16 V koneen hydraulisten vaimentimien vaihtaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

16 V koneen hydraulisten vaimentimien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja pevi »

Onko kenelläkään nettilinkkiä ( tietoa ) miten sivupuolen hydrauliset moottorinvaimentimet parhaiten saisi vaihdettua ilman koko koneen irrotusta.

Varsinkin vasenpuoli vaikuttaa ensinäkemältä pikkasen kimurantilta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 16 V koneen hydraulisten vaimentimien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja pevi »

No niin taas kerran itse itseani neuvoen:


Irrota laturi, öljynsuodatin, ilmastointikompura, lämmityskennon letkut



Vasen puoli:
Löystä kiinnikkeen #7543994 kaksi alimmaista mutteria, jotka sijaitsevat vetaritunnelissa. Irrota tuki #7544893.
Avaa kaksi vasemman puoleista ruuvia kannatinraudasta #7543978. Yritä ylettyä löystämään vaimentimen etummaista pulttia ( 14mm avain ) vetaritunnelin kautta, jotta pääset kääntämään rajoittimen #7544901kohti lokasuojaa.

Tällöin pääset nitkuttamaan vaimentimen etummaisen pultin irti ( tätä ei ole suunniteltu irrotettavaksi koneen ollessa paikalla ). Paikoilleen laitetettaessa porasin kannatiraudan #7543978 etummaisen kierteen auki ja laitoin siihen läpipultin, alapuolelle tahtialuslaatta ja mutteri yläpuolelle. Näin sen asennus helpottui tuhat kertaisesti.

Irrota taempi vaimentimen pultti.

sitten...

Oikea puoli:

Irrota vaimentimen kaikki kolme kiinnityspulttia ja kiinnikkeen #7544026 alemmat mutterit vetaritunnelista.


Tunkkaa koneen takapää ylös, mutta muista avata vaihteensiirtotangon yhdysliitos ( varaa itsellesi valmiiksi uusi kartitotappi, jonka lyöt lyttyyn irrotuksessa ) ja mahdolliset nippuisiteet joilla tehostin letkut on klemmattu raidetankoon.

Nyt yletyt irrottamaan vasemmalta puolelta kannatinraudan #7543978 kaksi oikean puolen kiinnitysruuvia, Alempi ei mahdu tulemaan ylös ellet ole löystänyt yllämainittuja kiinnikkeen #7543994 kaksi alimmaista mutteria.


Nyt pääset ottamaan molemmat vaimentimet irti :!: :!:


Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.


Ajattelin samalla uusia ylätukivarsien puslat, mutta tukivarret eivät mahdu ulos sitten millään, vaikka vaimentimet edestä olisi purettu pois. Irrottamine edellyttäisi koneen/laatikon pois nostamista.


Olishan sen juhannuksen voinut kivemminkin viettää :evil:


Sitten vielä vinkkinä vaimentimen kumia hankkiessa viestiketju viewtopic.php?f=11&t=174823&p=1149522#p1149522

Outletistä saatavat vanhan tonnarin alkuperäiset vaimentimet saa varsin helposti muotoiltua sopimaan heittämällä OG 900:een.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin