Kysymys moottorivaihdosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Kysymys moottorivaihdosta

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Moottorin sopivuudesta; sopiiko 900 T16 täyspaineturbon (-91) moottori heittämällä 900i16 2.1;een -92? Koneen mukana tulee sähköt.

Miten katsastusmiehet suhtautuu tähän? Uusi moottorihan on vanhempi kuin autoni.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kysymys moottorivaihdosta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Auton vuosimalli määrittää päästöt yms. asiat. Voit varmaan laittaa sinne vaikka 60-luvun V8:n, jos saat moottorin täyttämään vuoden -92 päästövaatimukset. Ja toki auton pitää jarruiltaan ja alustaltaan olla moottoria vastaavassa kunnossa. Saabien tapauksessa tämä ei ole juurikaan ongelma, kun nuhaisempiin mallleihin voi laittaa trubojen osia.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys moottorivaihdosta

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkentavana kysymyksenä varmaan pitää kysyä tuleeko moottorin mukana kaikki sähköt vai pelkkä moottorin johtosarja.

Hyvin pitkälti kaikki auton sähköt saattaa mennä vaihtoon lukuunottamatta takavalojen johtosarjaa :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymys moottorivaihdosta

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Pitäsköhän tästä aiheesta tehä oma osio faqiin? :D
Molemmat taitaa olla jo vähäpäästöisiä että sen puoleen ei ongelmaa. Fyysisesti se turbon mylly menee ihan "heittämällä" paikoilleen, kannakkeet on identtiset. Jos sinulla on pelkkä moottorin johtosarja sekin riittää. Siisti asennus vaatii kyllä jonku verran työtä mutta joka tapauksessa toiminta täytyy tarkistaa ennen ku alkaa johtoja paketoimaan isommin. Tietenki jos on vielä mahdollista päässä käsiksi luovuttaja-autoon mie kyllä ottaisin siitä sulakerasian konehuoneesta ja sen mukana tulis kätevästi kaikki siellä olevat johdot suojineen päivineen. Toki kannattaa kattoa missä kunnossa ne on. Jos on huonommat ku siinä iivarissa niin antaisin olla. Olen yhteen kaasariin vaihtanu 16 valven tekniikan joka oli hommana jonkin verran työläämpi ku piti pa-säiliö vaihtaa ja rakennella johdotukset bensapumpun sähköille yms.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin