vm93 sujuvammat vaihteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Talveksi remppavinkkiä kokeneilta kaivattaisi:
Viimeisen vuosimallin -93 satkussa vaihteet vaatii hiukan rauhaa tai suostuttelua että menevät ruuhkaliikenteessa sisään.
(Kytkin kylläkin menossa remppaan talvella, koska irrottaa vasta aivan alhaalla.)
Laatikko ei rusahtele eikä pidä outoja ääniä.
Onko syytä vaihtaa toinen vanha laatikko saman tien, vai tutkia vaihteensiirron ulkoisia osia ensin?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Öljyt miten vanhat ja minkä tyyppiset mineraali/ synteettinen?
Voi notkistua jos vanhat pois, pikkusen sisään huuhtelua varten ja vahä vaihteita läpikäyden pyöräyttää ja uudet sisään. Huono kytkin voi tehdä lisänä tuota kiusaa takkuiluun paikallaan ollessa tai hitaassa ajossa mm ruuhkassa ajelussa.

Makuasia mitä sisälle, jotkut vannoo synteettisiä ja toiset tyytyy mineraaliin.

Omissa satkuis ja nykyisessä -93 tontussa enne ja jälkeen vaihdon mineraali 10W-30 tai 10W-40 pärjännyt hyvin.Yhen laatikon joutunu og900 uusiin, leikkas motarilla kiinni -25 asteen pakkasessa liki 500tkm ajettuna. Muut vanhan mallin lootat og ja tontun kestänyt hyvin. Kaikki siis ympärivuotisia käyttöautoja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Kiitos vinkeistä! Pikkuhiljaa varaudutaan tekemään talvilomalla kytkinremppaa.
Molemmat sylinteritkin menee vaihtoon ja öljylinjaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko kepin ruuvit kiristetty?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

...Kyll mää ne kiristelin hiljattain.
Vaihdekeppi hajosi, oli mallia "edellisen omistajan puikolla heftaama" niin tilasin (Matkahuoltoon) Mäntykorven veljeksiltä kunnollisen, ja rasvailin + pulttasin tilalle.
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja janos »

Kytkimen pääsylinterin haarukan reikä voi olla kulunut niin soikeaksi, että vaikuttaa kytkimen toimintaan. Eli se haarukka joka yhdistää kytkinpolkimen ja pääsylinterin. Hitsaamalla täyttöä reikään poistuu turhat välykset polkimelta. Samalla kannattaa uusia pääsylinterin tiivisteet.

Omassa liki 400 tkm ajetussai satkussa haarukan reikä oli kulunut puolitoista kertaiseksi alkuperäisestä. Kytkimen toiminta parani huomattavasti korjauksen jälkeen.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Kiitos vinkistä!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm93 sujuvammat vaihteet

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pääsylinterin palautusjousi voi olla poikki. Se kanssa pilaa kytkimen tuntuman ja oireena on juurikin, ettei irroittamaan, kuin ihan poljin pohjassa tai ei ollenkaan. Tämä on sylinterin sisällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin