900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Tais käydä lapin miehellä tuuri.

Mittasin pevin ohjeiden mukaan ja todellakin ryhmän sulakkeet näyttää nollaa mutta rele E:lle tulee 12V.

Eli ilmeisen vähällä tästä nyt näyttää selviävän, että iso kiitos kaikille.

Onhan tässä sellaisia murheita vielä että lämmöt nousee melko lailla tappiin ihan tyhjäkäynnillä vaikka konepelti auki ja laitoin flektin koko ajaksi päälle.
Toisekseen öljynpinta on reilusti yli max.
Sitten toi sytytysmoduuli varmaan joutais jotenkin huoltaa ja asentaa kunnolla.

Jos nyt alkuun tilais noi osat ja vaihtais odotellessa jäähdytysnesteet ja öljyt siihen.
Jos noihin huolenaiheisiin on jollakin kokemuksia jakaa niin olisin jälleen syvästi kiitollinen.
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Tuota lämpiämisasiaa aloin tutkiskelemaan ja täällä foorumilla oli jäähdytysjärjestelmästä hyvin kerrottu niin ilmasin jäähdytysjärjestelmän ohjekirjan mukaan eli täytin vettä kunnes ilmausruuvista rupesi lorisemaan ja sitten käytin lämpimäksi ja lämmöt tuntuivatkin pysyvän vaakatasossa pitkän aikaa, mutta sitten ensin muutaman kerran viisari heilautti punaisella ja palasi vaakaan kunnes taas helähti punaiselle ja sammutin auton ja panin virran uudestaan niin ensin oli vaakatasossa mutta sitten taas hyppäs punaiselle ja tuntuu niinkuin omaa elämäänsä eläisi,

tärkein seikka kuitenkin se että lähti flektikin pyörimään sitten, eli anturi onkin ehyt, ja ilmeisesti järjestelmässä oli ilmaa.

Vieläkin kyllä lämmöt nousevat punaiselle vaikka pitkään on vaakassa, eli voiskohan tuo lämpömittari sekoilla omiaan...
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Tästä nyt tais tulla blogi, mutta ajattelin kirjata tähän nyt kaikki niin onpahan sitten itselläkin muistissa että mitä vikaa on/oli.

Kävin maantiellä test drivellä että miten se noin muuten pelittää ja kun kolmosen työnsi sisään peruskiekoilta niin ei oikein mitään tapahtunu kaasupolkimesta niin käännyinkin heti siitä takasin kun hirvitti että jos se tuonne valtatien varteen jää kun ei oo leimassa/liikenteessä ja talvirenkaatki alla.
Takaisinpäin tullessa sitten vingutin kakkosella ja siitä heitin kolmosen niin ihan ok se sitten kulki taas.

Täällä oli jossain ketjussa mainittu että virranjakajan alipainesäätimen kalvo jos on rikki niin on huono alavääntö, että sitä kait se on alettava seuraavaksi tutkimaan.
Muistelen joulukuulta että virranjakajan romut tais olla melko kuluneet, en näin illan päälle jaksanu alkaa aukomaan ja imemään säätimen letkua, aamulla sitten.

End and out ja kossu auki.
900c -89
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

kamo kirjoitti:Tais käydä lapin miehellä tuuri.

Mittasin pevin ohjeiden mukaan ja todellakin ryhmän sulakkeet näyttää nollaa mutta rele E:lle tulee 12V.

Eli ilmeisen vähällä tästä nyt näyttää selviävän, että iso kiitos kaikille.
Nyt onkin sitten olennaista, että nimenomaan käämille tulee se 12V:n ohjausjännite! Releellehän tulee tietenkin akulta suoraan jatkuva 12V, joka kytkeytyy sitten ko. sulakeryhmään kun rele saa 12V ohjausjännitteen virtalukolta.

Lämmönnousuun vaikuttaa tietenkin myös viallinen termostaatti ja osittain tukkeutunut jäähdytin. Termostaattihan on helppo ja halpa vaihtaa.

Myös hikoileva virranjakaja vaikuttaa seisonnan jälkeen tyhjäkyntiin, CRC 5-56 on siihen omiaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

sietää termarinvaihdossa purkaa ns vaikeemman kautta mikä on yleensä helpoin sitten loppupelissä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Nyt onkin sitten olennaista, että nimenomaan käämille tulee se 12V:n ohjausjännite! Releellehän tulee tietenkin akulta suoraan jatkuva 12V, joka kytkeytyy sitten ko. sulakeryhmään kun rele saa 12V ohjausjännitteen virtalukolta.

Lämmönnousuun vaikuttaa tietenkin myös viallinen termostaatti ja osittain tukkeutunut jäähdytin. Termostaattihan on helppo ja halpa vaihtaa.

Myös hikoileva virranjakaja vaikuttaa seisonnan jälkeen tyhjäkyntiin, CRC 5-56 on siihen omiaan.
Kyllä joo sen verran osasin mitata että leveille (30/87) piikeille tulee jatkuva ja kapeammille (85/86) sitten kun on virta päällä.

K-rele (horn) ja C-rele (rear window def.) tulee jatkuva mutta ei muuta ja horn (26) sulakkeelle ei tule mitään ja piippi ei tosiaan toimi.

Termarinhan sitä vois tosiaan vaihtaa siihen kesämalliin, en tiedä mikä siinä nyt on mutta huippuunsa nousee lämmöt ihan tyhjäkäynnilläkin.

Jakajan piikki ja pyörijä olivat melko kuluneet mutta kyllähän tuo ihan komeasti käy, että siihen varmaan riittää suihkautus crc:tä.
Ja alipaineensäädin ei päästänyt ilmaa läpi, ja kun imas niin vieno naksaus kuului säätimestä.

Mistäköhän noita osia kannattaisi tilata/etsiä?
Raivoisan googlettelun tuloksena en löytänyt kuin yhden vastaavan E-releen ja sekin oli jossain helvetin kaukana ulkomailla ja isoilla postimaksuilla E-baysta.

Huomenna ajattelin piipahtaa paikallisella romiksella josko sieltä löytyis kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta saab-osaa.
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Terve, täällä ollaan taas apua vailla.

Kävin tänään romiksella ja siellähän sattu pari ysisatasta olemaan parkissa ja hyvin oli rompetta jäljellä niissä.
Sieltä nappasin molemmista noi releet, niinku pahan päivän varallekin, vaan eipäs se auttanut mitään.
Eli releelle tulee jatkuva+ohjausvirta mutta sulakkeet on edelleen pimeät, niin tuli tässä vaan mieleen että voisko se sulakeboksi itsessään olla sökö, ja jos, niin mitenköhän sen vois mitata tai onko siihen jotain vippaskonstia? Osittainhan se kyllä toimii, koska valot, sytytys jne jne futaa.
Tuolta romikseltahan sellainenkin löytyy jos se on rikki, mutta olis mukava ensin testata jos se on mahdollista.

Toinen oli tosiaan ruisku ja toinen kaasari, niin sieltähän löytyi myös sytytysmoduuli ja siinähän näemmä kuuluu olla lämmönjohtimena levy joka tulee sitten runkoon kiinni niin nappasin koko paketin ja tein uudet kiinnitysreiät sille.
CRC oli loppu niin ostin vastaavaa mutta eri merkkistä ja suihkautellut sitä vähän sinne sun tänne, myöskin jakajaan, niin en tiedä oliko näiden kaikkien yhteisvaikutus mutta lähti vieläkin nätimmin käyntiin ja käy tosi tasasta tyhjäkäyntiä ilman että anto missään vaiheessa kaasua.

Termostaatin pistän huomenna tilaukseen kun en muistanut paikallisesta varaosamyymälästä sitä tänään kysyä.
Vaikuttaa tosiaan että se termostaatti vois olla sökö, koska vaikka lämpömittari osoittaa koilliseen niin silti yläputki/jäähdytin ihan kylmiä.
Annoin sillekin valohoitoa, ei auttanut.
Kuitenkin tässä kädet kyynärpäitä myöten ristissä ettei olis kansivikaa... vaikka sieltä romikseltahan sellainenkin löytyy.................

:saab:
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Laitetaas tähän vielä sellainen DISCLAIMER että:

En ole koskaan autoja rassannu/korjannut, koska perheessä oli huippupätevä automies jolla oma korjaamo ja vissiin insinööritason autosähkö/mekaanikko koulutus. Mutta hän menehtyi viime vuonna niin nyt on sitten ollut pakko itsellä alkaa opettelemaan.

Että jos nämä minun kysymykset on totaalisen amatööri/newbie osastoa niin tiedättepähän sitten mistä johtuu.
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Jees eli sähköt pelittää nyt!
t16/900i kirjoitti:Tutkippa se sulakerasia/releen pohja , pysyykö kaikki liittimet paikoillaan kun painat ko releen paikalleen vai karkaako niistä joku edellä.
Ihan pikku foorumihaulla löyty tuollainen vinkki ja tosiaan jos olisin pätevämpi niin olisin tajunnut tuon jo mittausvaiheessa koska toisen mittapään sai työntää kovin syvälle ennenkuin sai kontaktin.

Ne on ne pienet onnistumiset elämän suola! :D :saab:

Lisätään tähän vielä että kiekkamittari, piippi, osa mittarivaloista, takalasinlämmitin on myös tuon E-releen takana.
900c -89
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

Vielä sellainenkin oli että kun jouduin ottamaan kaasarin imuputken suodattimen päästä irti, että pääsi poraamaan moduulille uudet kiinnitysreiät, niin huomasin että siinä imupuolen letkussa oli n. 2cm reikä, vetäsin jesarilla väliaikaskorjauksen, täytyy sekin muistaa hakea romikselta.
900c -89
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja aero »

kamo kirjoitti:Että jos nämä minun kysymykset on totaalisen amatööri/newbie osastoa niin tiedättepähän sitten mistä johtuu.
Voi kuule, ei kukaan ole seppä syntyessään, joten et todellakaan ole ainoa, joka on joutunut kysymään ns. perusasioita. Jotkut meistä ovat opetelleet asioita kantapään kautta, osa on ollut viisaampia ja kysynyt muilta (ei kaikkien tartte hakata kantapäätä samaan ongelmaan, jos joku on sen jo ratkonut) ja hyvin harva jos kukaan on luonnostaan vaan osannut.

Kysy pois vaan kaikki mikä askaruttaa - jos joku kysymys on tyhmä, niin se joka jää mietityttämään koska sitä ei viitsinyt kysyä. Eikä sekään siksi että varsinainen kysymys olisi tyhmä, vaan siksi että se on yhä kysymättä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oliko se 2cm reikä missä kohtaa? onko imuilman läppää ohjaava murkula paikoillaan?

onko syylärin luota maadoitus putsattu?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kamo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 13:17
Paikkakunta: Kuusamo / Lappi

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja kamo »

nalleolut kirjoitti:oliko se 2cm reikä missä kohtaa?
Keskellä vaakamutkaa, eli eka mutka kaasarista katsottuna.
nalleolut kirjoitti:onko imuilman läppää ohjaava murkula paikoillaan?
En tiedä, onko se millainen osa?
nalleolut kirjoitti:onko syylärin luota maadoitus putsattu?
Päällisin puolin, mutta täytyy avata ja putsata kunnolla kaikki nuo maat
900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900c kaasari vm-89 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli oliko niin jottta osa nro 35 uupuu torvesta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin