nykäsen 900tbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja mestari »

https://www.is.fi/makihyppy/art-2000005989644.html
rekkaria ei oikein tuosta näy mutta olisiko auto säilynyt jälkipolville
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petromies
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja petromies »

Samanlainen ois tallin kupeella mutta ei k-jetti suostu toimiin...hieno pirssi muuten.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jotenkin muistaisin, että Nykäsellä olisi ollut joskus myös metallinharmaa pystynokka AERO...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Risto »

mestari kirjoitti:
Ma Helmi 04, 2019 22:02
https://www.is.fi/makihyppy/art-2000005989644.html
rekkaria ei oikein tuosta näy mutta olisiko auto säilynyt jälkipolville
Kuva
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

https://www.is.fi/viihde/art-2000005989766.html

Lisää kuvia Matin Saabista. 8)

V.1988 oli jo uudempi viininpunainen, mutta kuvia ei ainakaan vielä ole:

https://www.is.fi/makihyppy/art-2000005989213.html

Nythän eri lehdet on pyytäneet lukijoilta kuvia Matista vuosien varrelta, joten jospa saataisiin vielä lisäkuvia näistä autoista. Jollain niitä varmasti on.

90-luvulla Matti olikin sitten Mazdan mies.

Malli: Saab 900 3D MULTI COUPE 900 TURBO-APC-SAM/2520
Valmistenumero:YS3AT35S4E7001330
Valmistenumero:YS3AT35S4E7001330
Rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan järjestysnumero: 13
Ajoneuvon tila:Poistettu rekisteristä
Ajoneuvon käyttö:Yksityinen
Istumapaikkoja: 5
Väri: Sininen
Polttoaine: Bensiini
Iskutilavuus (cm3): 1980
Käyttöönotto: 00.00.1983
Katsastettu: 29.11.1997
Katsastuspäätös: Hyväksytty
Omistajat: Luukkonen, xxx xxx xxxxxx, 93830, RUKATUNTURI (Alkaen: 05.12.1997)

Huom. Rekisteristä poisto (07.09.1998 alkaen)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä minäkään muista tuolta ajalta minkä värisellä saapilla Masa ajeli, mutta sellaisen tapahtuma muistui mieleeni, että Matti oli Jyväskylän Scan-autossa jakamassa nimikirjoituksia postikortteihin joissa oli saapin kuva. Lienee joskus 80-luvun alkupuolella, joten olin itse tuolloin noin 10-vuotias. Pitääkin etsiä josko tuollainen postikortti Matin nimmareilla vielä löytyisi jostain :D

Eski
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Tuha »

"Uransa huippuvuosia elänyt hyppääjä saapui Rukan mäkikisoihin kuin rocktähti. Nykänen istui pilottimallin peililaseissa juppiajan kovimman pirssin, viininpunaisen Saab 900 Turbon etupenkillä ja vilkutteli kahta sormeaan voitonmerkiksi kuin Winston Churchill."´
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Ja lehtijuttua seuraavana päivänä taas merkonomit ja insinöörit jonotti Scan-auton oven edessä että pääsisivät tilaamaan itselleen TURBO- :saab: in :mrgreen:

Ja kellä ei ollut varaa TURBOON, osti peruskaasarin ja tykitti sillä kuin turbomies :mrgreen:

Oli ne hurjia aikoja
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja molby »

Paljon 80 luvulla turbolla varustettuja Saabeja myytiin.
Onko kellään tiedossa määrää tai edes vuosikohtaista myynti määrää.
Harvassa ne ovat nykyään, yllättävän vähän säilyneet vaikka olivatkin haluttuja ja kalliita uutena.
Se tietenkin tuo sen että niillä ajettiin paljon ja joutuivat poistoon sen johdosta.
Kun katsoo vanhoja -90 luvun lopun Keltaisia Pörssejä niin kyllä 900 ja 99 turboa on ollut käytettynä paljonkin myynnissä ja sopivaan hintaan, ihme kylläkin kun ei ole enempää säilötty.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Nyt on hyvä aika säilöä hyvä 9-3 tai 9-5 vuosimallista riippumatta. Ovat vain niin "tusinatuotteita" että harvaa kiinnostaa. Sama oli 20v sitten kun turbo-satkuja ja ysiysejä sai sopivasti. Harva niitä osti museoitavaksi tuolloin, jos kukaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja AZP »

90-luvun lopulla ekoja autoja hankkiessa muistan lukeneeni pohtivasti useampaakin turbotupliksen myynti-ilmoitusta Keltaisesta Pörssistä. Niissä oli ehdottomasti paras hinta/tehosuhde niistä autoista joita olisi ollut varaa ostaa. Turbosatkut oli yli budjetin vielä tuolloin.

Kyllä on jälkikäteen harmittanut, ettei tullut silloin tuollaista turboysiysiä haettua. Tosin käyttikseksihän se olisi tullut, varmaan olisi hermot ja rahat menneet hitsaushommiin eikä auto olisi tähän päivään asti selvinnyt. Tai kuka tietää, onhan mulla parikin autoa tallissa edelleen noilta ajoilta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja molby »

Baas900 kirjoitti:
Ti Helmi 05, 2019 17:40
Nyt on hyvä aika säilöä hyvä 9-3 tai 9-5 vuosimallista riippumatta. Ovat vain niin "tusinatuotteita" että harvaa kiinnostaa. Sama oli 20v sitten kun turbo-satkuja ja ysiysejä sai sopivasti. Harva niitä osti museoitavaksi tuolloin, jos kukaan.
Perus 99 on niiltä ajoilta säilynyt ihan hyvin niin ihme ettei 900 turboa joka aikansa huipputuote ja luxusmalli jonka arvostus vallan eri, ole säilötty enempää.
Kyllä 900 turboa silloin kuin sai halvimmillaan (lue oikea aika ostaa) oli arvostettu auto toisin kuin nyt 9-3 ja 9-5 eli siltä kantilta olisi luullut olevan säilössä enemmänkin.

Jos nyt vertaa niin hyvä yksilö ng 900 talladega tai turbo tai hyväkuntoinen turbo tonnari niin ei sitä kyllä paalata, kyllä harrastaja ottaa sen talteen niin miksei silloin aikoinaan 900 turboa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tainnut ahdettujen kolkkien ja femmojen myyntimäärät olla kuitenkin paljon isompia kuin turbo-OG-satkujen. Se lienee yksi syy siihen, ettei niitä ole säilynyt samoissa määrissä. Lisäksi perussaabeja säilynyt 80-luvulta ehkä suhteessa enemmän kuin turboja, koska perussaabeja meni paljon papparaisille, jotka ajoivat vähän ja pitivät autoistaan hyvää huolta. 80-luvun turbosaab oli vähän kuin 5-sarjan bemari nykyisin: joka toiselka hyvätuloisella paljon ajavalla on sellainen, ja auto pistetään max. viiden vuoden päästä vaihtoon. Ei sitä jäädä harrastamaan.

Toinen omistaja pitää vielä autosta huolta, mutta 10-15-vuotiaana paljonajettuna arvostus on pohjamudissa, ja se alkaa näkyä. Eipä ne pystykeulaturbot 90-luvun lopussa kauhean arvostettuja olleet, korjaaminen kallista ja ruostetta alkoi olla. Paaliin niitä päätyi varmaan aika reippaasti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mäkimiehet oli Saappimiehiä kulta-aikoina. Ari Pekka Nikkolallakin oli punainen 900 turbo.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: nykäsen 900tbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muistan kuulleeni jutun et matti ois lahden mäen alastulorinteen ajellu kuralle turbo saabilla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin