titanium eikä zirkonium kuten muissa jotta oikeanlaista sitte sinne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

En ota itse moottorin rakenteeseen kantaa mutta kaikista helpoimmalla pääset johtotehtävien suhteen ku vaihat kylmästi päittäin sulakerasioineen kaikkineen sähköt. Jos sulla on siitä turbosta siis kaikki konehuoneen sähköt ajovaloja jne myöten niin ehottomasti näin. Moottorinohjaus on erillisenään myös niin se on vielä helpompi vaihtaa. Siinä sulakerasiassa on kolme isoa liitintä joista lähtee johtoja sisälle kabiiniin ja niissä on vuosimallieroja pinnien määrässä mutta luultavasti en paljoa valehtele jos sanon että sekään ei ole ongelma noilla sinun vuosimalleilla.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Luulen että kallistuksenvakaajat puuttu autostasi
AaOo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 14:24

Re: OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja AaOo »

Kyllä ainakin itsellä kaikissa 2,1:ssä on ollut vakaajat. Kokemusta tosin vain 5:stä yksilöstä.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jaa no sitten. Kokemusta vain pikkulohkoista
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900 2.1 ja 900S lpt erot?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Vastaavan muutoksen tehneenä sanoisin ettei mitenkään vaikein homma. Omasta muutoksesta tosin jo yli 10 vuotta aikaa, joten aika saattaa kullata muistoja... Helpompi ainakin kuin vastaava muutos kaasarikoneiseen.
Erilainen sytytysjärjestelmä järjestelmä aiheutti muistaakseni suurimman pähkäilyn koska se ei ollut selvästi oma johtosarjansa kuten moottorinohjaus, mutta ei silti ole mitenkään pakollista lähteä ihan koko keulan johtosarjaa vaihtamaan. Voihan senkin toki tehdä, jos on kaikki purettuna ja johtosarja olemassa. Lähinnä vanhasta EZK sytkästä jää iso nippu johtoja turhaksi verrattuna turbon yksinkertaisempaan.
Moottorinohjaus vaatii nopeussignaalin mittaristosta, mutta sille löytyy 2.1:stä liitin mittariston takaa.
Polvisuojan taakse tulevan ylipainekatkaisijan voi ihan huoleti ohittaa saman tien.
Tankki ja bensalinjat käy suoraan 2.1:stä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin