900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Moi vaan kaikille ja kiitokset jo etukäteen,
TLDR; vikalista alla

Ongelmaa etsiskellyt täällä foorumilla ja netissä ja uskon jo paikantaneeni mahdollisen vian (ehkäpä maadoitus) mutta koska olen saab-newbie niin ajattelin varmistaa ettei tulisi tehtyä hulluna turhaa työtä.

Pari vuotta sitten tuli sellainen vika että sammahteli lämpimänä ja lähti käyntiin kun vähän aikaa jäähtyi, siihen vaihdettiin osa jonka nimeä en muista, mutta se on vasemassa reunassa n. 2x4cm musta lätkä rungossa kiinni sulakeboksin etupuolella, ja sen jälkeen pelitti taas tosi hyvin kunnes...

Siinä alkoi taas olemaan samaa käyntiongelmaa, mutta nyt kun reilun puolen vuoden seisonnan jälkeen latasin akun ja pistin käyntiin niin tosi nätisti käy vaikka on +30c lämmintä, mutta pidemmittä puheitta ongelmalistan tässä kasasin ja ==>

-flekti ei pyöri -> 30c helteessä tyhjäkäynnillä nostaa lämmöt korkealle ja vähänkin jos siirtää niin pomppaa siitä pun.
-sisätilanpuhallin ei toimi
-viikset ei toimi
*pyyhkimet ei liiku ja vettä ei tule
*vilkut ei toimi
*pitkät toimii vilkkuvivusta normaalisti
*vilkut toimii hätävilkkunapista
-kiekkamittari ei toimi; vauhti- bensa ja lämpömittari toimii normaalisti
*mittarin taustavalot ei toimi; merkkivalot toimii

Muuten tosiaan kaikki muuten toimii ihan normaalisti valot ja radiot ja ja eipä siinä vissiin muuta olekaan, ja tosi nätisti käy!

Jos osaisitte auttaa niin olisin todella kiitollinen!

-kamo
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jäin aprikoimaan että toimiko ne aikaisemmin vaikuttaa seisomisen tuomilta ongelmilta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vaikuttaisi siltä että +54 sähköpiiri ei saa sähköjä. ( +54 on kytkentäkaaviossa tietty ryhmä sähkönkuluttajia, jotka saavat virtansa ainoastaan virta-avaimen ajoasennossa D).

Syynä on todennäköisesti rele numero 21/E, joka on rele/sulakekotelossa etummainen vasemmassa rivissä. Tai sitten virtalukko ei anna ajoasennossa ko. releelle ohjausta.

Täällä olisi ko. vuosimallin sähköpuolen korjaamokäsikirja PDF:nä ( 55 Mt ei mahdu s-postiin ) englanninkielisenä, jos kiinnostaa lisää perehtyä asiaan :roll:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Lisäyksenä vielä, että jäähdytinnpuhallin ei kuulu em. joukkoon. Siinä on todennäköisesti vika termostaattianturin liittimessä. Ko. anturi sijaitsee jäähdyttimen vasemmassa yläkulmassa konehuoneen puolella ( muistaakseni )
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Kuullostaa vähän sellaselta että voi olla seisonnan aiheuttamaa, itelläni toi 99 oli sen melkein 5v seisonut ja siinä oli kaikkea kummaa sähköjuttua, mittarit vatkas ja osa valoista paloi ittekseen himmeänä. Sähköliitosten putsaus CRC 5-56lla ja auton käyttäminen lämmitin täysilla ikkuna rakosellaan autto noihin ongelmiin, pitää saada kosteus pois. Kaikki releet, etenkin pevin mainitseman putsaisin.
pevi kirjoitti:Lisäyksenä vielä, että jäähdytinnpuhallin ei kuulu em. joukkoon. Siinä on todennäköisesti vika termostaattianturin liittimessä. Ko. anturi sijaitsee jäähdyttimen vasemmassa yläkulmassa konehuoneen puolella ( muistaakseni )
7v vanhemmassa 99ssa se on ainakin tuossa, voi helposti testata toimivuuden tökkäämällä ruuvarilla tjs metallisella liittimet yhteen. Neuvotaan korjausmanuaalissakin tekemään näin.
http://www.vintagesaabmanuals.org/saab- ... nuals.html# tuolla on varmaan saman kirjanen.
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Sähköviat ilmeni silloin joulukuussa jo ja jätin siitä sitten seisontaan kun oli jo tuo käyntiongelmakin tullut siinä. Mutta eipä noista putsaushommista ikinä haittaakaan ole.
Kiitäs oppaasta ja neuvoista, täytyypä perehtyä asiaan.
900c -89
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Toi putsailu kannattaa aina, kun hankin jonkun uuden rotiskon niin käyn aina liitokset, sulakeet, releet, sytytyksen yms läpi. Pelkkä CRCn käyttö ja pieni mekaaninen putsaus saattaa muuttaa kulkua ihan kokonaan.
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Moi,

Tänään oli aikaa alkaa tutkimaan ja hutkimaan ja heti löyty ensimmäinen vika, eli tuulettimenanturi oli tosiaankin sökö, että kun laitto piuhat hyppylangalla niin iloisesti alkoi pyörimään. Kiitos tästä vinkistä!

Sitten testasin kaikki releet ja ne oli (käsittääkseni) kunnossa, eli kun tarjosin 85/86 päihin virtaa niin naputus alkoi ja jännitteenkoetinkin iloisesti hymähteli.
Siinä huomasin samalla että piippi ei myöskään futaa.
Sulakkeet vielä varmuuden vuoksi kävin uudelleen läpi ja ne oli kaikki kunnossa.

Eli olisiko seuraava looginen askel testata virtalukko (ja jos on niin kaikista siihen liittyvistä neuvoista olisin hyvin kiitollinen).

Tässä vielä bonuksena kuva siitä palikasta jonka nimeä en muista, mutta jonka vaihtamalla loppu lämpimänä sammahtelu:

Kuva
edit: siitähän näyttää puuttuvan yksi kiinnitysruuvikin...

PS: virtalukkohan on tosiaan sellainen että avain lähtee paikaltaan vaikka ei olisikaan pakilla, katsastusta varten aikaisempi omistaja oli teettänyt uuden avaimen joka lähtee vain pakkiasennossa pois että vaikuttaisi olevan avaimesta vain kiinni, ajattelinpahan vain mainita.

PPS: ja en ole tosiaan vielä mitään putsaillu sen kummemmin kun ei ollutkaan crc:tä hyllyssä vaikka niin muistelin
900c -89
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Hassua, kuullostaa melkein samalta vialta kuin itselläni oli 99ssä. En vain loppujen lopuksi tiedä missä vika oli. Näytti että kun käänti avaimesta virrat päälle niin +12v meni maihin. Loppupuolella kävin läpi virtalukon liittimiä ja laturin johtoja, sitten se vain alko toimimaan oikein :?

Yhdessä välissä ohitin virtalukon releen ja syötin suoraan lähtevään liittimeen (87?) niin lähti puhallin pyörimiään ja sisustan valot yms palamaan. Rele kyllä toimi ja on yhä kiinni. Oletin että ruskea/valkoinen lanka joka lähti virtalukolta viralukon relelle vuotaisi johonkin, mutta yleismittari ei ollut samaa mieltä.
Oletan että se oli huonoja kontakteja ja kosteutta mikä teki tuon omani, kävin noita liittimiä läpi CRC 5-56lla, sytytystulppa harjalla ja hiomapaperilla. CRC 2-26 olisi varmaan sitä mitä pitäisi käyttää, mutta tota 5-56sta on paljon helpommin saatavilla.

Kuvassa on sytytysmoduli, en oikeen tiedä asiasta mitään, kun se ei ole ollut istelläni vielä rikki :lol:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

moduuli pitäisi olla alustassaan kiinni 2 ruuvilla ja oikeaoppisesti välissä diskreetisti piitahnaa jotta se toimisi kunnolla eli ei menisi rikki :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Mitä se piitahna tekee? Tiedän kyllä että se johtaa lämpöä, mutta ei noi näytä siltä että lämmönjohtaminen on noissa se juttu. Kosteuden eristäminen? Siihenkin on kaikennäköistä silikoonia ja rasvaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

onpahan niitä irroiteltu ja huomattu että välissä ei ole mitään ja ovat pelanneet kun konehuoneen pesee olen liittimen irroittanut kuivausta varten
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

kamo kirjoitti:Moi,

Tänään oli aikaa alkaa tutkimaan ja hutkimaan ja heti löyty ensimmäinen vika, eli tuulettimenanturi oli tosiaankin sökö, että kun laitto piuhat hyppylangalla niin iloisesti alkoi pyörimään. Kiitos tästä vinkistä!

Sitten testasin kaikki releet ja ne oli (käsittääkseni) kunnossa, eli kun tarjosin 85/86 päihin virtaa niin naputus alkoi ja jännitteenkoetinkin iloisesti hymähteli.
Siinä huomasin samalla että piippi ei myöskään futaa.
Sulakkeet vielä varmuuden vuoksi kävin uudelleen läpi ja ne oli kaikki kunnossa.

Eli olisiko seuraava looginen askel testata virtalukko (ja jos on niin kaikista siihen liittyvistä neuvoista olisin hyvin kiitollinen).
n

Anturi joutuu koville, kun se joutuu suoraan kytkemään tuulettimen suurta virtaa. Taisi olla vm 90, kun väliin laitettiin rele.

Kun mittaat releiden toimintaa kytkemällä käämille jännitteet, et todellakaan saa selville koko totuutta. Käämit niisä harvemmin katkeaa, vaan kontakit palavat niin, että niihin jää ylimenovastusta. Tämän vuoksi releen syöttämä jännitekin pitäisi mitata aina kuorman kanssa!

Eli sinun tapauksessa kytkisin autossa virrat päälle ( käyntiin, kun se sentään käy ) ja mittaisin jännitteen jonkin sulakkeen kohdalta jota RELE E syöttää . Lattasulakkeesta ei oikein pysty jännitettä mittaamaan. joten voit hyvin ottaa jonkun sulakkeen irti ja mitata suoraan kontakteista ( toisessa päässä ei tietenkään ole tuolloin jännitettä ).

Em. on helppo ja nopea tarkastus.

Jollei jännitettä esiinny, sitten mittaisin tuleeko virtalukolta ohjausta RELEEN E nastaan. Ellei sinnekkään, niin sitten siirtyisin virtalukon puolelle, jok a vaatiikin jo purkutoimia....


Piitahnaan en ole autohommissa törmännyt,mutta ei sillä muuta funktiota ole kuin sotkea paikkoja :? ja toimia lämmön johteena.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Tuosta moduulista se varmaan se käyntiongelma johtuu koska se on näin jälkeenpäin ajateltuna ainoastaan kostealla (syksy/talvi) tehnyt sitä.
Ilmeisesti se kuitenkin pelaa ihan hyvin koska nyt ei ole käyntiongelmia näin kesäkuivalla.

Eli kannattaisko se käyttää ihan kokonaan pois ja laittaa jotakin (mitä?) väliin ja sitten kunnolla 2 ruuvilla kiinni?

Netissä näytti olevan ihan muutamalla eurolla uusia tuulettimen antureita verkkokaupoissa joten se täytynee tilata.

pevi:n mainitsema sähköryhmä +54 on edelleen pimeänä, ja tuo virtalukon penkominen on kyllä niin vieras asia itselle että voisiko joku ystävällisesti neuvoa että miten sen voisi testata, että riittääkö että ottaa konsolin pois ja sieltä sitten mittailee vai joutuuko ihan virtalukon ottamaan pois vai minkälainen operaatio se on?

laitetaan vielä tunnelmakuva, komea on sää korjailla saabbia ja siinä edustalla vielä varakulkuneuvo

Kuva
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Oltiin samaan aikaan liikkeellä.

Oolrait täytyypä tehdä nuo mainitsemasi testaukset ensin kun on kerta mittaritkin olemassa.
900c -89
Vastaa Viestiin