saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
joo,katsastusmies moitti nopan käsijarrukahvan liikettä,nousee yli 3/4 maksimiliike kaaresta. Riittävästä jarrupidosta huolimatta pitää kuulemma korjata jos autolla haluaa ajaa. Mitä tälle pitäisi tehdä? Onko mahdollista vaihtaa pienempää yksikköä kuin koko jarrusatulaa.
Vaijereita ei ilmeisemmin kiristellä.
Vaijereita ei ilmeisemmin kiristellä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23992
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
kyllä siellä kahvan juuressa säätö on.
missä kunnossa palat on ?
missä kunnossa palat on ?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Okei,palat ovat melkein uudet,jarrulevyt ovat kuluneet.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23992
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
kahvan juuresta suoritetaan vaan perusäätö eli se välys käsijarrumekanismiin satulan luona.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
ettei epäsuoraan vaikuttava mäntä takertele eli jää liika kauas
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 517-3.html
Näissä kahva nousee huomattavan ylös ihan suunnitellusti. Ei ole mitään nykyautojen kaksi naksua ja jarru on kiinni. Tehtaan mukaan täysi jarruvoima saavutetaan 7-9 naksahdyksen kohdalla. Mikäli jarrusi toimii näin, vie auto konttorille ja tulosta tuo ohje mukaan. Käsijarru on hyväksyttävä vaikka insinööri olisi mitä mieltä. Käsijarrua kun ei voi korjata toimimaan eri tavalla kuin miten tehdas on sen suunnitellut toimivan.
Näissä kahva nousee huomattavan ylös ihan suunnitellusti. Ei ole mitään nykyautojen kaksi naksua ja jarru on kiinni. Tehtaan mukaan täysi jarruvoima saavutetaan 7-9 naksahdyksen kohdalla. Mikäli jarrusi toimii näin, vie auto konttorille ja tulosta tuo ohje mukaan. Käsijarru on hyväksyttävä vaikka insinööri olisi mitä mieltä. Käsijarrua kun ei voi korjata toimimaan eri tavalla kuin miten tehdas on sen suunnitellut toimivan.
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Oliko katsastuskonttori joku helppo,iisi tai muutenvaan halpa konttori.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Samasta syystä tuli tännekkin korjauskehotus 99:iin. Ei tosin tarvinnut käydä uudelleen näyttämässä. No ite menin kokeilemaan vaijerin säätöä ja ketuilleen meni. Itekkin rupesin sitten tutkimaan asiaa ja ei niitä saa toimimaan oikein muutamalla naksulla. Tosiaan tuo täysi jarruvoima saavutetaan siellä 7-9 napsun kohdalla, niin kuin edellä jo mainittiin. Tympeetä kun katastusmiehen takia menin sorkkimaan oikein toimivaa käsijarrua. Pitää säätää ens katastukseen oikein tuo ja ottaa korjaamokäsikirja mukaan ja näyttää, että on oikein säädetty, jos alkaa nipottamaan...pela kirjoitti:joo,katsastusmies moitti nopan käsijarrukahvan liikettä,nousee yli 3/4 maksimiliike kaaresta. Riittävästä jarrupidosta huolimatta pitää kuulemma korjata jos autolla haluaa ajaa.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
perehdyin itsekin tilanteeseen. Eli lähtökohtaisesti käkärin perussäätö on kunnossa ja täysi käsijarruvoima tulee 9:nen naksahduksen jälkeen.
Mielestäni auto on ollut tuollainen sen 3 vuotta mitä olen sillä ajellutkin.
Hittolainen näiden katsureiden kanssa...
Mielestäni auto on ollut tuollainen sen 3 vuotta mitä olen sillä ajellutkin.
Hittolainen näiden katsureiden kanssa...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Juu.. Omassa Tupliksessa seisontajarru ei jarruttanut tarpeeksi (ihan itse todettu mäessä, ei katsastajan huomautus), joten päätin kiristää käsijarrua Alfamerin korjausoppaan mukaan. Ensin siis tarkistan, että seisontajarrun vaijerin liikuttaman satulassa olevan vivun ja satulan rungon (vai mikä siinä nyt olikaan, tästä on hieman aikaan) välys on maks 0,5 mm. Sen jälkeen kirstin käsijarrua kahvan päästä ja hyvin alkoikin pitää. Missä virhe oman olettamukseni mukaan; säädin (lue: kiristin) vaijeria kahvan päästä kuten opas opastaa vaikka kahvan päädyn säätö on vain välyksen poistoon. Tomppelina säädin kahvan kuin säätäisin mitäkin nykyautoa eli niin että kahva ei todellakaan noussut niin korkealle kuin Saabissa normaalisi, itselläni ei ollut Saabin omia ohjeita. Käsijarru pitikin hienosti, eikä laahannut yhtään kun jarru vapautettuna pyöritti rengasta sormilla kun auto oli ilmassa. Kun heti säädön jälkeen töissä dynolla tarkastin, tuli seisontajarrulta hiento 1,5kN. Ei kulunut montaa viikkoa kun seisontajarrun tehosta katosi ainakin kilonewtoni (tarkistin taas dynolla) ja autoa pystyy taas työntämällä liikuttamaan mäessä vaikka jarru on päällä. Meninkö mä nyt perkele venyttämään siitä jarrun vaijerit vai?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Se säätöohje 0,5 mm satulassa vivun ja kehyksen välissä on jo se löysät pois -säätö ja samalla varmistetaan, että käsijarrumekanismi on lepoasennossa ajon aikana.
Jos kiristit vaijereista lisää, menetit sen 0,5 mm -asennon ja mekanismit on ajon aikana jatkuvasti paineessa. Silloin jää käsijarruvivun liikerata lyhyeksi. Tuskin ne vaijerit nyt venähtivät, mutta satulan männissä oleva automaattisäätö on suunniteltu toimimaan käsijarruvivun ollessa ajon aikana siellä lähellä 0,5 mm -asentoa.
Optimitilanteessahan siihen kahvan päästä vaijerien säätöön ei tarvitse koskea kuin vaijerien vaihtamisen yhteydessä. Kaikki muu säätö jarrusatulan mäntää pyörittämällä ja hienosäätö jarrupoljinta voimakkaasti painelemalla. Jarrulevyn reunassa ei saa juuri olla kulumisen jäljiltä olaketta, muuten ei saa mäntää pöyrittämällä käsijarrun säätöä kovinkaan lähelle haluttua, ja jää aika paljon polkemalla säädettävää.
Jos kiristit vaijereista lisää, menetit sen 0,5 mm -asennon ja mekanismit on ajon aikana jatkuvasti paineessa. Silloin jää käsijarruvivun liikerata lyhyeksi. Tuskin ne vaijerit nyt venähtivät, mutta satulan männissä oleva automaattisäätö on suunniteltu toimimaan käsijarruvivun ollessa ajon aikana siellä lähellä 0,5 mm -asentoa.
Optimitilanteessahan siihen kahvan päästä vaijerien säätöön ei tarvitse koskea kuin vaijerien vaihtamisen yhteydessä. Kaikki muu säätö jarrusatulan mäntää pyörittämällä ja hienosäätö jarrupoljinta voimakkaasti painelemalla. Jarrulevyn reunassa ei saa juuri olla kulumisen jäljiltä olaketta, muuten ei saa mäntää pöyrittämällä käsijarrun säätöä kovinkaan lähelle haluttua, ja jää aika paljon polkemalla säädettävää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
sama palloniveln kanssa piti oiekin ottaa saabin kirja mukaan ja näyttää insinöörille että 900 pallonivelessä sallitaan 1-2mm päittäisvälys kun sanoi että ei saa olla yhtään väljää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Kannattaa tehdä se polkemalla säätö aina ennen konttoria etukäppärin kanssa. Eli vedä käsijarrua 5 napsua ja polje jarrupoljinta n. 20 krt ronskisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23992
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Eräs pitkän linjan saabisti kertoi et katsastukseen mennessä otti vaijerit irti satulapäästä ja konttorin pihalla kiinnitti ne uudestaa ?
Oli kuulemma napakat jarrut.
Oli kuulemma napakat jarrut.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: saab 90 käsijarrukahva nousee liian ylös
Ei pitäisi olla paljonkaan väliä sillä, onko ajon aikana vaijerin päät kiinni satulan käsijarruvivuissa vai ei. Se vipu on jokseenkin samassa asennossa ollessaan 0,5 mm tai 0 mm etäisyydellä satulan kehyksestä. Olisi outoa, jos tuollainen pieni ero vivun asennossa vaikuttaisi ajon aikaisen automaattiisäädön toimintaan olennaisesti.
Ehkä pitkän linjan saabisti ei osannut säätää jarruja sellaisiksi, että pystyisi sekä pitämään vaijerinpäät paikallaan ajon aikana laahaamatta että saamaan riittävät käsijarruvoimat. Tms. outoa kikkaulua.
Ehkä pitkän linjan saabisti ei osannut säätää jarruja sellaisiksi, että pystyisi sekä pitämään vaijerinpäät paikallaan ajon aikana laahaamatta että saamaan riittävät käsijarruvoimat. Tms. outoa kikkaulua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00