APC nakutusongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
viggen36
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 19:03
Paikkakunta: Vaasa

APC nakutusongelma

Viesti Kirjoittaja viggen36 »

Potilaana vm-91 900S johon on jälkiasennettu 9000 peräisin oleva APC järjestelmä (boxi 7524143). Ongelmana on APC, joka luulee moottorin nakuttavan lähes jatkuvasti eikä ahda peruspaineita enempää (nakuledi asennettu).

Nakutuksia alkaa ilmetä erityisesti noin 50% kuormalla ja sen jälkeen, välillä myös tyhjäkäynnillä alkaa vilkuttamaan lediä. Eivät ole oikeita nakutuksia, koska on tesattu toisella anturilla, anturi irti lohkosta, sekä ilman koko anturia tilanteen muuttumatta.

Lisäksi seuraavat on testattu/vaihdettu:

-Magnettiventtiili mitattu (27ohm), naksahtaa johto irroittaessa ja kiinnittäessä. (liitin irroitettuna ei vaikutusta nakutuksiin)
-Toista paineanturia kokeiltu. (liitin irroitettuna ei vaikutusta nakutuksiin).
-Johtosarjan liittimet tarkistettu ja johdot mitattu heilutellen.
-Sytytys säädetty 16° tyhjäkäynnillä.
-Moottoritilan kaikki maadoitukset tarkistettu, mitattu ja puhdistettu.
-APC purkki käyty kolvilla läpi, sekä kokeiltu kokonaan toista purkkia
-Uudet alkuperäiset bougicord puolan ja tulpanjohdot.
-Uudet sytytystulpat NGK BCP7ES
-Kierroslukusignaali otettu TSI liittimen sinisestä johdosta (sama kuin sytytyspäätteellä). Kokeiltu myös ilman koko signaalia eikä vaikutusta nakutuksiin.
9-5 aero, 900S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: APC nakutusongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Auttaako puolan johdon asettelu kauemmas magneettiventtiilin johdosta? Onko venttiilikoneisto kovin äänekäs? viewtopic.php?f=11&t=157290
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
viggen36
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: APC nakutusongelma

Viesti Kirjoittaja viggen36 »

Ei auttanut asiaan johtojen kauemaksi vieminen, eikä koko liittimen irrotuskaan. Venttiilikoneisto on erittäin hiljainen, korkeintan kylmänä saattaa ääntää vanhoilla öljyillä. Nakutusanturia kokeiltu myös liitin irti, joten sen vian uskaltaa varmasti sulkea pois.

APC pinnit kytketty näin :
4,16,17 Nakutusanturi
5 Maa
10,23 Paineanturi
12 Magneettiventtiili
13 Päävirta
19 Nakutusvalo
20 Jarrusignaali
25 RPM signaali
9-5 aero, 900S
Vastaa Viestiin