Viimeinen OG 900?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
punikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja punikki »

Onko kenelläkään syvätietoa, milloin viimeiset OG 900:set on valmistettu? Ei Cabriolet.
Uudessakaupungissa ilmeisesti maaliskuu 1993. onko tarkempaa päivää? Entä jatkettiinko Trollhättanissa sen jälkeen? Mihin asti? Tehtiinkö myös 2.1(B212) moottorilla?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tässä on varmaan yhden viimeisistä, ellei viimeisen Suomeen rekisteröidyn, valmistekilpi. (Tämä auto oli hoidossani 10 vuotta ja nyt auto on tällä hetkellä Oulussa) Luulisin, että ihan viimeiset saatettiin tehdä Trollhättanissa?

Liekö ollut sama käytäntö kuin Uudessakaupungissa, että seuraavan mallivuoden autojen valmistus alkoi kesälomien jälkeen syyskuussa? Sitä en tiedä mikä lie ollut käytäntö 900:ten kanssa, mutta viimeiset 1980 malliset 96:set tehtiin syksyn 1979 aikana Uudessakaupungissa ja myytiin 1980 mallisina! Nuo ”ns.Juhlamallit” 300 kpl?, oliko niiden todellinen määrä 300, siitä on monia kertomuksia? Mutta se onkin jo toinen tarina! :D Mukavahan näitä vanhoja on muistella! :D :D

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja tn »

Minäkin kyselisin -93 valmistusmäärien perään, minun og 3d 2.1 on nimittäin ehtinyt rekisteriin vasta -94. Valmistusnumero päättyy P2010094 ja auto ei ole classic vaan Trollhättanin b-linjalta valmistunut valkoinen perus 2.1.

Myös viimeisen valmistuneen avon valmistusnumero olisi kiva tietää, oma cab on -93 2.0tbo ic /P7004027.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tarkennuksena vielä tuohon lähettämääni kuvaan. Kyseessä on siis Ruotsissa valmistettu Saab 900 TurboS mallimerkinnältään 1993, mutta rekisteröity marraskuun lopulla Varmaan leasing-autoksi Suomen Alppihiihtoliiton käyttöön. Tuolloin tuo auto oli aika ”kallis”, muistaakseni noina aikoina hintalapussa luki 289500 mk! :D Siihen aikaan isäni 240D taksimersun hinta oli 30000 mk halvempi!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Muistikuva olisi että viimeiset ei-avot tehtiin Trollhättanissa. Ainaskin isän uutena ostama 11/92 rekisteröity 2.1 ja äsken pojalle ostettu 1/93 rekisteröity 2.0 ovat siellä tehtyjä.

Täytyy myöntää että 2-litrasen perussisusta on aika ankea verrattuna 2.1:een. Ajettavuuskin aika syvältä kun ei ole vakaajia ja iskareina monroen sensatrackit :roll:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
punikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja punikki »

Kiitos vastauksista. Aihe on mielenkiintoinen, toivottavasti saamme vielä lopullisen totuuden näihin.
Minun 900 Classic 2.1 on rekisteröity 3/93, valmistusnumeron loppu on 2016386. Otteessa lukee; valmistettu Suomessa, tyyppikilvessä Made in Sweden. Lienee siis kuitenkin Trollhättanin tuote.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Richard Hornerin "The Classic Saab 900" -teos sanoo:
The last classic Saab 900 coupe to be produced was a three-door
Saab 900 turbo S model in Imola Red, which rolled off the Trollhättan
production line on 26 March 1993 and went straight into the Saab Car
Museum there. The last 900 coupe built at Uusikaupunkiin Finland was
despatched on 30 June 1992, but the 900 convertible was produced there
for another fourteen months.
Jos tuo "last 900 coupe" nyt tarkoittaa viimeistä kovakattoista, niin 26.3.1993 olisi viimeinen valmistumispäivä Trollissa ja 30.6.1992 Ukissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Joo, kovakattoisten tuotantohan ajettiin Uudestakaupungista alas siten, että mv-92 kovakattoisia (eli n. elokuu 1991 - kesäkuu 1992) tehtiin enää vain Suomen markkinoille kun aikaisemminhan niitä oli tehty lähes kaikkialle maailmaan (mm. kaikki 5-oviset ja kaikki oikealta ohjattavat). Ja sitten mv-93 kovakattoiset tehtiin kaikki jo Ruotsissa.

Alkuvuodesta 1993 Trollhättanissa tehtiin huomattavasti og-satkuja varastoon, erityisesti Classic-malleja, jotta tehtaassa päästiin ajoissa tekemään ng900:n vaatimia muutoksia. Aika pitkään osa niistä sai seisoa varastossa pitkään, kun ainakin Suomessa noita 2,1 Classiceja rekisteröitiin uusina asiakkaille vielä 1994 vuodenkin puolella, esim. eräällä tutulla oli tammikuussa 1994 rekisteröity Classic ja on niitä joskus nettiautossakin näkynyt.
The last 900 coupe built at Uusikaupunkiin Finland was
despatched on 30 June 1992, but the 900 convertible was produced there
for another fourteen months.
Eli kaikki mv-1994 og900 Cabrioletit tehtiin suunnilleen elokuun 1993 aikana? (Heinäkuu lomakuukausi)

Vaikeita aikoja Uudenkaupungin tehtaalle, kun ng900 Cabriota saatiin odotella vielä melko pitkään, ja myöskin Opelin kanssa oli kiistaa Calibra-tuotannon jatkumisesta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
HVT-21
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 18:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja HVT-21 »

Tallista löytyy päältäpäin siistinnäköinen, lähes terminaalivaiheessa oleva 5-ovinen Classic. Trollhättanin tuotos linjalta B, valmistenumeroltaan P2019732. Ensirekisteröity 04.08.1993. Mittarissa vajaat 360.000 km.
Jäsen 709
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja janos »

Täällä 11.6.1993 käyttöönotettu 5-ovinen Classic, jonka valmistenumero: P2015331


VIN: YS3AC55E2P2015331
Model: Saab 900
Model Year: 1993
Body type: 5-door (5CK)
Engine: B212I 4-inline, Fuel injection, PETROL, I (B212 I)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Trollhattan, Sweden, line B (900 / 9-3)
Market: Internal use only
Serial number: 015331
VIN Checksum: Valid
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
RamsesII
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2018 09:56

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja RamsesII »

Kuinka monta noita kovakattosia OG900 valmistettiin Uudessakaupungissa ja lopetettiinko niiden valmistus 1992 kuten joku kirjoitti? Ostin eilen 900 Gls vm. 1992 jonka valmistus paikka Uusikaupunki (7) ja valmistus numero 008857
Saab 9-3 2.0t SE 5d -01
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Saabnostalgia
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 12:02

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja Saabnostalgia »

Autosi on numerosta päätellen alkuvuodesta valmistuneita. GLs merkki on taidettu lisätä myöhemmin? Ellei sitten jostain tehtaannurkista ole vielä sellaista joutilaana löytynyt :)
Oma purku-2,1 sedan on luovutettu 22.04.92, valm.nro 010551. Tuo toinen, museointia odottava on rekisteröity 7.9. ja valm.nro 011224. Kaikesta päätellen tämä on viimeisten (joitakin kymmeniä kappaleita?) joukossa Suomessa valmistettuja.
Ketjussa aiemmin mainittu Richard Hornerin kirja kertoo viimeisen OG900 Coupen valmistuneen Suomessa 30.6. Päivämäärä koskee arvatenkin myös sedaneita?
Paikallisen ent. Saab -myyjän pitkäaikainen työntekijä kertoili, että liikkeen lopetellessa merkin edustusta siellä oli vielä myymättä pari kappaletta uusia OG900, jotka lähtivät kuulemma ostajille melko edullisesti. Autot olivat seisseet myymättä jo joitain kuukausia.

Isäukolla aikoinaan ollut 2,1 '93 oli Ruotsissa tehty, valmistuspaikkakoodi 2 ja loppuosa 008007. Rekisteröity Suomeen tammikuun alussa '93.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä minäkin muistelen, että vuoden 1993 900 mallit tehtiin Trollhättanissa cabbeja lukuunottamatta. Minulla oli viininpunainen vuonna 1993 valmistettu 900 Classic, mikä oli Imatran Auto-Vuoksen esittelyautona, mistä tuonkin hankin -91 900 2,1:sen tilalle. Tämä Classic oli myös Ruotsissa valmisettu.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Mulla 2 kpl 3D satkuja.

MY92 numerolla 012813 Uudenkaupungin tuotantoa ja toinen MY93 005999 Trollhättanista.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
RamsesII
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2018 09:56

Re: Viimeinen OG 900?

Viesti Kirjoittaja RamsesII »

Niimpä on takakontissa väärää informaatiota :D . Kyseessä Saab 4D SEDAN 900I-16-DA/252 valmistenumeron YS3AC46D5N7008857.
Saab 9-3 2.0t SE 5d -01
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Vastaa Viestiin