ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kohde B ruiskumotti vm75 , tarttis muuttaa kaasari käyttöiseksi. meneekö nokka vaihtoon? mitä muuta huomioitavaa ?

koneella ajettu 60tkm .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensapumpun paikka on lohkossa. Apuakselissa siis pitäisi olla se käyttönokka.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sähköinen pumppu vois olla ratkaisu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja merlin »

jos paikkaa ei ole ( en ole perehtynyt ) niin matalapainebensapumppu ( kiinassa n.7€ sellainen mikä motonetissä 40 ) ja perään paineensäädin jos tarvetta ilmenee.
96 vm. 1975
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mites nokka onko miten eroa kaasari version kanssa ?

Muuta huomioitavaa aski vaihtunee myös. Eli vauhtipyörä vaihtuu jne jne..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä valokuvattuna korjaamokirjan sivu, jossa näkyy nokka-akselien erot. Voisi äkikseltään kuvitella, että ruiskun nokka olisi viritysmielessä tehokkain. Ruiskun pakonokassa on enemmän nostoa ja pidempi aukioloaika, kun kaasarimallin. Tehokäyrien mukaan maksimiteho on 5500rpm:ssä ruiskussa, kun kaasarilla se jää 5000rpm:ään. Se voi osittain tulla tuosta nokka-akselin erosta. Jos kaasareiksi tulee tuplat, niin voi olla, että siitä irtoaa samanverran tehoa kuin ruiskusta ja vääntöäkin pitäisi olla mukavasti. Tuo aikaisemmin omistamani 99 oli B-koneinen tuplakaasareilla, ja kyllä se oikein kivasti veti. Se oli taajamassa hauska vekotin, kun tuplat antoi hyvän alaväännön ja nelivaihteinen loota nelosen enskalla takasi töitä vaihdekepin heiluttamisessa. Maantiellähän se huusi ihan hölmöillä kierroksilla. Satasen vauhdissa taisi olla 3500rpm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos ja kyllä vahvistan muistikuvasi B moottorin luonteesta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

5v laatikko oli siis selvästi taloudellisempi. Itsellä oli H moottorilla ja yhdellä kaasarilla aikoinaan. Siinä taisi 100 mennä noin 1000rmp alemmalla kieroksilla.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu tässä tapauksessa h kone ei käy.

eikä kukaan oo myyny sopivaa b mottiakaan ni joutuu askartelemaan mitä nurkista löytyy. 60tkm ajettu vaihtokone kyseessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:5v laatikko oli siis selvästi taloudellisempi. Itsellä oli H moottorilla ja yhdellä kaasarilla aikoinaan. Siinä taisi 100 mennä noin 1000rmp alemmalla kieroksilla.
Seiska ensiövälitys ja harva perä auttaa siihen. Kierrokset on näillä eväillä 2500rpm@100kmh. Liekkö Nalleoluella ketjulla oleva ensiövälitys?

Kyllähän yhdistelemällä saa tekniikan kokoon. On vaan se työläämpi tapa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei oo sopivaa laatikkoa vielä tontilla.

jos jotain kiinnostaa 99:sin hyvä automaattilaatikko ni yv tavoittaa asian suhteen.

myös ohjaustehostimen osia löytyy :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mielummin muutaisin kaikki ruiskuksi kuin niihin kaasareihin.ems on aina parempi miten päin vaan.? :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Totta tuokin. Kaikki osat löytyy kyllä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: ruisku tekniikan muuttaminen kaasariksi

Viesti Kirjoittaja petromies »

Imuvaijeri ja tankkiin jäänestoa. Nokkaa tuskin tarvii vaihtaa. Imusarjan tiivisteessä on eroa mutta sehän määräytyy sarjan mukaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin