Og 900 moottorin vaihto päittäin toisen mokoman kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Og 900 moottorin vaihto päittäin toisen mokoman kanssa

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

suorsa kirjoitti:
Pe Huhti 26, 2019 19:44
vilhosyvis kirjoitti:
Pe Huhti 26, 2019 19:11
suorsa kirjoitti:
To Huhti 25, 2019 23:11
Moottorinahan tuo on satkun koneista nopein vaihtaa. Pieniä eroavaisuuksia niissä on muttei mitään mikä homman estäisi. Hihasta ravistettu hinta-arvio 500e, perustuu puhtaaseen arvaukseen.
Onkohan toi arvio ylä- vai alakanttiin? Oiskohan moottorin vaihtaminen itse sitten tosissaan otettava vaihtoehto?
Se on täysin hihasta ravistettu, joten harrastaja tekee varmaan parilla sadalla ja (osaamaton) korjaamo käyttää tarpeettomasti aikaa, jolloin voi maksaa tonninkin.

Jos on yhtään harrastuneisuutta niin ilman muuta kannattaa ruveta itse hommiin. Harrastuneisuuden määrästä riippuen kannattaa selvittää etukäteen pienet erovaisuudet ja miettiä mitä käyttää vanhasta ja mitä uudesta moottorista.
Juu, kaipa se ois sitten haasteeseen tartuttava. Mitäänhän siinä ei kokemuksen puolesta häviä!
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Og 900 moottorin vaihto päittäin toisen mokoman kanssa

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Onko siinä 400tkm ajetussa mitään vikaa? Toi satkun kobe on aika kestävä jos vaan öljyt vaihdettu ajallaan.
Niinkuin suorsa sanoi on tuo aika helppo tehdä, eniten ehkä vastaan laittaa se vaihdevivuston kiilasokka, se osannu olla välillä tiukassa ja paha paikka sitä päästä lyömään.
Muuten tuo vaihto on hyvin nopea tehdä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 moottorin vaihto päittäin toisen mokoman kanssa

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mun mielestä jos nykyisessä ei ole isompaa vikaa niin se kannattaa ajaa loppuun ja kunnostella tuo mädästä korista otettava rauhassa ajan kanssa kunnolla porsimuksen iskettyä vaihdettavaksi. Tuon ikäisissä koneissa kun ikä ja erilaiset huoltokäytännöt vaikuttaa monesti kilsoja enemmän jo.

Vaihtokoneeseen ainakin kaikki tiivisteet uusiksi, jakopää kanssa jos on venynyt. Laakerit tarkistettava, öljypohja ja imusihti putsattava jne. Ohivuotomittausta kannattaa harkita, puristuspaineet nyt ainakin. Venttiilien läppäys ja säätö jne. Saa sitten mielenrauhan koneen osalta ja nuo edellämainitut on paljon mukavampi tehdä irtokoneeseen. Eikä se koneen nosto niin mukavaa ole, että sitä useasti kannattaa harjoitella.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Og 900 moottorin vaihto päittäin toisen mokoman kanssa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Uteip:lla on hyvät vinkit.
Jos vanhaa autoo meinaa pitää niin hyvä on vähä opetella tekniikkaa.

Kaasarisatkusta on helppo ottaa kone pois, kannattaa ainaki se varakone nostaa ite.

Kytkin kannattaa purkaa vielä kun se on autossa kiinni, täältä löytyy hyvät ohjeet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 moottorin vaihto päittäin toisen mokoman kanssa

Viesti Kirjoittaja mestari »

se kartiosokka on huononnettu jos vertaa kajakin omaan eli yläpäässä ei ole kierrettä millä vetäisi sen ulos paikaltaan, sietäs vaihtaa kuupan kartiosokka kun sen irroittaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin