Ahtopaineet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
samuel.typpo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13

Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja samuel.typpo »

Moro!

Ostin Saab 900 S Kat 125kw ja nyt hoksasin, että vaikka ripeästi liikkuukin niin ahtopainemittarin viisari ei mene ollenkaan punaiselle alueelle. Jää n. 5mm päähän siitä keltaisen ja punaisen rajasta.

Välillä, kun painoin kytkimen pohjaan vauhdissa niin meinasi sammua. Vaihdoin bypassin. Nyt ei meinaa sammua, mutta ei se ennen bypassin vaihtoakaan aina niin tehnyt. Ahtopainemittarin vajaus ei korjaantunut.

Lämmöt ei nouse kuin viitise milliä(viisari siis). Tyhjäkäynnillä hieman enemmän mutta seilaa. Termari mennyt!? Vaikittuttaako tämä turbon toimintaan? Nesteet on vaihdettu ja järjestelmä ilmattu. Puhallin puhaltaa kylmää ja kuumaa.

Onko saabissani mitään vikaa? Kuuluko ahtomittarin edes mennä sinne punaiselle alueelle?

Kiitos!
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko vuosimalli mikä? Og900S ei kyllä alunperin ollut mitään ahtopainemittaria mittaristossa eikä mitään 125kw tehoakaan. Jos auto taas Ng900 (pyöreämpi uusi malli) niin mode voi siirtää jutun omalle alueelle.

Kumpaanki og/ng pätee kuitenkin että lämpötila-anturi pimeänä tai kone kylmänä termarin takia rikastaa seosta. Mittariston lämpöanturi ei vaikuta kuin neulaan ennen ng-95 ja sen jälkeen flektin ohjaus otettu lisänä siitä.
Ahtopaine jos ei pidä tai nouse kunnolla niin vuoto jossain putket, letkut, coolerin päädyt ehjät, hukkiskellon perussäätö tai kellon jousi on veltto jne. Noista aloittaa eliminointia kun helpompia.
Muita ahtoon vaikuttavia tulpat kunto, sytkäkassu toimiiko ja noil nykii yleensä kiihyttäessä, kaverilta ehjä lainaan halvin testata. Muuta pa- suodatin ja, bensapumppu on ok.
Alipaineletkut mm Map ja bypass letku josta on mittaristoon t-haaral letkulähtö on myös ehjät?

Täyspaine 185hv muistaakseni neula menee punaiselle, itse laittanu omiin turboihin heti ahtopainemittarin niin näkee ahtopaineen lisäksi alipainepuolen vuotojakin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
samuel.typpo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja samuel.typpo »

Auto on vuoden -91. Rek tunnuksen perusteella kaikki lähteet ilmottaa että 170hv..
samuel.typpo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja samuel.typpo »

Niin ja kiitos vinkeistä! Alanpa tutkimaan.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos -91 niin matalapaine mallina S joita mulla ollut kaksi kpl ovat teholtaan 145hv ja täyspaineinen taas on turbo16 joko 170-185 riippuen onko esim tehtaan viritysboxi, katti jne. Mulla -90 ja -91 S ei ollut ahtonäyttöä mittaristossa. Sulla varmaankin turbo16 jos runkonumeron ja otteessa sanotaan 170hv.
Meinaan vain että S ja t16 voi esim kysyessäsi täällä tietyissä varaosissa tulla eri ehdotuksia.

Eroja selkeitä on S/ t16 mm moottoriohjaus ja suuttimet on erilaiset ja valmistajan sekä S ei ole ollenkaan alunperin cooleria., S Lucas ja t16 Bosch niin noista näkee itsekin.

Og suosittelen myös kattoo alipainelähtöjen pohjakumit imusarjas ja kaasuläppäkotelos, huohottimenletkun takaiskun kunto ja huohotinlähdön venakopan pohjakumi kun noi koppurana nousee ja alkaa fuskaa ilmaa. Takaisku taas laskee ahtopaineen venakoppaan jos ei pidä, siinä venassa nuoli miten päin huohotusilma kulkee.
Motonetin pohjakumeista puuttuu alta kumin korokereunus niin ovat vähän väljät kun ei tiivistä kunnolla venakopas ja kaasuläppäkotelos sisäpuolelta..
Jakajassa on o- rengas niin jos mehii tai irrotat jakajan joskus uusii sen.
Og ei kasettia niin jakajan koppa, pyörijä ja puolan kunto tsekkaile, jakajas on kellos kaksitoiminen ennakonsäätö +/-5 astetta riippuen alipaine vai ahto.
Sytytysyksikkö joka kuskin lokasuojassa ei sitte mitään Motonet kannata hommata jos joskus menee, ei vaa toimi kunnolla.kuin Bosch.

Omiin S meni mm alipaineletkuja, kaikki nuo ylläolevat lähtöjen pohjakumit, puola ( laitoin samalla sitten msd), jakaja ( hall hajosi), sytytysyksikkö, bensapumppu ja hukkiksen kelloihin laitettu lisäjousi. Ahdot oli rajapainevenalla molemmissa nostettu tuonne 0.7-0.9bar ja cooleri lisätty..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
samuel.typpo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja samuel.typpo »

Kyllä! Nimenomaan turbo 16 on tuo. Jäi se tärkeä seikka kertomatta.. Nyt on niin paljon asiaa tullu, että pitääkö koko auto purkasa ja katsoa läpi:)) Jotakin osaan korjailla mutta tämä alue liian outoa. Sais jonku saabikurun hetkeksi konehuoneeseen kurkkimaan niin sais jotain varmuutta. Tympeää kun ei ole varma onko kunnossa ja kädettömänä ihmetellä.

Pitää alkaa asia kerrallaan tutkimaan!

Kiitos!
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Noi esim alipaineletkut helppo katsoa ja kädellä kokeilla onko kovat, päät halki vai ehjä sekä miten väljästi pysyy kiinni vai kumimaiset, elastiset.ja napakat. Huonon ottaa irti ja seuraa mihin menee niin uusi vetää samoin, etenee noin yksi letku kerrallaan

Ne pohjakumit kokeilee onko miten löysän tuntuiset ne pinnassa olevat muovinipat joista lähtee kumiletkut, jos nousee hipasemalla uusii alta ne kumit joihin muovinipat painetaan.

Takaisku on siinä huohotinletkussa keskemmälle eikä se venakopas kiinni oleva mötikkä niin takaisku letkusta irti ja puhaltaa sekä imee, vain toiseen suuntaan pitäs ehjässä ilman liikkua.

Ahtoputki ja coolerin letkut klemmarit kokeilee onko löystynyt vai tiukalla. Itsellä ahtoputki on löystynyt ja alkoi pudottaa ahtoa..

Ruiskun lämpötila-anturi on imusarjan puolella, siinä sininen pää jos on Bosch orkkis kiinni ja saa aitoa motonetistäkin. Termarin otan aina orkkis, noin 20€ ei minusta paha hinta varmasti kunnolla toimivasta.

Näin sitä itsekin -80 taitteessa autoja opiskellut, pikkuhiljaa ja osa kerrallaan :) ja kaverit jeesiny jos tenkkapoo tullu.

Moottorihan sekä turbo on sama S ja t16, eroja lähinnä noissa siis on moottoriohjauspuolella.

Mistäpäin olet kun laitat niin voi joku ehkä tulla vähän opastaakin Saabin saloihin. Imatralla ainakin itse voin jotain vinkkejä antaa tai kertoa mikä missäkin on og/ tonnarit mutta veikkaan ettet ole kylläkään täältäpäin Suomea.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
samuel.typpo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja samuel.typpo »

Limingassa asustelen oulun seudulla. Kyllä se täytyy nimenomaan letku/muu juttu yksi kerrallaan katsoa. Siitä se lähtee!
samuel.typpo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja samuel.typpo »

Siinä muuten on sen bypassin kuminen vastakappale johon työnnetään sisään, niin hieman halki.. toki kiristetään kiinni sillä klemmarilla mutta miten lie toimii jos yhtään pääsee ulkopuolista ilmaa sisään..?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Hukkaportin kellon jousi kuoleentuu ajansaatossa ja ahtopaine laskee. jousta saa kiristettyä kun kiertää hukkaportin tankoa lyhemmäksi. pari kierrosta voi jo riittää.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos hukkaportin tangon tiukkaaminen kiertämällä lyhyemmälle ei auta niin kytkin/ jarrupolkiimen palautusjousi on passeli ulkopuolelle kellon lisäjouseksi. Peruspaine pitää olla suht kohillaan niin lisäjousi hoitaa normaalin tiukkauksen.
Riippuu miten pahasti halki, jos pitkälle niin voi fuskata.. Tonnaris on bypassin puolelta hiukan kumitötsä halki ja tuplaklemmarit siinä mutta pitää kyllä 1.35bar painetta nätisti.

Kellon perussäätö: tanko vapaana pitäs tankoa 4-5mm vetää ulospäin että menee akselille. Jos joutuu vetää enemmän niin peruspaine kovempi kuin vakio 0.40-.0.45bar ja työntää on tietysti vähemmän.

Lukitussokka kannattaa varata tankoon, vanhat saattaa katketa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin