900i16 -92 lämmöt nousee
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
900i16 -92 lämmöt nousee
Tavallisessa ajossa lämpömittari on n. puolivälissä. Moottoritienopeuksissa lämpömittari on n. 3/4.
Minulla on ollut useita 900;a ja niissä ei ole ollut tätä ongelmaa. Mitä vikapaikkoja voisi olla?
Minulla on ollut useita 900;a ja niissä ei ole ollut tätä ongelmaa. Mitä vikapaikkoja voisi olla?
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Ihan ensimmäisenä tutkimaan jäähdyttäjän kunto. Jos ei ole jo vaihdettu niin ikä tekee tepposet, yleensä jo silminnähden paljon lamelleja vaurioitunut ja tukkeutunut eli eivät läpäise ilmaa riittävästi.
Termostaatti voi myös olla vioittunut, halpa ja helppo vaihtaa jos ei ole tietoa koska viimeksi.
Jäähdytysnesteen laatu ja määrä. Jos ei ole näistäkään tietoa koska vaihdettu niin viisainta vaihtaa uudet. Samalla voi huuhdella järjestelmää.
Vesipumppu voi myös olla tiensä päässä mutta se alkaa yleensä kyllä vuotaa ja/tai pitämään ääntä.
Termostaatti voi myös olla vioittunut, halpa ja helppo vaihtaa jos ei ole tietoa koska viimeksi.
Jäähdytysnesteen laatu ja määrä. Jos ei ole näistäkään tietoa koska vaihdettu niin viisainta vaihtaa uudet. Samalla voi huuhdella järjestelmää.
Vesipumppu voi myös olla tiensä päässä mutta se alkaa yleensä kyllä vuotaa ja/tai pitämään ääntä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Itselläni oli kanssa 900:n lämmöt 3/4 mittarista ihan äskettäin. Vaihdoin aluksi termostaatin ja putsasin jäähdytysjärjestelmän, mutta vaikutus oli aika pieni. Lopulta ratkaisun ongelmaan toi uusi jäähdytin Motonetistä. Entisestä lamellit olivat reunoilta tippuneet ja nekin jotka olivat vielä kiinni pysyneet tippuivat kosketuksesta lattialle tai menivat murusiksi. Nyt lämmöt erittäin hyvin kurissa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7554
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Omassa ex satkussa oli myös sama ongelma,tämän huomasi moottoritiellä. Syynä oli aivan tukossa oleva syylärin kenno,melkein kaikki välit olivat aivan tukossa. No "fiksuna" kaverina pesin kennon painepesurilla. Tämä oli virhe, kennojen välissä oleva rivoitus ei kestänyt tätä käsittelyä, joten uusi syyläri ratkaisi tämän ongelman.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Termostaatin ja väsähtäneen syylärin lisäksi flektin anturi syylarin yläreunassa voi olla syypää. Eli tarkkaile, lähteekö flekti pyörimään, kun lämmöt alkavat nousta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Tuntusi, että moottoritiellä ei saa ajaa niin hitaasti, että flektille olisi tarvetta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Totta, taisin lukea vähän huolimattomasti tuon aloitusviestin
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Kiitos vastauksista. Näyttäisi siltä, että syyläri on tukossa, ylävesiletku on tulikuuma ja alavesiletku vain vähän lämmin. Eli vaihtoon menee syyläri, termari ja syylärissä oleva anturi. Eiköhän se tolla viilene
Re: 900i16 -92 lämmöt nousee
Siltä varalta että on mennyt ohi ja kiinnostaa, niin ruosteämpäri-ketjussa oli hiljattain juttua syylärin vaihdosta ja jäähdytysjärjestelmän pesusta:
viewtopic.php?f=29&t=180590&start=480
viewtopic.php?f=29&t=180590&start=480
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla