99 - moottorin männät jumissa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jacka
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 09:11

99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja jacka »

99 (vm. -71) ja moottorin männät luultavasti jumissa. Auto seissyt ainakin 20 vuotta. Autossa siis Triumphin 1,85 moottori. Otin eilen tulpat pois ja laitoin naftaa niin paljon kuin tulpan reijistä meni. Montako kertaa ko toimenpide pitää tehdä? Ja mistä olisi järkevin tapa alkaa "nitkuttamaan" moottoria ja kokeilemaan että koska alkaa männät liikkua?
Saab 99 2D vm. 1971 (1.85)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pahimmassa tapauksessa kuten itselläni kävi ku ostin käytetyn triumph moottorin oli palotila "mömmöytyny" niin ettei kansi edes irronnu vaikka yritettiin sitä. eli pahimmassa tapauksessa romurautaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Siis kannen jumiutuminen on tuossa 1.85 ominaisuus.joskus kauan sitten isä teki meidän 99 tiivisteen vaihdon ja siinä kansi oli jämähtänyt pinnapultteihin kiinni. Jonkilainen ulosvetäjä oli minkä teki siihen. Scaniallakin käsittääkseni oli tuohon kanteen vetäjä mistä meillä otettiin mallia siihen.

Ja pieni lisäys. Muistikuva on että kansi nousi vähän irti jolloin pääsi sahaamaan välistä pinnapultit ja näin kannen sai pois
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

paras paikkahan nitkutteluun on kampiakselin päästä hihnapyörän pultista. Se on ahtaassa rakosessa tulupellin puolella. Jos kone on jumissa, niin kai olet sen keulalta nostanut. Avatahan se pitää, jos kunnollisen meinaa....
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
jacka
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 09:11

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja jacka »

Kiitos tiedosta. Vielä ei ole konetta nostettu pois. Onko parempi nitkutella kampiakselin päästä ylä vai alakautta?
Saab 99 2D vm. 1971 (1.85)
jiiäs
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Helmi 21, 2014 23:26

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja jiiäs »

Omassa b koneisessa oli myös vesipumppu jumissa,ja kun vähän kääntelin kampiakselin päästä oli pumpunakselista ja väliakselista hampaat sileenä.
jacka
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 09:11

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja jacka »

Lisää ongemia. Otin venttiilikopan kannen pois ja eipä näkynyt jakopään ketjua. No taskulampulla katsottuna löytyi magneetilla pohjalta onkimalla ketju sekä 3 osaa millä ketju on yhdistetty. Mitäs nyt? Mitähän on mahtanut hajota?

Viisaita neuvoja kaivataan...
Saab 99 2D vm. 1971 (1.85)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkä kannattaa ruveta harkitsemaan isompaa remonttia moottoriin :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Vaikuttas siltä, että sinun pitää päättää teenkö tästä saapista vielä auton vaikka läpi harmaan kiven makso mitä makso ja käytät siihen muutaman sata tuntia.
Vai annatko olla ja ehkä jonkun saappiin perehtyneen kanssa yhdessä katsot onko aihiossa kuinka paljon työtä ja miten pystyt sen itse tekemään.

Noilla tiedoilla jakoketju on katkennut ja siellä on venttiiliä solmussa tai katkenneena ja männässäkin voi olla reikä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Taitaa venttiilit ottaa mäntiin kiinni ja siksi ei kone pyöri.
jacka
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 09:11

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja jacka »

Kiitos vastauksista. Joo siis tältä näytti kun otin venttiilikopan kannen pois. Ihan mielenkiinnosta haluaisin katsoa ja kokeilla saanko koneen vielä käymään (harrastamista ja itsensä kehittämistä)... Hienoa jos viitsitte vastailla ja antaa noviisille neuvoja. =) Onko muuten se ollut tyyppivika, että jakopään ketju lähtee irti "lukosta"?

Eli eikös nyt seuraavana ennen moottorin irroitusta kannata ottaa ensin nokka irti ja sen jälkeen koittaa irroittaa kantta kun moottori on vielä tukevasti paikoillaan?

Kuva

Kuva

Kuva
Saab 99 2D vm. 1971 (1.85)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja anv »

2L B-kone on ainakin vapaasti pyörivä, jolloin ketjun katkeaminen ei aiheuta ylimääräisiä toimenpiteitä. Tuosta 1.85:sta en tiedä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Onkohan katkennut ajossa vai oliko joku käynyt "korjaamassa" ketjua ja pudottanut osat.
Muistelen että joissakin oli tuota lukituksen pettämisvikaa mutta tuntuu että jos käydessä pettäisi niin tulisi rumempaa jälkeä.

Kannen irrotuttamiseksi pitää irrotta kannenpultit. Jos niitä ei ole nokkaakselin alla niin se saa olla paikallaan.

Jos irrotat nokkaakselin anna venttiilin paininten olla paikallaan. Jos jostain syystä nostat ne pois paikaltaan laita ne järjestykseen, siellä sisällä on säötölevy joka on yksilöllinen siihen venttiiliin.
Tuossa on osa pinnapultteja eli pultti tököttää lohkossa ja siihen kierretään mutteri joka kiristää kannen. Ja jo 70 luvun puolivälissä nuo pinnapulttien varret oli jumittuneet kansiin niin lujasti että remppamiehet näki niustä painajaisia niinku nykyään cdi mersun suuttimen irrotuksesta. Eli lujassa voi olla.
Kaikki putket letkut ja johdot jotka kiinni kannessa ja menevät jonnekin muualle autossa kuin kanteen, pitää irrottaa.
Mutta sinun kannatta nyt katsoa missä kannenpultit ovat ja irrottaa ne sekä löysätä pakoputki irti pakosarjasta ja sitte ruveta kokeileen irtoaako kansi Jos lähtee nouseen niin sitte loput vermeet irti. Imusarja saa jäödä paikalleen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Kannen irroitukseen kannattaa varata alkuun ainakin:
-ruuvilukitetta
-hyvät työkalut
-jatkovarsia työkaluihin (rautaputkia tms.)
-aikaa

Alarivi ei ole ongelma. Vaarnapultteja voi kokeilla löystyttää laittamalla kaksi mutteria peräkkäin. Jos luistaa, niin vahva lukite kierteisiin, jatkovarsi työkaluun ja uusi yritys. Kantta voi kokeilla varovaisesti lämmittää vaarnapultin kohdalta jos ei jatkovarsillakaan saa tarpeeksi momenttia ja/tai mutterit luistaa edelleen.
Näillä eväillä saatiin yksi kansi irti ihan nätisti. Ei roikottamalla keulaa tallin katosta, hakkaamalla tms. siinä välissä kokeilluilla "fiksuilla" menetelmillä. Tuossa vaiheessa oli tosin koko keula purettu, joten ei ollut vaikea löytää hyvää vääntöasentoa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
jacka
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 09:11

Re: 99 - moottorin männät jumissa?

Viesti Kirjoittaja jacka »

Kansi on nyt irti. Kaksi (ylempi rivi) pinnapulttia lähti oikeanlaisella (Triumphin pinnapultin irroitus-) työkalulla. Kolmesta pinnapultista pää poikki kun yritti avata (48 vuotta oli kerinnyt jumittua rauhassa). Sitten vähän saatiin kantta irti lohkosta. Puukkosahalla loput pinnapultit poikki kannen ja lohkon välistä. Lohkon "tumppeihin" hitsattiin mutterit ja niillä saatiin loppukierteet pois lohkosta. Ja toholla kansi lämpimäksi ja sitten tapilla ja vasaralla katkotut pinnapultit pois kannesta... Kiva työmaa.

Pitääkö muuten aina vaihtaa remontin yhteydessä uudet (ne ylemmät) pinnapultit. Alemmat varmaankin saa olla vanhat?
Saab 99 2D vm. 1971 (1.85)
Vastaa Viestiin