Raitisilmapuhallin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Aina jotain rikki. Nyt raitisilmapuhallin temppuili ja lakkasi toimimasta. Johtoja konehuoneen puolella nykimällä käynnistyi, mut ei seuraavassa startis taaskaan käynnistyny. Puhalti vähän puuskissa, ennen kuin loppui kokonaan. Haluaisin vielä täällä kysyä, että onko se nyt sitten varmasti loppu ja vaihdettava vai onko jatkuva lumen, jään ja veden kertyminen suppiloon voinut tehdä jotain, joka helpommin korjattavissa?
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Tiedän nyt, et kun ruuvaa matkustajan puoleisen kajarin ritilän kojelaudast irti on puhallin kajarin alla. Onko kukaan ikinä irrottanut raitisilmasuppiloa? Lähteekö ja onko senkin takana metallia? Tiedän kyl et kaikki aina purkaa kojelaudan vaihtoo varten, mut yritän täs nyt keksii vaik mitä muuta mieluummin.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tuloilman kaukalo kyllä tyhjenee itsekseen kaikesta havunneuloja pienemmästä jos poistoaukko pohjassa on auki. Moottoritilassa näkyvillä johdoilla ei ole suoraan yhteyttä puhaltimen moottoriin joten niiden heiluttelusta ollut apu on varmaan yhteensattumaa. Käynnistyykö puhallin edes suurimmalla nopeudella (ilmasuuntaimesta isot nuolet sivuille)? Jos käynnistyy niin eppäillä soppii myös etuvastusta vaikka se menee yleensä kerrasta ja käsittääkseni hyvin harvinaista on sen rikkoutuminen. Jos (tai kun :roll:) puhaltimen moottori on sökö niin kojelauta purkamalla sen vaihtaminen on helpointa. Se on itse asiassa aika helppo homma, vaatii vain järjestelmällistä otetta ja aikaa. Hopussa ei tule kuin lisää mystisiä vikoja nimim kokemusta on.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja marvi »

http://stefa.mbnet.fi/lammitys.htm

Tälläi on joku joskus tehny :saab:

Ja tuolla on sitten sitä jotain muuta, vaihtoehto jossa tehdään reikä kojetauluun ja mestariseppä joka on vaihtanut kaiutinaukosta koko ropelin. viewtopic.php?f=11&t=31239
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Kiitos vastauksista! Ite epäilen enemmänkin johtovikaa. Joka kerta on johtoja nykimäl lähteny käyntiin ja sit ei enää sammu vaik mistä röykyistä ajelis. Käynnistyminen se ongelma. Muut asennot toimii tasaisesti mut 3 puuskittain. Lämmitykseltä kun vaihtaa vain kylmäpuolelle puhaltaa tasaisen kovaa. Epäilen et joku johdon eriste kulunut ja ottaa maihin et virta ei riitä käynnistymiseen. Satunnaisesti kyl käynnistyy ihan itsekin startin jälkeen johtoja nykimättä.
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Sori nyt, et puran turhautumistani, mutta olis kyllä muutama sananen vaihdettavana sen insinöörin kanssa, joka tänkin puhaltimen paikan suunnitteli!!! Olishan tossa hyvin tilaa ja vois laittaa ton puhaltimen kajariaukon alle vähän kallelleen oikeaan suuntaan ja aukko sen kokoseks, et sen kun nostas ylös. Mutta ei! Aivan liian helppoa. Laitetaan se vähän syrjään siitä aukosta ja väärään suuntaan kallelleen ja aukko sen verran pienemmäksi, ettei sitä vahingossakaan saisi vain nostettua sitä kautta ylös. Aivan liian helppoa. Laitetaan ne purkamaan koko kojelauta. Ei se vanhan auton pito saa liian helppoa olla. 😠😠😠
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja petromies »

Rälläkkä soimaan, korjausohjeet ovat viittellisiä, mielikuvituksen käyttö on sallittu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyl mä ennemmin puran kojelaudan kerran 30v aikana , kun uusis autois saa keulan purkaa jokaisessa polttimon vaihdossa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Samalla siinä on hyvä vaihdella polttimoita ym.
Tai aina voi tehdä kuten Andrew: https://www.youtube.com/watch?v=PClVezOduFk
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Phuuhhh! Leima papereis ja puhallinkin vaihdettu. Sahasin käsin rautasahan terällä yhden sivun kajariaukosta kojelaudan keskiosaa kohti, mut sit satutin peukaloni ihan muis hommis ja tämä jäi kesken. Korjaaja keksikin aika hyvän. Irrotettiin etuikkuna. Sit mahtu jo hyvin rälläköimään toisen sivun. Sitten taivutettiin pala sivuun. On näköjään hyvin taipuisaa eikä murru. Parilla ruuvilla oli yksi musta muoviputkihärdelli siinä kiinni, mikä irrotettiin ja sit mahtukin jo ujuttamaan vanhan puhaltimen pois ja uuden tilalle. Pala taivutettiin takas ja tuulilasi taas paikoilleen. Mustalla silikoonil ajattelin paikata jäljet kojelaudassa. Meni takuulla nopeammin kuin kojelaudan purku.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

epäilen , mut oon ennenkin ollut väärässä tuon ajankäytön suhteen.

mut tuo koelaudan sahaus ei ollenkaan huono juttu kun tuntuu muutenkin suurimmassa osassa og900 kalustoa olevan koelaudat halki .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Kyllä mullakin niitä halkeemia oli jo valmiina. Tärkeintä, et auto kulkee.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

On se helpompi kuin Kolmos-Sonettissa, jossa pitää repiä koko keulapala irti, jos puhaltimen moottoria vaihtaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja anv »

Kyllä kaikki oli ennen paremmin. 99:ssä konepelti auki, etsitään ristipääruuvvari, avataan kolme ruuvia ja yksi johtoliitos, vedetään puhaltimen moottori pois :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Raitisilmapuhallin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sit kirotaan ku esivastus paskana heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin