99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Laitan tähän vielä selvennykseksi, mikä tilanne siis on :D
Eli minulla on vm. 1984 900 GL, jossa väljä moottori ja alkuperäinen 4-vaihteinen vaihteisto. Ostin tilalle vähän ajetusta 1983 Ysiysistä moottorin ja 5-vaihteisen laatikon.
Hätätapauksessa voin toki jättää 4-vaihteisen lootan autoon, mutta huvikseni ajattelin vaihtaa 5-vaihteisen. Minulla on vaihdekepin pohjat molempiin malleihin olemassa. Mukaan tuli myös 99:n välitystanko, mutta sillä en taida tehdä mitään. Molemmissa laatikoissa on kiinni 2-makkaraiset malja, mutta mittaan vielä, onko selviä mittaeroja.
Vaihdelaatikon nokkakappale löytyy Satkuun. Ysiysin nokkakappale jäi myyjälle ja hänelle on menossa osittaisessa vaihdossa myös tuo 4-vaihteinen loota kilpakäyttöön.
Minua lähinnä nyt askarruttaa, onko 4- ja 5-vaihteisissa Satkuissa sama välitystanko?
Kaikki moottorin oheistilpehöörit, kuten tuet, se nokkakappale, hihnapyörä yms. tulevat alkuperäisestä tekniikkapaketista.
Tuleeko vielä mieleen muuta, mitä pitäisi mahdollisesti hankkia, että saan suht sujuvasti tekniikan ujutettua paikoilleen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

petromies
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja petromies »

Mites se oli just tuo välitanko, joissakin on sellanen jousihässäkkä keppipäässä...lieneekö joku kepin keskittäjä. Tietäjät sanokoot mutta pitäs se noilla alkaa mennä jo paikalleen.

Elä anna sitä nelilovista pois ennenku oot uuven laatikon volinat ja rallatukset kuunnellu.

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9534
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos laatikossa on sisäisesti keskitys, sen voi todeta Vapaa-asennossa kiertämällä tapin päätä esim. pihdeillä. Tappi kääntyy takaisin 3-4 vaihteiden linjalle. Jos keskitys on se ulkoinen(eli siellä kabiinissa se neliöjuttu + jouset) , tappi ei tietenkään käänny takaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 794
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

vetarit ei käy ja keppi pohjineen vaihtoon,vetarin tripoidi ei käy akseliin 5-vaihteisen .
eli ei ihan helposti käy.
vanhemissa 4-vaihteisissa isommat vetarit vasta h-malleissa muuttu samankokoisiksi.
eli onko vielä 99 b vai h mallin moottorista.(tietoa ei arvailua)

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9534
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei tripodia vaihdeta, vaan maljat vanhasta laatikosta uuteen. Näin tuli omaan tehtyä. Toisin sanoen vetoakselit, tripodit ja maljat pysyi vanhoina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5092
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu silleen se onnaa jos vetariden ulkomitta pysyy vakiona eli samana muuten shellin baariin kurvatessa koeajokahveelle, aikomuksen kuulee moni muukin :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jatkanpa vielä tähän ketjuun, kun näitä kysymyksiä vielä putkahtelee.
Millainen tiiviste lohkon ja vaihdelaatikon välissä olikaan? Pelkkä liima, vai joku paperitiiviste?

Edit: Näköjään ainakin Motonetin sivuilla on paperitiiviste tuohon myytävänä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla on mielikuva että pelkkä liima on paras
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19437
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikö se alkuperäinen oo paras
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja anv »

Minusta korjaamo-ohjeetkin sanoivat aikanaan pelkän liiman käytöstä. Tämä on kyllä mutua.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Motonetin sivuilla tiivistettä tarjotaan 8-venttiilisille. Olisko sitten 16-venttilisissä ollut liimalla?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Vastaa Viestiin