nykäsen 900tbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Taisipa ainakin Matilla olla Saabin/Scanauton järjestämä juttu tämä saapismi aikanaan.
Masa oli jo armeijassa karauttanut turrrposaapilla väärään ruutuun -> https://www.is.fi/makihyppy/art-2000005991152.html
Tässä vuoden 1991 videossa Masa on jo siirtynyt mazdaan -> https://www.youtube.com/watch?v=T0-oLFlA4NQ&t=1735s
Myös Matsaa myytiin tuohon aikaan Scanautossa, kuten saappiakin...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mitä tapahtui Matti Nykäsen turbo-Saabille? Kuusamolainen Jari oli auton viimeinen omistaja: ”Sillekin tuli surullinen loppu”
https://www.is.fi/makihyppy/art-2000005991717.html
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Surullinen loppu olis unohtaa se johki kuusen alle homehtumaan ja mädäntymään. Kierrättämällä kaikki osat siitä oli iloa jo silloin ja ympäristö kiittää edelleen, kun se ei oo maatumas käyttökelvottomana. Onnellinen loppuhan toi oli kaikkien kannalta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jarista voitais tehdä kunnia jäsen klubiin :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuolla iltapulun kommenteissa on tällainen tarina nimimerkiltä Martti ->
Minä olin auton toinen omistaja, ensimmäinen oli Scan-auto ja haltija JHS, Matin nimeä ei rekisteripapereissa ollut. 1990 kun luovuin autosta sillä oli ajettu reilut 200 tkm. Kori oli niin veltto, että kun nosturilla pyörät ilmassa avasi ovet niitä ei enää saanut kiinni.
Eski
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Tsekkasin historiatiedot Trafista, Scan-Auto Jyväskylän omistuksessa 1984-1989. Eli lienee Matin käytössä tuon ajan. Sitten pikku pätkän hesassa, ja loppuajan Oulu-Kuusamo linjalla.

Ihan eka kilpi ollut 1983-1984 Helsinkiin viittaava ASU-464, olisiko Saabiin haluttu Matin ajoon tarkoituksella X-alkuiset keski-suomen kilvet?

Tässä taas keskustelua, että Scan-Auto lopetti sponssin, kun autot särkyi aina :twisted:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/1555008 ... kasen-saab
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nykäsen Maxdalla on ollut kuitenkin vähemmän surullinen kohtalo kuin Saabilla: https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a ... 1b50530d16
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Kyllä OG900 Turbo on sellainen legenda, että siitä puhetta riittää. Helsingissä ainakin kun aikoinaan noilla ajelin, joka välissä huoltoasemilla tuli jutustelijaa rupattelemaan omista kokemuksistaan turbo-Saabin ratissa. Tosiasiassa harvalla noista kuitenkaan todellisuudessa lienee ollut kokemusta turboista, tarinoissa helposti sekoittuvat kokemukset sen oman entisen 100 hv GL:n ja turbon suhteen.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja molby »

Sen nyt jokainen tietää missä arvossa 99 turbot ovat mutta saavuttavatko -90 luvun og 900 matalapaine ja täys saman arvon. Mitä olette mieltä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja mestari »

sehän selviää 10 vuoden kestotestillä eli jemmtaan em kulkineita johonkin heinätalliin ja 10v päästä saadaan selville että menikö munillee eli ei'
eipä siinä paljoa menetä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Karib
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 13:51

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Karib »

saabracing kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 10:16
Mäkimiehet oli Saappimiehiä kulta-aikoina. Ari Pekka Nikkolallakin oli punainen 900 turbo.
Varmaan johtui siitäkin että Ari Pekka oli Scan Autossa töissä.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Kyllähän OG-turbojen arvo on jo korkealla, jos auto on oikealla tavalla säilytetty/entisöity. Valitettavasti suurin osa niistä vähistä olemassa olevista on nakuvaloilla, kaiutinporauksilla ja sinisillä tuningpiuhoilla raiskattuja ruosteisia röökinhajuisia raatoja, jotka ovat läpikäyneet 20-30 velhon kädenjäljen.

Onneksi klubilaisilta sentään löytyy vielä muutamia orkkiksia ja pieteetillä tehtyjä, joista osa on jo museorekisteröity. Toivottavasti saamme nähdä näitä fantastisia klassikkoautoja lisää!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Vastaa Viestiin