Pelastakaa Noppia!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä oon saanu raumalla pelkkää hyvää palvelua paitsi plussalla.. mut esim äyhöl aivan loistava palvelu ja kerrottu mis mennään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

nalleolut kirjoitti:
To Tammi 05, 2023 15:43
Mä oon saanu raumalla pelkkää hyvää palvelua paitsi plussalla.. mut esim äyhöl aivan loistava palvelu ja kerrottu mis mennään
Varmaan muuttunut sitten paremmaksi palvelu sielläkin viime vuosien aikana, mutta aika vaihetelevaa ja yleisesti ollut ilmapiiri vanhojen Saabien vastaista ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten. Yrittivät esim väkisin saada hakattua perusruostepaikkoja reiälle tai jos eivät löytäneet mitään vikoja niin keksivät omasta päästä niitä. Viimeisimpiä niittejä oli, kun yksi 99 hylättiin muka yhden liiaksi kuuneen renkaan vuoksi ja kun seuraavana päivänä menin näyttämään samoilla renkailla, niin olivatkin yhtäkkiä kaikki oikein hyvissä kuvioissa. Toisella kertaa sain 900:een Äyhöltä pitkän listan vikoja ja vaihdettavaksi määrättiin mm. kaikki jarrulevyt, joista uudehkot etulevyt insinööri mittasi turbomallin jäähdytettyjen levyjen mukaan vaikka kyseessä oli peruskaasarimalli. Ei uskonut, kun kerroin, että ei ole jäähdytettyjä tässä mallissa ollutkaan. Vein auton seuraavana päivänä sellaisenaan toiselle asemalle uudelleen katsastettavaksi ja se meni kehuilla läpi. Nykyään se ei enää onnistuisi, kun on sähköiset merkinnät. Viimeinen niitti oli, kun Kortelassa inssi ajoi Saabillani pientä ympyrää renkaat vinkuen useamman kierroksen ja sen jälkeen tuli naama punaisena huutamalla valittamaan, että ohjaus ei palaudu siten kun kuuluisi ja renkaiden sortokulma on kuulemma aivan väärä. Ei uskonut, kun kerroin, että tuollaisia ne kaikki vastaavat Saabit ovat olleet uudesta asti ja niiden pyörät vaan kääntyvät eri tavalla kuin muiden autojen. Tuolloin vein auton Laitilaan sellaisenaan uusintatarkistettavaksi ja meni läpi normaalisti. Palvelu ja auton kohtelu oli myös dramaattisesti Raumaa asiallisempaa. Sen jälkeen en ole Raumalla käynyt katsastamassa. Kaksi Saabia vuodessa olen käynyt siellä keskimäärin katsastassa ja molemmilla asemilla asioinut, aina ollut asiallista toimintaa eikä turhia hylkyjä ole enää tullut.
Uudempien Saab mallien ja muiden autojen katsastus on saattanut myös olla asiallisempaa Raumallakin, varsinkin autojobbarit saivat aikoinaan äyhöllä läpi aikamoisia pommeja pelkästään papereita konttorin tiskillä näyttämällä.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu laitilassa ne käyttää kylän offi vehkeetkin ylisuurilla renkailla ja aina menee läpi mut joo vahva Offtopic..

mut meneeekö 140heppaa nopan tehorajojen yli.... turboahan 145 siihen ei saa asentaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Laitoin viestiä moottorinvaihtojutusta tuonne pienten kysymysten ketjuunkin. Toivottavasti saadaan vastaus jompaa kumpaa kautta.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

nalleolut kirjoitti:
Ke Tammi 04, 2023 17:08
tekisi mieli ostaa takaisin.. :mrgreen: mut itselläkin projektit laahaa ja pakkasta ja töissäkin saa käydä ni ei kerkeä..

mites muuten saako noppaan asentaa 2.1 tekniikan siis 16 tappisen..
Tuosta vielä sen verran, että eikö tuo 2.1 litrainen ole hieman epäluotettavan koneen maineessa. Itselläni ei ole kokemuksia moisesta, mutta ainakin joku kampiakselin asennontunnistin niistä näyttää melkein kaikista, mitä nettiautosta olen katsonut olevan rikki. Muutoinkin muistaakseeni monimutkaisempi rakenne kuin 2.0 koneessa? 2.0 olisi myös helpommin korvattavissa tarvittaessa. Itse laittaisin siksi ennemmin tuon 2.0 16V moottorin, mutta toki siinä tapauksessa, jos vaikkapa ehjä 2.1 olisi jemmassa tallin nurkassa tulevaa projektia verten, niin sitten.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Höpö höpö osia saa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

nalleolut kirjoitti:
To Tammi 05, 2023 20:20
Höpö höpö osia saa
Niin no voihan osien metsästyskin olla osa Saab harrastusta. Itse pitäydyn 2.0 litraisissa nin löytyy osat kotoa. :)
Joka tapauksessa nopea noppa liikenteessä olisi jotain ennennäkemätöntä.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja VKe »

nalleolut kirjoitti:
To Tammi 05, 2023 20:20
Höpö höpö osia saa
Mitä noi tommoiset höpö höpö osat on? Ei varmaankaa siis orkkisosia?
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei vaan et osia saa joka tuntuu joillekkin olevan käsittämätön asia ymmärtää

toki joitain todella harvinaisia ei .. mut esim kaa lienee sama kaikissa 16 tappisissa og900 malleissa ja siihen saa korjausarjan .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

nalleolut kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 07:48
ei vaan et osia saa joka tuntuu joillekkin olevan käsittämätön asia ymmärtää

toki joitain todella harvinaisia ei .. mut esim kaa lienee sama kaikissa 16 tappisissa og900 malleissa ja siihen saa korjausarjan .
Ja onhan tuo joidenkin osien harvinaisuus melko normaalia arkea useimmille vanhojen autojen harrastajille, ei ollut terkoitus ivailla tai mitään, mutta mieleeni vain muistui tuo melko yleiseltä vaikuttanut kampiakselin asentotunnistinongelma joitakin vuosia sitten. Ne olivat harvinaisia ja kalliita osia. Jostain olin saanut päähäni, että ongelma koskisi vain 2.1 litraisia, mutta nyt kun katsoin Alvadista, niin samaa anturia ehdotetaan myös 2.0 litraisiin koneisiin. Miksiköhän suurin osa Nettiautossakin myytävistä 900:ista, joista tuo anturi oli rikki myyntihetkellä vaikutti olevan juuri 2.1 liraisia? Oliko niissä kenties jotain muita moottoriin liittyviä mallikohtaisia piilovikoja, joita ei "kehdattu" kertoa ilmoituksessa? Eikä osa näytä maksavankaan kuin 21,59 euroa. https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/30998803/11383. Ja käy Alvadin mukaan kaikkiiin vanhoihin 16-venttiillisiin 2.3 L 9000:n mukaanlukien. . Ilmeisesti tullut lähiaikoina tuollainen tarvikeanturi kalliin anturin rinnalle?
Onko tuo 2.1 moottori sitten muutoin käyttöominaisuuksiltaan merkittävästi 2.0:aa erinomaisempi? Sorry kaikille, jos pahasti offtopic.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no onhan se 140heppaa tekee siitä esim kevyempään 99/90:Seen todella paljon..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Risto »

Saabfield kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 14:58
nalleolut kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 07:48
ei vaan et osia saa joka tuntuu joillekkin olevan käsittämätön asia ymmärtää

toki joitain todella harvinaisia ei .. mut esim kaa lienee sama kaikissa 16 tappisissa og900 malleissa ja siihen saa korjausarjan .
Ja onhan tuo joidenkin osien harvinaisuus melko normaalia arkea useimmille vanhojen autojen harrastajille, ei ollut terkoitus ivailla tai mitään, mutta mieleeni vain muistui tuo melko yleiseltä vaikuttanut kampiakselin asentotunnistinongelma joitakin vuosia sitten. Ne olivat harvinaisia ja kalliita osia. Jostain olin saanut päähäni, että ongelma koskisi vain 2.1 litraisia, mutta nyt kun katsoin Alvadista, niin samaa anturia ehdotetaan myös 2.0 litraisiin koneisiin. Miksiköhän suurin osa Nettiautossakin myytävistä 900:ista, joista tuo anturi oli rikki myyntihetkellä vaikutti olevan juuri 2.1 liraisia? Oliko niissä kenties jotain muita moottoriin liittyviä mallikohtaisia piilovikoja, joita ei "kehdattu" kertoa ilmoituksessa? Eikä osa näytä maksavankaan kuin 21,59 euroa. https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/30998803/11383. Ja käy Alvadin mukaan kaikkiiin vanhoihin 16-venttiillisiin 2.3 L 9000:n mukaanlukien. . Ilmeisesti tullut lähiaikoina tuollainen tarvikeanturi kalliin anturin rinnalle?
Onko tuo 2.1 moottori sitten muutoin käyttöominaisuuksiltaan merkittävästi 2.0:aa erinomaisempi? Sorry kaikille, jos pahasti offtopic.
Tuo on ng900:n anturi ja ei sovi vanhempiin.
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Risto kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 15:23
Saabfield kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 14:58
nalleolut kirjoitti:
Pe Tammi 06, 2023 07:48
ei vaan et osia saa joka tuntuu joillekkin olevan käsittämätön asia ymmärtää

toki joitain todella harvinaisia ei .. mut esim kaa lienee sama kaikissa 16 tappisissa og900 malleissa ja siihen saa korjausarjan .
Ja onhan tuo joidenkin osien harvinaisuus melko normaalia arkea useimmille vanhojen autojen harrastajille, ei ollut terkoitus ivailla tai mitään, mutta mieleeni vain muistui tuo melko yleiseltä vaikuttanut kampiakselin asentotunnistinongelma joitakin vuosia sitten. Ne olivat harvinaisia ja kalliita osia. Jostain olin saanut päähäni, että ongelma koskisi vain 2.1 litraisia, mutta nyt kun katsoin Alvadista, niin samaa anturia ehdotetaan myös 2.0 litraisiin koneisiin. Miksiköhän suurin osa Nettiautossakin myytävistä 900:ista, joista tuo anturi oli rikki myyntihetkellä vaikutti olevan juuri 2.1 liraisia? Oliko niissä kenties jotain muita moottoriin liittyviä mallikohtaisia piilovikoja, joita ei "kehdattu" kertoa ilmoituksessa? Eikä osa näytä maksavankaan kuin 21,59 euroa. https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/30998803/11383. Ja käy Alvadin mukaan kaikkiiin vanhoihin 16-venttiillisiin 2.3 L 9000:n mukaanlukien. . Ilmeisesti tullut lähiaikoina tuollainen tarvikeanturi kalliin anturin rinnalle?
Onko tuo 2.1 moottori sitten muutoin käyttöominaisuuksiltaan merkittävästi 2.0:aa erinomaisempi? Sorry kaikille, jos pahasti offtopic.
Tuo on ng900:n anturi ja ei sovi vanhempiin.
No niinpä onkin, kiitos korjauksesta, vaikka hakusivulla nimenomaan luki, että Ykkoskoppaseen 900:een (https://alvadi.ee/fi/varaosat/saab/900- ... ntoanturi/) ,mutta sitten otsikossa lukee tarkemmin katsottaessa myös, että mallia olisi tehty vuodesta 1979 vuoteen 1998. Meni mulla varmaan myös tuo moottorikoko 1985 sekaisin mallivuoden kanssa tai jotain. Ei näemmä sitten löydy OG:hen anturia vieläkään ainakaan halvalla tai ainakaan Alvadista sitten mikäli oikein tällä kertaa katsoin. Tosi tarkkana saa olla näemmä. Onneksi tarvitsee tilata harvoin osia netistä omiin vehkeisiin. Kop kop.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

https://www.nettiauto.com/saab/90/13296764
https://www.nettiauto.com/saab/90/13207284
Kun ajattelee, että, jos laittaa about 1200 euroa lisää rahaa tuohon keskeneräiseen projektiin verrattuna, niin saa jo katsastetun ja äkkiseltään hyvin säilyneen ja ehjän oloisen nopan. Joten ehkä tuo keskenjäänyt noppa tosiaan olisi parhaiten sopiva jonkinlaiseksi rakenteluprojektiksi kuten juurikin esim. tehokkaan moottorin asennusalustaksi joko kadulle, jos se joskus sallitaan tai sitten radalle. Menisi kuitenkin aika paljon aikaa ja rahaa jo korin viimeistelyyn ja maalaukseen, jotta saisi kauniin saatika museokelpoisen auton tuosta. Omankin projektinoppani kanssa niin ja näin että kannattaako korjata muuta kuin korkeintaan liikennekelpoiseksi. On niin aliarvostettu väliinputoajamalli vielä, että tarvittaisiiin jonkinlaista kansanliikettä tai lakialoitetta nopan arvostuksen nostamiseksi, Mauno Ahonen kenties keulahahmoksi hankkeelle. Sääliksi käy pientä väärinymmärrettyä poloista. :cry:
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastakaa Noppia!

Viesti Kirjoittaja mestari »

nono hinnat eikun nousee, :D
jätin kerraan palokkaan auton viralliseen parkkiruutuun ja säästin ja laitoin seisontaan ja kun tulin takaisin niin jyäskylän kaupunki oli hinauttanut romulaan j kats saab 90 aluvanteilla tankki puolillaan niin takaisin lunastaminen maksoi 490e. maksoin hinauksen sekä kaupungille sen mitä ottivat.
putosin likviditeettikapeikkoon ja jouduin myymään saabin kattaakseni kulut ja en saanut kuin 500e kaksilla renkailla ml oli jotakin 265tkm tms.

eli hinnat nousee niin täällä kuin saksassakin :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin