Vesipumpun irroitus vaikeuksia 99:n H-koneesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Road Ghost
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 12:37
Paikkakunta: Kuopio

Vesipumpun irroitus vaikeuksia 99:n H-koneesta

Viesti Kirjoittaja Road Ghost »

Olisiko jollain vinkkiä miten tuon 99:n H-moottorin vesipumpun saa irti helposti.On vain melkoisen ahdas tila jota kautta sen pitäisi lähteä pois.Pitääkö turvautua väkivaltaan tai koko motin nostoon keulilta??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hihanpyörän pultit löysällä, hihna pois, hihnapyrä irti pumpun akselilta, pumpun pultit auki ja pumppu pois. Kasaus käänteisessä järjestyksessä.
Puhallinkotelon etukannen voi halutessaan ottaa pois, niin tulee vähän tilantunnetta :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

..

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itse vaihdoin parikin kertaa 99:n vesipumpun, eikä se mielestäni ollut mikään hankala, lämmityslaitteen suojamuovin irroittamalla mahtuu pumppu tulemaan ulos, kunhan vaan saat pultit auki. Taisi olla helpoin kun ensin irroitti lämppärin suojan, sen jälkeen pumpun hihnapyörän ja sen jälkeen pumpun pultit. Pumppu saattaa olla tiukassa, kannattaa hieman varoa pumpun koteloa jos joutuu käyttämään tarpeetonta väkivaltaa!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos pumppu on vuotanut, niin alimmainen pultti voi olla tiukassa. Silloin auttaa kun irrottaa vänkärinpuoleisen moottorinkiinnityskumin mutterin ja tunkkaa konetta vähän ylöspäin. Näin saa lisää tilaa ja väliin mahtuu paremmin hyvän kuusikulmaisen hylsyn ja vääntimen kanssa.

Ilmeisesti kampiakselin hihnapyörän vulkanointikin voi tykätä huonoa jos pumppu vuotaa.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itellä ainakaan ei ollut kirjaimellisesti milliäkään tilaa tuossa vaihtotyössä, kun olin saanut pumpun löysättyä, joudun kääntelemään ja vääntelemään ikuisuuksia ennenkuin se tuli pois, ja samoin uusi pumppu paikalleen vain yhdessä asennossa ja sitten kieputtelua paikallaan, oli hyvin lähellä etten rälläköinyt tulipeltiin pumpun menevää koloa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Just katoin ja onkin tosiaankin aika vähän tilaa, ko. hommaan.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mutta mitäs intoa sitä olisi vaihtaa jos ei haastetta löytyisi, mun pielestä paras maku jää kun olet 10h rempannut homman kanssa minkä "pitäisi" sujua 10 minuutissa, siitä se ilo lopulta irtoaa. :lol:

Kyllä vanhat saabit sitten on mukavia korjata.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Niin ja se onnistumisen ilo on suuri sitten, Haaa minä tein sen :D
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Ite otin lämmityslaitteen moottorin kotelon pois niin avot ku lähtee ja menee helposti!
SAAB 99 -83 GL
Road Ghost
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 12:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Road Ghost »

Kiitti vinkeistä.Pitää kokeilla tuota lämppärin kotelon irrotusta ja motin tunkkaamista hiukan ylemmäksi.Ja aikaahan ei ole mennyt vasta kuin viisi tuntia
Taistelu jatkukoon!! :roll:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse jouduin ujuttamaan sen pumpun paikallaan ikäänkuin ympäri, eli "turbiini"-mikälie tulipeltiä kohti ja hihnapyörän pää konetta kohti, sitten muljautin sen ulos, todella ahdasta on..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo eräs niistä pulteista on paha saada pois , muistaakseni auttoi kun on rautakanki jolla kampeaa konetta eteenpäin rintapellistä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin