-87 900i voimakas nykiminen.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

-87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Tervehdys foorumille, uusi käyttäjä ilmoittautuu :D

Tuli tuossa hommattua otsikon mukainen Saab harrasteautoksi MR-hyväksyntä tavoitteena.
Isoin ongelma nyt tuntuu olevan voimakas nykiminen kevyellä kuormituksella ja osakaasulla. Jos antaa syöttöä kunnolla niin nykimistä ei esiinny.
Todenäköisesti ruiskussa on jotain häikkiä koska edellinen omistaja sanoi joutuneensa puhdistamaan ruiskun koska auto oli ilmeisesti seissyn noin 10 vuotta. Lisäksi ryyppysuutin toimii kylmänä hyvin ja lähtee hienosti käymään mutta lämpimänä saa sahata todella pitkään että lähtee käymään. Tämän johdosta otin ryyppysuuttimen johdon pois niin nyt lähtee myös lämpimänä käymään mutta nyt viileillä keleillä kylmäkäynnistys on hieman ontuvaa.

Olisiko tampereen seudulla tietäjää tuohon vaivaan joka vielä hallitsee Bosch Ci/K-Jetikan eli on tarvittavia työkaluja testaamiseen?

Toinen häiritsevä vika on bensamittarin oma elänä, juuri hain tankin täyteen ja mittari näyttää 45 litran kohtaa ja tankin tyhjentyessä neula nykii miten sattuu. Mittari vai anturi rikki?

Autolla on nyt ajettu 109 tkm ja ollut samassa suvussa uudesta.

Kiitoksia etukäteen avusta.

-Jani
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: -87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Eli bensanpaineita mittaamaan. todenäkösesti ohjauspaineen säätimessä hämminkiä. haeppas haku toiminolla ohjauspaine, niin rupee tietoa löytymään.

Jos ohjaupainesäädin on tukossa, nousee paineet liian ylös ja ei saa kakkua kunnolla.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: -87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Pitkä vieteri erityisesti puolilämpimänä on merkki siitä, että K-jetistä katoavat paineet ja bensa höyrystyy putkiin. Muodostuu siis kaasulukko.

Syy voi olla melkein missä vaan, viheliäinen vika paikallistaa.
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: -87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Joo siis käynnistyy hyvin puolilämpimänä ja lämpimänä kunhan vaan ryyppysuuttimen johto on irti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkimen rooli on estää kylmäkäynnistyssuuttimen jännitteensaanti sillon, kun moottori ei ole kylmä.

Nykiminen voi johtua ihan vaan liian laihasta seoksesta. Tyhjäjäynti-CO on syytä olla säädettynä lähelle sallitun ylärajaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: -87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Viime katsastuksessa 27.12.2017 päästöt olivat seuraavat: CO% 2,00, CO2 14,80, HC ppm 200 ja O2 0,12.

Ai niin, edellinen omistaja oli vaihtanut tähän uuden (käytetyn) bensapumpun koska entinen oli jumissa sen pitkän seisomisen takia.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: -87 900i voimakas nykiminen.

Viesti Kirjoittaja pela »

Ja olet varmaan jo tarksistanut että järjestelmässä ei ole ilmavuotoja.

Ostin viime syksynä 8v K-jetin jossa määräjakajan kannen ruuvit olivat auki/löystyneet.Nykimistä oli korjattu vaihtamalla sytkäosia huonolaatuisiin tarvikeosiin ja nykimisen pahennettua todettu että autoa ei kannata korjata. Auto nyki niin että sain lopulta virranjakajan kannen halkaistua :)
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin