OG-900, vm -87 bensan paineakku
OG-900, vm -87 bensan paineakku
149 tkm ajettu OG-900 nikottelee seisottuaan pitempää esim. viikon. Epäilen että bensiinin tulolinjan paine hiljalleen häviää, koska päivittäisessä ajossa vastaavaa ei tapahdu. Olen ollut näkevinäni että bensatankin etupuolella on paineakuksi sanottu mötikkä. Toisaalta olen kuullut että uusia paineakkuja ei ole saatavana. Kolmanneksi olen ymmärtänyt että on olemassa muitakin systeemejä jäännöspäineen pitämiseksi bensalinjassa, ja että vuosimalleittan on eri rakenteita. Mitenkä tätä yksilöä voisi ranettaa??
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Letkut yhteen. Mun käsitys et se.paineakku pitää vain bensanpaineen silloin ku pumppu ei pumppaa. Eli kunnossa oleva pumppu kyl pitäis jaksaa luoda paine...
Mun mielipide ja käsitys. Saatan olla väärässäkin
Mun mielipide ja käsitys. Saatan olla väärässäkin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Terve Pentti,
juurikin noin kuin Nalleolut sanoi. Noita bensalinjan paineakkuja saa ainakin ebaysta Saksasta ja UK:sta. Uskoisin, etta myos tilaamalla esim Boschilta.
Taisin itse aikoinaan kayttaa jotain Golfin vastaavaa paineakkua.
Saksaksi: Benzin Druckspeicher ja Lontoon murteella: fuel accumulator
Nama kun syottaa hakukenttaan, niin alkaa tulla vaihtoehtoja.
Martti
juurikin noin kuin Nalleolut sanoi. Noita bensalinjan paineakkuja saa ainakin ebaysta Saksasta ja UK:sta. Uskoisin, etta myos tilaamalla esim Boschilta.
Taisin itse aikoinaan kayttaa jotain Golfin vastaavaa paineakkua.
Saksaksi: Benzin Druckspeicher ja Lontoon murteella: fuel accumulator
Nama kun syottaa hakukenttaan, niin alkaa tulla vaihtoehtoja.
Martti
MaKo
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Paineen pitäisi kyllä heti nousta, kun pumppu lähtee pyörimään. Ei uudemmissa Saabeissa ole paineakkua ollenkaan. Tekeekö bensarele esipumppauksen, kun kääntää virrat päälle? Voisihan sen toistaa pidemmän seisonnan jälkeen, eli virrat pois ja uudelleen päälle. Sitten vasta starttausta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Onko tuossa k-jet. Eikös se paineakku ole siinä pitämässä painetta että bensa ei höyrysty linjastossa.
Eli ei pitäs vaikuttaa. Ja termi nikottelee on aika laaja, tarkennus vian ilmenemistavasta auttaisi..
Eli ei pitäs vaikuttaa. Ja termi nikottelee on aika laaja, tarkennus vian ilmenemistavasta auttaisi..
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
No juu. Ei tuon paineakun spekseissäkään sanota pitkäaikaista säilytystä vaan, täysin muistivaraisesti, sen pitäisi säilyttää paine tyyliin x bar / 12h.
Ja kuten yllä jo mainittiinkin, sen paineen voi kerätä seisonnan jälkeen starttitekniikalla. Jos pumppu pyörii hetken jo virrat kytkettäessä, se kannattaa toistaa pari kertaa ennen varsinaista käynnistystä. Jos taas pumppu ei pyöri ollenkaan virtoja kytkettäessä, käyttää avainta starttiasennossa vain hetken (siis tyyliin sekunnin osia) ja jättää virrat päälle pariksi sekunniksi kunnes pumppu taas pysähtyy. Ja toistaa tuon pari kertaa.
Mun vm. -81 99-turbossa oli tuo jälkimmäinen kytkentä ja pakkasella lähti kyllä hyvin käyntiin, mutta ei ehtinyt nostaa paineita ja sammui ehkä sekunnin käynnin jälkeen. Workaroundina tuo avaimen käyttö startin puolella pari kertaa ja vasta kolmannella varsinainen startti.
Muita oireita rikkinäinen paineakku tietääkseni ei voi aiheuttaa.
Ja kuten yllä jo mainittiinkin, sen paineen voi kerätä seisonnan jälkeen starttitekniikalla. Jos pumppu pyörii hetken jo virrat kytkettäessä, se kannattaa toistaa pari kertaa ennen varsinaista käynnistystä. Jos taas pumppu ei pyöri ollenkaan virtoja kytkettäessä, käyttää avainta starttiasennossa vain hetken (siis tyyliin sekunnin osia) ja jättää virrat päälle pariksi sekunniksi kunnes pumppu taas pysähtyy. Ja toistaa tuon pari kertaa.
Mun vm. -81 99-turbossa oli tuo jälkimmäinen kytkentä ja pakkasella lähti kyllä hyvin käyntiin, mutta ei ehtinyt nostaa paineita ja sammui ehkä sekunnin käynnin jälkeen. Workaroundina tuo avaimen käyttö startin puolella pari kertaa ja vasta kolmannella varsinainen startti.
Muita oireita rikkinäinen paineakku tietääkseni ei voi aiheuttaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Tilannekatsausta elokuussa aloittamaani asiaan. Autossa oli käyntihäiriötä aika usein liikkeelle lähtiessä ja ensimmäinen arvaus oli että polttoaineen jäännöspaine vuoti pois eli paineakku oli huono. Sen jälkeen on ollut muitakin epäiltyjä koska parempaa paineakkua en löytänyt. Tutkin myöhemmin bensiinin syötön toimintaa avaamalla letkuliitosta suodattimen ulostulopuolella ja huomasin, että kyllä polttoainetta oli hyvin tarjolla. Seuraavaksi päätin vaihtaa uudet sytytystulpat. Eivät vanhatkaan huonoilta näyttäneet, mutta olivat kovin nokiset ja märät. Hyvin lähti käymään uusilla (kuivilla) tulpilla jonkin aikaa. Samalla tarkastelin sytysjohtimia ja kurkistin virranjakajan sisällekin mutta vikoja en löytänyt. Tarkastin sitten ne uudet tulpat ja ne olivat oudon märät, tosin käynnistysyrityksen jälkeen.
Sitten alkoi kiinnostaa k-jetin p-aruiskutuksen toiminta. Irroitin jakajakomponentin ja vein expertille katsottavaksi, ei löytynyt vikaa, vivusto oli herkkä, lähinnä jäi epäilys suihkuputkien ja suuttimien likaisuudesta. Jatkoin irrottamalla suuttimet, ne näyttivät hyviltä, vähän puhdistelin ja Haynesin korjauskirjan ohjeiden mukaan tein lavastetun koeruiskutuksen, bensapumppu käyntiin ja kädellä nosti sitä isoa ilmaläppää, ja suuttimista tuli samanlaiset mielestäni hyvät p-asuihkut.
Tässä vaiheessa tuli mieleen, että polttoainetta menee sylintereihin, mutta onko tulpanjohdoissa vikaa, vai missä? Vaikutti entistä vahvemmin siltä että ruiskutettu polttoainemäärä oli ehkä liian suuri ja ei aina syttynyt, eli onko käynnistyssuutin liian aktiivinen. Sitä selvittelen nyt Haynesin kirjan ohjeiden mukaan.
Alunperin olisi pitänyt paremmin huomioon tulppien nokisuus ja märkyys, mikä viittaa enemmänkin liian suureen polttoaineen syöttöön eikä puutteeseen kuin ensiksi epäilty jäännöspaineen mahdollinen vuoto ja alhainen taso.
Sitten alkoi kiinnostaa k-jetin p-aruiskutuksen toiminta. Irroitin jakajakomponentin ja vein expertille katsottavaksi, ei löytynyt vikaa, vivusto oli herkkä, lähinnä jäi epäilys suihkuputkien ja suuttimien likaisuudesta. Jatkoin irrottamalla suuttimet, ne näyttivät hyviltä, vähän puhdistelin ja Haynesin korjauskirjan ohjeiden mukaan tein lavastetun koeruiskutuksen, bensapumppu käyntiin ja kädellä nosti sitä isoa ilmaläppää, ja suuttimista tuli samanlaiset mielestäni hyvät p-asuihkut.
Tässä vaiheessa tuli mieleen, että polttoainetta menee sylintereihin, mutta onko tulpanjohdoissa vikaa, vai missä? Vaikutti entistä vahvemmin siltä että ruiskutettu polttoainemäärä oli ehkä liian suuri ja ei aina syttynyt, eli onko käynnistyssuutin liian aktiivinen. Sitä selvittelen nyt Haynesin kirjan ohjeiden mukaan.
Alunperin olisi pitänyt paremmin huomioon tulppien nokisuus ja märkyys, mikä viittaa enemmänkin liian suureen polttoaineen syöttöön eikä puutteeseen kuin ensiksi epäilty jäännöspaineen mahdollinen vuoto ja alhainen taso.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Onko sitä k-jetin perussäätöä tarkistettu? Toisin sanoen, minkälaisia pakokaasuarvoja saadaan pakoputkesta?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Seokset voi säätää korvakuulolta. Hommaa pitkä 3mm avain. Kone käyntiin ja aja lämpimäksi. Siinä määräjakajassa on reikä, mihin avain laitetaan varovaisesti. Sitten vaan säädetään laihalla vastapäivään kunnes käy huonosti. Paina asento mieleen. Sitten käännetään rikkaalle kunnes käy huonosti. Paina asento mieleen. Siitä käännetään avain takaisin puoliväliin muistiin painettuja asentoja. Puolivälistä ihan pikkusen rikkaalle jotain 1/8 kierrosta ja pitäisi Saabin kulkea iloisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Toi on helppo testata. Kun saat sen käyntiin, käy nyppäsemässä siitä johto irti. Tai kuumana jo ennen starttia.
Tietysti voi vielä vuotaa läpikin ja sen voi testata kun irroittaa suuttimen kun järjestelmä on paineellinen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Tänään selvisi että käynnistyssuutin antaa hyvin bensaa, ehkä liikaakin ja kastelee tulpat.
Tarkoitus on nyt tarkastaa tulppien kipinöinti ulkopuolella katsoen jolloin selviäisi että onko viallisia tulpanjohtoja tai virranjakajassa vikaa.
Viimeksi kun sain käyntiin niin kävi 2 tai 3 sylinterillä ja vahvat pakokaasut täyttivät autotallin.Työn alla on myös polttoaineen ohjauspaineventtiilin (vai mikä?) toiminnan tarkastus. Sen kai pitäisi vaikuttaa polttoainemääriin. Haynesin kirjan mukaisesti mitaten venttiilin tarkastuksessa venttiilin jännite oli vain 6,4 V kun olisi pitänyt olla 11,5 V vähintään.
Oma MuTu-ajatukseni on, että käynnistettäessä käynnistyssuutin antaa bensaa liian pitkään ja seos on liian rikas eikä oikein syty. Tai sitten kaikki tulpat eivät toimi. Tänään irrottaessani löytyi taas pari nokeentunuttakin (uutta) tulppaa.
Tarkoitus on nyt tarkastaa tulppien kipinöinti ulkopuolella katsoen jolloin selviäisi että onko viallisia tulpanjohtoja tai virranjakajassa vikaa.
Viimeksi kun sain käyntiin niin kävi 2 tai 3 sylinterillä ja vahvat pakokaasut täyttivät autotallin.Työn alla on myös polttoaineen ohjauspaineventtiilin (vai mikä?) toiminnan tarkastus. Sen kai pitäisi vaikuttaa polttoainemääriin. Haynesin kirjan mukaisesti mitaten venttiilin tarkastuksessa venttiilin jännite oli vain 6,4 V kun olisi pitänyt olla 11,5 V vähintään.
Oma MuTu-ajatukseni on, että käynnistettäessä käynnistyssuutin antaa bensaa liian pitkään ja seos on liian rikas eikä oikein syty. Tai sitten kaikki tulpat eivät toimi. Tänään irrottaessani löytyi taas pari nokeentunuttakin (uutta) tulppaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Miten käyttäytyy kun käynnistää käynnistyssuuttimen johto irrotettuna?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Laita sytytystulpiksi Nippondenso W20EP-U. Ne on hyvät K-jetin kanssa. Eivät mene pilalle, vaikka joskus saisi reilumminkin bensaa.
Jos se on oikein huolella kastellut koneen, kaasupohjassa startatessa ei seos enää ole niin järjettömän rikkaalla ja se voi lähteä käyntiin. Tuo ryyppysuutin ja lämpöaikakytkin on sellainen aisapari, että se osaa kastella tulpat juurikin kauppareissun ajan huilista. Ryypyttää siis lämmintä konetta. Silloin paras keino on vaan pitkä startti kaasu pohjassa. Siitä se yleensä jysähtää tulille, kun aikansa sahaa. Ainakin näin oli omissa k-jettiläisissä. Pahinta mitä voi tehdä, on yrittää lyhyitä startteja. Silloin suutin ruikkaa aina lisää rikastusta.
Jos se on oikein huolella kastellut koneen, kaasupohjassa startatessa ei seos enää ole niin järjettömän rikkaalla ja se voi lähteä käyntiin. Tuo ryyppysuutin ja lämpöaikakytkin on sellainen aisapari, että se osaa kastella tulpat juurikin kauppareissun ajan huilista. Ryypyttää siis lämmintä konetta. Silloin paras keino on vaan pitkä startti kaasu pohjassa. Siitä se yleensä jysähtää tulille, kun aikansa sahaa. Ainakin näin oli omissa k-jettiläisissä. Pahinta mitä voi tehdä, on yrittää lyhyitä startteja. Silloin suutin ruikkaa aina lisää rikastusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Yritin käynnistää käynnistyssuuttimen johto irroitettuna. Tulpat kuivasin ja laitoin takaisin. Kävi ehkä minuutin kaikilla sylintereillä mutta sitten alkoi hiipua ja sammui. Irrotin pari tulppaa ja märkiähän ne taas olivat. Eli ajattelen että käynnistyssuuttimen kautta menee liikaa bensaa. Hyvää korjauskirjaa minulla ei ole, on vain Haynesin englanniksi. Siellä mainitaan warm up regulator, sitä kai kutsutaan suomeksi ohjauspaineventtiiliksi. Ymmärtääkseni sen tarkoitus on säädellä ruiskun jakelussa olevan bensan painetta niin, että antaa korkeampaa painetta hetken kylmäkäynnistyksen alussa. Sitten sähkökäämi lämmittää bimetallivartta niin että se taipuu ja liikuttaa ruiskutuspaineen säätöventtiiliä niin että suuttimiin (ja käynnistyssuuttimeenkin) menevän bensan paine alenee. On ehdotettu, että tämä paineensäätö ei toimi ja siksi imusarjaan menee liian vahvaa seosta.
Vuoden 1989-- kirjassa mainitaan lämpöaikakytkin, joka antaa kylmälle moottorille lisäpolttoainetta käynnistysventtiilin kautta, mutta enintään 9 sekunnin ajan. Tuota lämpöaikakuytkintä suunnittelen etsivänl seuraavaksi. Joku ruiskutusta säätelevähän kai jumittaa. Alunperin epäilys oli polttoaineen puutteesta, mutta nyt näyttää siltä että seos on liian rikasta. Kolme kertaa olen tulpat irroittanut ja aina ovat olleet märkiä, ja moottori ikäänkuin tukehtuu parin minuutin käynnin jälkeen liikaan bensaan.
Vuoden 1989-- kirjassa mainitaan lämpöaikakytkin, joka antaa kylmälle moottorille lisäpolttoainetta käynnistysventtiilin kautta, mutta enintään 9 sekunnin ajan. Tuota lämpöaikakuytkintä suunnittelen etsivänl seuraavaksi. Joku ruiskutusta säätelevähän kai jumittaa. Alunperin epäilys oli polttoaineen puutteesta, mutta nyt näyttää siltä että seos on liian rikasta. Kolme kertaa olen tulpat irroittanut ja aina ovat olleet märkiä, ja moottori ikäänkuin tukehtuu parin minuutin käynnin jälkeen liikaan bensaan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: OG-900, vm -87 bensan paineakku
Siis, ymmärtääkseni, jos johto on irti käynnistyssuuttimessa, sieltä ei pitäisi tulla tippaakaan pensaa. Tarkista vielä se tuleeko siitä läpi pensaa johto irroitettuna.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S