99/900 etupään pellit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja merlin »

Onko kukaan vaihtanut viistokeulaiseen satkuun 99:in keulapeltejä ? mittailin että saattaisi saada vaihdeltuakin mutta onko kukaan tehnyt ?
96 vm. 1975
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikö hetki sitten myynnissä olleessa avo 99:ssä ollu 9satkun keula modaus ni ei muuta ku tekemään. Huvin vuoksi varmaan muuta järkeä siin ei oo
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja merlin »

Lähinnä siksi kyselen että onko joku sellaista tehnyt , joutuuko tekemään muutoksia paljon...
Eli oikeaa tietoa haetaan , ei mutu tai kumminkaimajuttuja kiitos...
Ei saabismissa ole muutenkaan järkeä , se ei liity näihin juttuihin lainkaan
96 vm. 1975
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eikö olisi helpompi ostaa se Saab 90 :?:
Eihän ne pellit voi mennä kun 900 keula pidempi.oven ja lokasuojan välissä satkussa enempi peltiä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja merlin »

Ei tuo satkun lokari kovasti pidempi ole , siinä lamput vinossa ja vievät enemmän tilaa... oven ja lokarin väliin voi laittaa peltiä tarvittaessa. kyseessä 3 ovinen cc eikä nuo pusuhuuliset saapit oikein miellytä silmää joten noppa ei siihen asiaan auta :mrgreen:
Eli tietoa haussa , mielipiteitä voi sitten jaella veijo essolla istuessa :)
96 vm. 1975
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

No eikö sitten kannattaisi ostaa 3D 99? Konepelti voi olla se hankalin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Niin ja nyt jos oikein ymmärsin niin 99+viistokeula?
No puskureita ja sivupaloja joutuu leikkaamaan ja liimaamaan paljon
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja aero »

99:iin on Ruotsissa jo vuosia takaperin istutettu satkun keula:
Kuva

Toistepäin en ole nähnyt, mutta kai sekin on tehtävissä, jos asenteena vaan on klassinen "kaikki sopii kun tarpeeksi asentaa". Jos joku tuollaisen yksilön siistinä toteutuksena maailmaan taikoo, niin varsin mielelläni voisin kummajaiseen tutustua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuossa on kuva, mistä voit noita keulapeltejä vertailla! Sanoisin, että tuo Sinun alkuperäinen kysymyksesi saa tässä kuvassa vastauksen.

Kuva

Seuraavat kuvat kertovat Sinulle niitä muutostarpeista, kun katselet 99:sin ja viistokeulan pellin avaus-systeemejä!

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja merlin »

juu mutta koko keulahan tuossa tulee vaihtoon jokatapauksessa joten konepellinavaukset sun muut on sivuseikka...
lähinnä olisi kiinnostanut että lyheneekö satku tarvittavan määrän kun riisuu keulaa tarpeeksi vai onko se oikeesti rakennettu pidemmäksi. tuo ero kun ei ole suuri. Siksi haussa joku joka olisi jo tehnyt tämän niin voi hankkia puuttuvat palaset etukäteen...
Ja se miksi teen niin aivan huviksi , se miellyttää silmää enemmän eikä muutamalla satasella löydä juuri leimattua cc 99:iä h-moottorilla... :mrgreen:
Ja jos siinä ei jonkun mielestä ole järkeä niin mitä sitten :D Ei minustakaan ole järkeä seisottaa hyvää autoa vuodesta toiseen ajamatta tallissa :roll: :wink:
96 vm. 1975
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ei se satku oikein lyhene keulasta
Sisällä on kuitenkin puskurin kiinnitykset mikä on sisälokasuojissa kiinni. helpommalla sitten pääset että leikaat satkun poikki a-pilareista, ja siirrät koko 99 keulan, tosin en nyt ole varma onko 99 tuulilasi kapeampi, ja sitten olisi vielä koetaulu saatava sopimaan. ja jos vinokeula pitäisi tehdä niin ne pitäisi saada sitten sopimaan lukkopeltiin kiinni sekä vilkut soviteltua, 99 keula edestä päin paljon kapeamman näköinen kuin 900, sitten maski pitäisi leikata ja liimata että sopisi leveydestään.
Ei tuota muutosta tehdä muutamalla satasella, eli jos ajattelee niin ihan hyvin voi heittää jonkin verran rahaa siihen 99CC malliin. Tai ostaa sen ns huonokuntoisen 99CC ja kunnostaa sen. Ei tuo sinun suunnittelemakaan auto suoraan ajoon valmis ole. ja huonolla tuurilla loppuu mielenkiinto tehdä tai osoittautuu mahdottomaksi, niin sitten kuitenkin tuli keskeneräinen ja lopulta jää seisomaan
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Älkää nyt miestä mäessä tyrmätkö. Ajatus sinällään kuulostaa villiltä.

Valokuvan olen nähnyt tupliksesta, johon oli ympätty satkun kojelauta, joten voisi olettaa leveyden olevan suht sama molemmissa.

Nykyään eläkkeellä oleva autopeltiseppä selitti minulle kerran tupliksen ja satkun keulan erilaisesta rakenteesta. Tupliksessa on jotenkin yhtenäinen keulakehikko, jota ei saa mennä pilkkomaan. En ihan tarkasti muista, miten tuo rakenne erosi satkusta. Kannattaa varmaankin olla yhteydessä myös konttorille, ennen kuin hommaan rupee, tosin eivät taida nykyään enää sielläkään näistä vehkeistä oikein mitään tietää.

Tuo kuvan tuplis pystärin keulalla kyllä viehättää omaa silmääni ainakin tuosta kulmasta. Huomattavasti paremman näköinen kuin viritys, toisin päin eli noppa.

Toivottavasti tämä suunnitelma etenee ajatusta pidemmälle. Seuraan mielenkiinnolla.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Kaikkea ne tekee...

Kuva
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja ristos »

Siinähän sitä on pähkäiltävää? Miten tätä sitten voi jatkaa vai olisko todellakin A-tolpasta saakka kaikki pantava uusiksi?!


Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 99/900 etupään pellit

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kyllähän siinä vähän leipomista on. Tekaisin kuvaparin, josta vähän noita eroja näkee: https://drive.google.com/open?id=1M3xq8 ... Op_OS1q-dR

Eli satkun ja 99:n etukeulat on muodoltaan ja pituudeltaan täysin erilaiset. Satkussa vielä noi puskurien pitkät palkit tulee aivan keulan etuosaan saakka. Aika silppuaminen ja kolvaus on.

Ensimmäisenä varmaan kannattaisi tarkistaa onko konepeltien takareunan kaarevuus edes sama. Muotohan on eri; 99:ssä syvennys keskellä ja satkussa korotettu, joten takareuna ei täsmää ikkunan alareunaan. Jos kaarevuus kuitenkin on sama, niin sittenhän se on vaan vähän leipomista. Mutta jos ei täsmää, niin helpoin lienee vaihtaa koko keula A-pilareista saakka. Tai no siitä lähtisin itse liikkeelle muutenkin. Vähemmän tulee saumaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin