Öljyä tulpilla
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49
Öljyä tulpilla
Vihdoin uskalsin avata tulpat, kun lähti kolmella pytyllä käyntiin. Ei ollut tulpissa jäähdytysnestettä vaan moottoriöljyä. Muuttuiko ongelma juuri pahemmaksi vai.... Sitä nestettä ajattelin kokeilla. Ei tähän nyt kansiremppaa ruveta tekemään. Saab 900 -91 16 v 2 l.
Re: Öljyä tulpilla
Voisi toeta venttiilivarren kumien vaihtamisella. Oikeilla työkaluilla onnistunee 16v-koneeseen ilman kannen irrotusta. Itselläni ei ole kokemusta kumien vaihtamisesta kyseiseen koneeseen, joten kokeneemmat kommentoikoot tarkemmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Öljyä tulpilla
Oikeastaan ensimmäinen kysymys on syökö se öljyä tai savuttaako? Jos kumpaakaan ei sanottavammin tapahdu, älä tee mitään.
On vähän epätavallinen tilanne käyttää kylmää moottoria muutama sekuntti ja tempaista tulpat pois. Jäähdytysnestekin ehtii muuten kadota siinä ajassa. Eli, jos tuota nestevuotoa on tarkoitus katsella, ne tulpat pitäisi irroittaa seisoneesta autosta ennen ensimmäistä starttia.
On vähän epätavallinen tilanne käyttää kylmää moottoria muutama sekuntti ja tempaista tulpat pois. Jäähdytysnestekin ehtii muuten kadota siinä ajassa. Eli, jos tuota nestevuotoa on tarkoitus katsella, ne tulpat pitäisi irroittaa seisoneesta autosta ennen ensimmäistä starttia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49
Re: Öljyä tulpilla
No täällä ollutta ohjetta seurasin. Menossa nyt kuitenkin todellisen ekspertin luo. Jos sieltä löytyis vastauksia.
Re: Öljyä tulpilla
Jos kansi tai tiiviste vuotaa auton seisoessa neste valuu männän päälle eikö näy tulpissa ennenkuin kone käy sen sekunnin kaksi ja neste kastelee tulpan eikä se sylinteri lähde mukaan.
Ja kosteuden lähde kannattaa kielen päällä tarkistaa, neste on makeaa. Muutama kansivika on tuolla tavalla tullut diagnosoitua.
Ja kosteuden lähde kannattaa kielen päällä tarkistaa, neste on makeaa. Muutama kansivika on tuolla tavalla tullut diagnosoitua.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49
Re: Öljyä tulpilla
Tulihan tuota nestettä kanisterista maistettua. Ei ollut sitä tulpissa. Öljyä vaan. Korjaajallani on idea vian lähteestä. Kirjoitan huomenna, osuiko hän oikeaan. Pitäkää peukkuja.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49
Re: Öljyä tulpilla
Korjaajani vaihtoi venttiilikopan kannentiivisteen. Toivotaan, että sillä asettuu.
Re: Öljyä tulpilla
Oon vissiin pahanilmanlintu sulle, mutta käsittääkseni venttiilikopan tiivisteellä ei ole kyllä mitään tekemistä öljyn/nesteen esiintymiseen tulpilla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49
Re: Öljyä tulpilla
No onhan. Näin systeemin, kun se avattiin. Jos vuotaa, valuu sisäpuolelle tulpille ja roiskii ulkopuolelle koneen kylkeen.
Re: Öljyä tulpilla
Opelin 16v xx koneissa tuo venakoppavuoto tuttu juttu eli niissä öljy sisäpuolen tiivistyspinnalta valuu poteroon tulpan ja hatun päälle., tuhoaa muuten niissä pitempään lilluessa puolan sekä johdotkin.
Tulpan kärkeen taas ei tuolta kylläkään pääse öljyä.
Tulpan kärkeen taas ei tuolta kylläkään pääse öljyä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Öljyä tulpilla
Eli tässä taisi olla kyse siitä että öljyä oli tulppien varressa palotilan ulkopuolella eikä palotilan sisäpuolella
Re: Öljyä tulpilla
Valuuhan se siitä sinne palotilaan, kun tulpan nyppää pois
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49
Re: Öljyä tulpilla
No en tiiä muuta, kun ihkauusien tulppien kierteet öljyssä koko matkalta. Onko muka niin tiivis ettei voi kierteitä myöten valua kärkeen?
Re: Öljyä tulpilla
Kyllä se aika tiivis on, kun siellä sylinterissä kuitenkin pitää koneen käydessä pysyä paineet ja kaasut sisällä.
Tulpan kärkiin saakka öljy päätyy vain jos öljyä pääsee jostain valumaan sinne sylinteriin, ja nimen omaan ylhäältä päin, eli käytännössä kannesta. Se voi valua sinne imu- tai pakokanavasta tai periaatteessa kannen ja lohkon välistä, jolloin vika on kannentiivisteessä. Imu- tai pakokanavaan öljy yleensä päätyy venttiilinvartta pitkin, jolloin vika on venttiilinvarren kumeissa ja/tai ohjureissa. Toki öljy voi esim. joissain V-koneissa päätyä imukanavaan imusarjan ja kannen välisen tiivisteen vuotaessa tai kansi voi olla vaikka halki.
Tulpan kärkiin saakka öljy päätyy vain jos öljyä pääsee jostain valumaan sinne sylinteriin, ja nimen omaan ylhäältä päin, eli käytännössä kannesta. Se voi valua sinne imu- tai pakokanavasta tai periaatteessa kannen ja lohkon välistä, jolloin vika on kannentiivisteessä. Imu- tai pakokanavaan öljy yleensä päätyy venttiilinvartta pitkin, jolloin vika on venttiilinvarren kumeissa ja/tai ohjureissa. Toki öljy voi esim. joissain V-koneissa päätyä imukanavaan imusarjan ja kannen välisen tiivisteen vuotaessa tai kansi voi olla vaikka halki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Öljyä tulpilla
Tulpat olleet löysällä jos kierteissä öljyä. Uuden tulpan tiiviste ei ole vielä litistynyt niin voi jäädä löysälle. Öljy noissa tulpissa tuon lyhyen käynnistyksen jälkeen voi olla mistä vaan ja tuskin aiheuttaa 3 käyntiä. Oliko tuo ruiskukone...jos siinä ruiskusuutin vuotaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99