Og 900 pikkuviat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Minulla on kuukauden verran ollut 900i16 2.1 vm -92. Muutamia huoltotarpeita ja kysymyksiä on tullut esille:

- starttimoottori pyörittää moottoria pienen hetken n. 0,5 s jonka jälkeen lyö tyhjää, lähtee kuitenkin käyntiin useamman yrityksen jälkeen.
- jäähdyttäjän flekti ei toimi, kun jäähdyttimessä olevan anturin johdot yhdistetään, flekti toimii
- vaihteensiirto on tahmea ja takkuileva
- keskuslukitus ei toimi
- sisäflekti herää henkiin kun löydään kojelaudan alle hanskalokeron nurkille
- tarkoituksena on vaihtaa turbon jouset joka nurkkaan, miten auraus/camper/caster entä voiko pitää alkuperäiset iskarit
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Hietalahti kirjoitti:
Pe Huhti 26, 2019 06:15
Minulla on kuukauden verran ollut 900i16 2.1 vm -92. Muutamia huoltotarpeita ja kysymyksiä on tullut esille:

- starttimoottori pyörittää moottoria pienen hetken n. 0,5 s jonka jälkeen lyö tyhjää, lähtee kuitenkin käyntiin useamman yrityksen jälkeen.
-starttti vaihtoon ja kontaktien puhdistus
jäähdyttäjän flekti ei toimi, kun jäähdyttimessä olevan anturin johdot yhdistetään, flekti toimii
anturi vaihtoon
- vaihteensiirto on tahmea ja takkuileva
- keskuslukitus ei toimi
boksi esille ja kolvi kuumaksi
- sisäflekti herää henkiin kun löydään kojelaudan alle hanskalokeron nurkille
uus flekti auttanee asiassa
- tarkoituksena on vaihtaa turbon jouset joka nurkkaan, miten auraus/camper/caster entä voiko pitää alkuperäiset iskarit
eiköhän se vanhoil mee..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vaihteensiirron ongelmat voivat johtua rintapellin ja vaihteiston välissä olevasta kuminivelestä.
Myös näissä viimeisissä malleissa oleva vaihdekepin nivel on sellainen, että tuppaa rikkoutumaan. Keppi on nivelöity alapäästään ja tuettu muovikynsin, jotka menevät herkästi poikki vanhetessaan.
Lisäksi kannattaa tarkastaa virtalukon/vaihdekepin rungon kiinnitys. Jos esim. virtalukko on vaihdettu, on kys. runko voinut jäädä löysälle, jolloin vaihteensiirto on helposti epämääräistä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos asiallisista vastauksista, Saabistit tarvitsevat tätä foorumia!
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vaihteensiirtoon vaikuttaa myös moottorin hydrauliset tuet. Jos ovat lässähtäneet, niin ainakin ykkösen silmään saaminen tökkii.
Helppo tarkistaa katsomalla, ettei moottorin vaimentimen tukirauta pohjaa auton runkoon vas/oik puolella.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
molby
"Hirsch"
Viestit: 871
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja molby »

Ja siihen startin tyhjänä pyörimiseen on syynä startin sisällä oleva bendix. Sitä on hankala vaihtaa eli uusi startti hankintaan, solenoidi on ehjä kun edes hetken pyörittää.
Flektin pyörimättömyyteen on syynä rikkinäinen lämpöanturi joka on moottorin kyljessä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos starttia haluaa peruskorjata niin miksei bendiksin vaihto ja samalla puslien vaihto nostaa toiminta varmuutta vuosiksi eteepäin.samalla tullaan sorvanneeksi ehkä kollektorikin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eikö enää löydy Boschilta tms. tehdaskunnostettuja starttimoottoreita? Itse vaihdoin aikanaan äitimuorin autoon ensin 3 käytettyä ja sitten paloi käämit, ja maksatin sillä rempatun startin. Eipä tarvinnut enää sen jälkeen vaihtaa. Huolimatta siitä, että startti näkyy, ei sen vaihto ollut ihan mikään pikkuhomma.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

No ei sen startin vaihdon kyllä pitäis kaksinen toimenpide olla, puoli tuntia luulis riittävän kun vaan tietää että se mahtuu ulos. Olikohan jossain kuusiokolokannalla ne vauhtipyörän puoleiset pultit, se saattaa mennä hankalammaksi, mutta normi kuusiokannalla pitäisi muovisen suojakopan väliin avain mahtua...
Ei pitkä aika kun ässään vaihdoin eikä siitä kyllä montaa putkea tarvinnut irrottaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja sitten sen ylämutterin aukaisu siitä imurgerin alta....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Og 900 pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kantsii vaihtaa se jäähdyttimen puhallinanturi. Itsellä kun hajosi, niin heitti flektin itsekseen päälle yöksi ja söi koko akun. Irrota vaikka sulake tai liitin siksi aikaa kun saat vaihdettua.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin