99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Olen laittamassa vm. -84 900:aan 4-vaihteisen laatikon tilalle vm. -83 99:n 5-vaihteista. Tuleeko operaatiossa ottaa muuta huomioon, kuin ensiökopan/etukannakkeen vaihto ja vaihdekepukka pohjineen? Onko muita eroavaisuuksia noiden kahden laatikon välillä, mitä hommassa pitäisi huomioida?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja anv »

Välitykset?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Nojoo, lähinnä siis ajattelin eroja, mitkä tällaisessa vaihtotyössä pitää huomioida. Ettei sitten kokoonpannessa kävisi niin, että jotai oleellista puuttuu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein mittailisin isolla työntömitalla (1m) vetarien ulkopinnasta toiseen etäisyyden ja sama 900 lootasta ja sen jäkeen tekisin tarvittavat johtopäätökset. :D
samalla tullaan tarkistaneeksi tripoidien koot onko ne samat joko 34mm tai ah niin harvinaiset 37mm. tripodia ei voi vaihtaa ristiin akseliin.

sitten kun on mitattu erot ja ne on luokkaa 5mm tai muuta pitää ero kompensoida vetareilla tai muulla tavoin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eikö niitä eroja pysty mittaamaan, kun laatikot on irrallaan? Eli mittaa vaikka maljan ulkoreunan etäisyyden vaihdelaatikon kuoreen?
Mitenkäs muuten se vaihteensiirtotangon tumppi. Pitääkö se kiilasokka laatikon puolella saada pois, vai riittääkö, että avaa sen kiristyspultin rintapellin päässä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

juurikin silloin mitatataan mutta metrin rullamitta ei luonnistu mittaukseen jos haluaa eroja mittailla :D
sama se mistä irroitat kun irtolaatikosta nyppäät sen kartiotapin irti ja vaihdat sen malliin jonka saa irti helposti esim saab 96 kartiotappi :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mutta pitääkö se kartiotappi siis olla irrotettu ennen kuin koneen voi nostaa? Vai riittääkö, että se pulttiliitos on avattu?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja petromies »

Taitaapi mahtua tulemaan rättinivelen kans. 99 konettahan joutuu pyöräyttään vöhän sivuttain että saa vetarit pois maljoista.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuli vielä tällainen yksitysikohta mieleen, eli onko 99:n ja 900:n nopeusmittarin rattaan välitys sama vaihdelaatikossa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistaakseni vaihdossa en huomannut mittarissa mitään erikoista aikoinaan eli ignore se
plääniin melkein kuulus funtsia niitä mittoja ensi sijaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Juu, kyllä on tarkoitus mittailla. En vaan halua päätyä siihen tilanteeseen, että saan uuden tekniikkapaketin paikoilleen ja sitten huomaan jonkun pienen yksityiskohdan, jonka vuoksi koko jumppa pitää uusia.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuleeko muuten vaihteensiirtotanko ulos muuta kautta, kuin konehuoneesta?
Mietin myös, onko siinä tangossa eroja nelivaihteisen ja viisivaihteisen välillä?
Viimeksi muokannut Lahti411, Su Heinä 21, 2019 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin onhan sulla myös kepakko repa valmiina muutoshommissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Keppi ja kepin pohja tuohon 5-vaihteiseen on olemassa kyllä, jos niitä tarkoitit.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensiökopan kansi ja katso että vetonivelissä on yhtä monta makkaraa. Eli ulkokuoressa on kaksi tai kolme makkaraa sen tripodin rullan koon vaihtuessa. Näkee siis heti mikä koko on.

Jos haluaa ottaa kaiken varman päälle, ottaa auton omasta askista ne tripodit myös, niinkuin aikanaan tein 99:iin laittaessani siihen 900:n askin.

Tässä vanhaa mutta ihan kuranttia tietoa vuosien takaa. viewtopic.php?p=441481#p441481

Ps. Onko vaihdekeppiasetelmalta rättiniveleen menevä akseli 900:sta? 99:ssä se on lyhempi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin