900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Elikkä ongelmana on että vm88 900c alkaa nykimään kymmenen minuutin ajon jälkeen ja sammuu jos painaa kytkimen pohjaan, pystyy ajamaan jos pitää kierrokset korkealla. Sammumisen jälkeen ei lähde käyntiin kuin noin kymmenen minuutin odottelun jälkeen ja sen jälkeen kehräilee hyvin ja pelaa moitteettomasti loppupäivän. Aiemmin oli samaa ongelmaa paitsi ei toiminu uudelleen käynnistymisen jälkeenkään ja sillon se johtui vuotavasta imusarjan tiivisteestä. Vaihdoin tiivisteen ja auto toimi moitteetta parin viikon ajan. Alkaa itsellä loppumaan ideat mistä johtuisi. Hiljattain olen vaihtanu virranjakajan kannen, pyörijän, kaasarin kalvon, alipaineletkut olen kaikki uusinu, tulpanjohdot on reilun vuoden vanhat ja tulpat kesällä vaihdettu. Lähinnä ihmetyttää tuo että sitten kun sen on uudelleen saanu käyntiin nii pelaa hyvin vaikka ajasi useamman sata kilometriä(jos olisi vaikka puolassa vika nii sehän pätkis kuitenki taas uuestaan lämmetessään).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Omassa oli ainakin sellaista, että lämpimänä sammui ja normaalin sammuttamisen jälkeenkään ei lähtenyt heti käyntiin. Tämä korjaantui pakokaasun takaisinkierrätysventtiilin poistamisella käytöstä. Ajattelin sen jumittavan, jotain sytytysosaakin kyllä vaihdoin.
Uimuriventtiilin vuotaminen voisi kanssa mielestäni aiheuttaa sekä bensapumppuongelmat. Omassa ei ollut muuta bensasuodatinta kuin pumpun sisällä oleva. Tämä varmaan aika tukossa ja sitten ilmeisesti hajosi ja ajoi rojut kaasuttimeen. Bensanpaineet varmaan muuttui samassa yhteydessä, niitäkin kai voisi mittailla. Allekirjoituslinkissä on lisää asiaa kaasuttimen hajoituksesta ja muusta:
Uimuriventtiilin vuotaminen voisi kanssa mielestäni aiheuttaa sekä bensapumppuongelmat. Omassa ei ollut muuta bensasuodatinta kuin pumpun sisällä oleva. Tämä varmaan aika tukossa ja sitten ilmeisesti hajosi ja ajoi rojut kaasuttimeen. Bensanpaineet varmaan muuttui samassa yhteydessä, niitäkin kai voisi mittailla. Allekirjoituslinkissä on lisää asiaa kaasuttimen hajoituksesta ja muusta:
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Jäänestoa tankkiin, eikö tuo ole kaasarimalli...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Minusta toi vika kuulostaa sytytysvahvistimen vialta tai ehkä vielä enemmänkin HAL-anturi (tms kampuran asentotunnistin) vialta. HAL oireilee juurikin noin, eli erittäin epämääräisesti tupsahtaa sammuksiin/ei lähde käyntiin, aikaikkunassa 5min - 5pv sitten taas toimii kuin palmun alla. Toisaalta saattaa aiheuttaa erilaista pätkimistä, kuten vauhdissa 5s veto pois, sitten taas mennään
Se millä voisi varmistaa tuota on, että varaa autoon ylimääräisen sytytystulpan. Kun sammuu, eikä lähde käyntiin, testaa tuolla irtotulpalla kipinän. Jos kipuna tulee, vikaa voipi hakea pensapuolelta, jos ei, tutkailemaan noita ym. palikoita.
Edit: onko sulla autossa kierroslukumittaria? Jos on, niin siitäkin näkee jotain. Jos auto sammuu kesken ajon, ja kytkin on ylhäällä, eli ollaan moottorijarrulla, mitä tällöin sanoo kiekkamittari? Tipahtaako nollille, vai seuraako moottorin kierroksia? Nollille tipahtaminen viittaa jo suoraan sähköpuolelle.
Se millä voisi varmistaa tuota on, että varaa autoon ylimääräisen sytytystulpan. Kun sammuu, eikä lähde käyntiin, testaa tuolla irtotulpalla kipinän. Jos kipuna tulee, vikaa voipi hakea pensapuolelta, jos ei, tutkailemaan noita ym. palikoita.
Edit: onko sulla autossa kierroslukumittaria? Jos on, niin siitäkin näkee jotain. Jos auto sammuu kesken ajon, ja kytkin on ylhäällä, eli ollaan moottorijarrulla, mitä tällöin sanoo kiekkamittari? Tipahtaako nollille, vai seuraako moottorin kierroksia? Nollille tipahtaminen viittaa jo suoraan sähköpuolelle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Erittäin hyvä selostus aiheesta!Saap askia kirjoitti: ↑Ke Tammi 02, 2019 20:00Allekirjoituslinkissä on lisää asiaa kaasuttimen hajoituksesta ja muusta:
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
86 vuoden 900i oireili samalla lailla. Siinä vika oli sytytysyksikössä vai miksi sitä kutsuttiinkaan. (konehuoneessa matala ja leveä lattaliittimellä oleva) Motonetista uus tarvike ja hyvin toimi.
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Tänä aamuna taas sammu ku oli pakko pysähtyä skrapaamaan lasi ja ei taas lähteny käyntiin, mutta sitten koputtelin sitä sytytysmoduulia niin lähti käymään. Pitää tässä viikonlopun jälkeen putsata vielä kaasari kun sitä siinä starttaili niin hörähti aina enemmän mitä pitempään odotti starttausten välissä. Tuli vaan mieleen että niinku ei ois saanu kunnolla bensaa. Kait se pitää uus moduuliki laittaa.
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Saako lämmintä imuilmaa?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Itse asiassa ei saa kun se putki taitaa olla irti
Re: 900c sammuu ajosta ja lähtee käyntiin odottelun jälkeen
Mutta toisaalta se putki on ollu parivuotta irti eikä aiemmin ole ollu häikkää