Og 900 jarrujen ilmaus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Balthazar
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Elo 21, 2018 18:34

Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja Balthazar »

Og 900 jarrujen ilmaus yksinkertaisuudessaan? Meneekö niinkuin normaalisti toinen pumppaa polin pohjaan... Ilmaruuvi auki... Toistetaan niin monesti että pelkät nesteet kiertää???

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19752
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

voi myös käyttää imupumppua . aloitetaan kauimmaisesta pisteestä sen varmaan tiesitkin.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1778
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Helpoin tapa on avata jarrunestesäiliön korkki, löysätä ilmausnipat ja seuraa et säiliössä on kokoajan nestettä. Antaa painovoiman hoitaa homma, valuttelee aikansa nestettä läpi ja nipat kiinni. Kas kummaa, ilmat onkin hävinneet kuin itsestään.
Nestepinnan tarkistus/lisäys ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.
Saab OG9-5 AERO -01,Saab NG9-5 MY11, Lada 2107 MY85 isolohko.

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 363
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

vfr kirjoitti:
Ma Syys 10, 2018 16:06
Helpoin tapa on avata jarrunestesäiliön korkki, löysätä ilmausnipat ja seuraa et säiliössä on kokoajan nestettä. Antaa painovoiman hoitaa homma, valuttelee aikansa nestettä läpi ja nipat kiinni. Kas kummaa, ilmat onkin hävinneet kuin itsestään.
Nestepinnan tarkistus/lisäys ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.
Noinko helposti se tosiaan käy?
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

pela
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja pela »

Peiaatteessa ainakin nesteen voi vaihtaa noin. Mutta kyllä sinne järjestelmään silti voi ilmaa jäädä niin
että jarrupolintuntuma jää epämääräiseksi.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5245
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja mestari »

itse yksin kun ilmailee niin letku nipasta pyttyyn ja polkee poljinta ja sivupeilistä näkee kun takaa ilmat loppuu ja sit vaan lumiharja polkimen ja penkin väliin taikka muu spoiva vertyg ja ilmaruntti kiini
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 363
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

pela kirjoitti:
Ma Touko 04, 2020 19:58
Peiaatteessa ainakin nesteen voi vaihtaa noin. Mutta kyllä sinne järjestelmään silti voi ilmaa jäädä niin
että jarrupolintuntuma jää epämääräiseksi.
Mulle riittää, että pääsen mökiltä ajamaan auton kaupunkiin sen 70km turvallisesti. Kotona voin sitten tehdä kunnolla. Veikkaatko, että saisi tolla tarpeeksi hyväksi?
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

aero
-
Viestit: 6358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja aero »

Jarrujen ilmauksessa "tarpeeksi hyvä" on yhtä kuin kunnolla tehty, ainakaan minä en näe mitään välimuotoa suositeltavana, eikä se ilmaus nyt mikään maailman kauhein temppu ole. Ilmauksessa on se hyvä puoli, että jarrutuntuma on helppo testata koeajolla ja nähdä miten toimii.

Letkuhan kannattaa kierrättää kohtuullisen ylhäältä (takana vaikka ovenkahvan kautta), niin sitä kautta ei pääse helposti hörppimään takaisinpäin ja pehmeään maahan auttaa vaikka vanerilevy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 363
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 07:30
Jarrujen ilmauksessa "tarpeeksi hyvä" on yhtä kuin kunnolla tehty, ainakaan minä en näe mitään välimuotoa suositeltavana, eikä se ilmaus nyt mikään maailman kauhein temppu ole. Ilmauksessa on se hyvä puoli, että jarrutuntuma on helppo testata koeajolla ja nähdä miten toimii.

Letkuhan kannattaa kierrättää kohtuullisen ylhäältä (takana vaikka ovenkahvan kautta), niin sitä kautta ei pääse helposti hörppimään takaisinpäin ja pehmeään maahan auttaa vaikka vanerilevy.
No joo, lähinnä sitä meinaan kun sanotaan, että pitäisi ilmata koko piiri jos on yhtä ilmaamassa. Tänään menossa mökille katsomaan ja ihmettelemään minkälaista jälkeä tulee.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9703
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No ristikkäiset on ne piirit, eli takapyörästä kun aloittaa vaikka oikealta, sitten vasen etunen. Seuraavaksi vasen takaa ja oikea edestä. Parhaimmillaan se tosiaan ilmautuu painovoimalla, mutta onpahan ollut joskus niin hidas kulkemaan tai ei vaan valu. Silloin polkimella saa liikettä aikaan. Ja sitten vielä se 10 pisteen vinkki, kannattaa vaihtaa kytkimen nesteet samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

aero
-
Viestit: 6358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja aero »

vilhosyvis kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 10:31
No joo, lähinnä sitä meinaan kun sanotaan, että pitäisi ilmata koko piiri jos on yhtä ilmaamassa. Tänään menossa mökille katsomaan ja ihmettelemään minkälaista jälkeä tulee.
Sen tosiaan tuppaa polkimessa tuntemaan, jos on merkittävästi ilmaa. Mutta jos takajarrun vaihdat ja onnistut päästämään etujarruun ilmaa, niin se etujarrun jarrutuskyky heikkenee ja se on helposti iso asia turvallisuuden kannalta yllättävässä tilanteessa. Eniten vituttaa kolhia kotimatkalla tuollasen takia kun vähän oikasi lähdössä.

Ei se vastakkaisen kuilman ilmaus kuitenkaan mikään ameriikantemppu ole. Vähän tunkkausta, 4 pulttia/mutteria pyörälle ja yksi ilmausruuvi - ei voi puhua kovin isosta operaatiosta. Pölkky tietty auton alle siksi aikaa kun on ilmassa, ettei tunkin varassa rupee rempomaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 363
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 20:15
vilhosyvis kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 10:31
No joo, lähinnä sitä meinaan kun sanotaan, että pitäisi ilmata koko piiri jos on yhtä ilmaamassa. Tänään menossa mökille katsomaan ja ihmettelemään minkälaista jälkeä tulee.
Sen tosiaan tuppaa polkimessa tuntemaan, jos on merkittävästi ilmaa. Mutta jos takajarrun vaihdat ja onnistut päästämään etujarruun ilmaa, niin se etujarrun jarrutuskyky heikkenee ja se on helposti iso asia turvallisuuden kannalta yllättävässä tilanteessa. Eniten vituttaa kolhia kotimatkalla tuollasen takia kun vähän oikasi lähdössä.

Ei se vastakkaisen kuilman ilmaus kuitenkaan mikään ameriikantemppu ole. Vähän tunkkausta, 4 pulttia/mutteria pyörälle ja yksi ilmausruuvi - ei voi puhua kovin isosta operaatiosta. Pölkky tietty auton alle siksi aikaa kun on ilmassa, ettei tunkin varassa rupee rempomaan.
Sain ilmattua vfr:n niksillä sellaiseen kuntoon vas. takajarrun, että jarrut ylipäätään tekevät mitään. Ihan hyvin se pysähtyy, mutta poljintuntuma kyllä ihan erilainen kuin toisessa Saabissani, jossa kaikki ok. Laitan kotona kunnolla sitten jarrut. Myönnän, että ei saisi tinkiä tällaisista turvallisuusasioista... Mutta.. :roll:
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9703
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, vastaisuuden varalle niksi. Jos joutuu esim. jarrusatulan irroittamaan, kannattaa jarrupoljin pönkittää jollain tavalla poljetuksi kevyesti. Silloin jarrupääsylinteri sulkee säiliön ja nesteet ei valu ulos määrättömästi. Käytännössä ilmaa menee hyvin vähän järjestelmään. Hyvä kikka esim. satulan letkua vaihtaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9932
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yksin ilmaamiseen voin suositella tällaista settiä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017000

Ilmaaminen on hyvin yksinkertaista, jos on apumies mukana tai tuo setti käytössä. Suurin vaiva on auton nostaminen, pyörän irrottaminen ja ilmausruuvin avaaminen ehjänä. Sen jälkeen tehtävät toimenpiteet vasta määrittävät sen tuleeko homma tehtyä kunnolla vai vähän sinnepäin, ja sinnepäin tekemällä ei säästä siis tuota vaivaa yhtään. Sen sijaan joutuu tekemään myöhemmin uusiksi, eli vaiva tuplaantuu.

Löytyy Biltsusta toki ilmauslaitekin, joka imee nesteet: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634

Itsellä ei tuosta laitteesta kokemuksia.

Uteip
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 jarrujen ilmaus?

Viesti Kirjoittaja Uteip »

AZP kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 09:52

Löytyy Biltsusta toki ilmauslaitekin, joka imee nesteet: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634

Itsellä ei tuosta laitteesta kokemuksia.
Mulla on kokemusta, täysin tyhjää nopan takajarrulinjaa ei jaksanut imeä vaan vaati pumppausta ja lisää pumppausta takaiskusarjan kera kunnes nestepinta tuli nipalle. Oli muuten hämmentävän vaikeat jarrut saada neste läpi vaikka letkut oli uudet joten niiden umpeen turpoaminenkaan ei selittänyt asiaa.

Sen sijaan nesteiden vaihtoon tai ilmaamiseen kun koko linja ei ole käynyt tyhjänä oikein nopea laite.
Saab 90i -86, (Micra -99)

Vastaa Viestiin