Vanha 99LE taas kotona

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Vanha 99LE taas kotona

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuva


Karkulainen löytyi Mäkelän Auton pihasta, oli maannut siellä loppuvuodesta 1998 asti. Omistin tämän 99:n 1994-1996, sitten myin sen eräälle iäkkäämmälle helsinkiläisherralle, joka jätti auton hakematta/korjauslaskun kaiketi maksamatta, ilmeisesti oli tullut aika tyyris lasku kun uutta osaa näyttää olevan mm. laturi ja pakoputki.

Hän varmastikin kypsähti menopeliin koska oli puolentoista vuoden aikana maksanut korjauslaskuja jo 6644,50 markkaa, ja lähes kaikki turhasta, ovat etsineet vikaa lievään nykimiseen useaankin otteeseen (vika on tuossa ruiskun boksissa), mutta on autoon uuttakin osaa laitettu mm. jäähdytin, sytytysosat, jarrut kokonaisuudessaan, jne jne.

Summa summarum, tuossa pihassa makaa about 100tkm ajettu veronanvihreä 99LE vm 1973, kori hyvä, pari pientä kauneusvirhettä on tullut tuon 6.5 vuoden ulkoseisonnan aikana mutta ei hitsaustarvetta, eikä autoa tarvitse ylimaalata, vaikka sammaleen peitossa olikin, ei ollut sammal mennyt maalin läpi asti, lähti kolminkertaisella pesulla veke :)

Kaikenkaikkiaan on selvinnyt näistä vuosista vähintäänkin kohtuullisesti, kattoverhoilun uusinta, kojelaudan päällisen vaihto, jarrujen herkistely ja ei muuta kuin leimaa kokeilemaan.. etupyörät/jarrut ovat takerruksissa, eturenkaat ei pyöri ollenkaan, vaatii varmaan vähän pajavasaraa.

Käyntiin tuo ei suostunut vielä lähtemään, startti pyöritti kivasti, kipinää tuli mutta ei luvannutkaan vaikka bensapumppukin pyöri. LKaskin vanhat bensat ulos tankista ja tilalle 15l uutta, vanha olikin jo muuttunut tinneriksi.
Ilmeisesti kuitenkin vanha ruiskuun jämähtänyt bensa on tukkinut/jumiuttanut jotain sieltä, esim. suuttimet, olisiko ideoita kuinka tuota lähtisin testailemaan?

Auton kuvia löytyy tuolta:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=1
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=2

Alkoi jo valo loppumaan kun kuvat napsin, otan parempia kunhan saan auton ensin vahattua ja muutenkin puunattua sekä kun aurinko suostuu paistamaan :)
Viimeksi muokannut ng900aero, La Huhti 16, 2005 00:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

OI! komea, kaunis, uljas ja upea :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Joo, hieno on! Mukava nähdä noin hyvin säilyneitä yksilöitä :) ..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Makea! Vihreä 99 tuolla vihreällä sisustalla on minusta erityisen nätti. 8)
Suuttimet voisi varmaan irrottaa imusarjasta ja laittaa ruuttaamaan vaikkapa ämpäriin, ja katsoa sitten tuleeko sieltä mitään.. Jos ei, mutta välille ei bensa jää niin niiden putsaus kyllä onnistunee jossain pajalla missä on sopivat vehkeet siihen.
Mikäs vika muuten tuossa ruiskuboksissa tarkemmin ottaen on? Tuo D-Jettihän on täysin analogista elektroniikkaa niinkuin APC, vika siis luultavastikin on vain joku väsähtänyt komponentti.. ei siis varmaan kovinkaan paha korjata :?:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Makea! Vihreä 99 tuolla vihreällä sisustalla on minusta erityisen nätti. 8)
Suuttimet voisi varmaan irrottaa imusarjasta ja laittaa ruuttaamaan vaikkapa ämpäriin, ja katsoa sitten tuleeko sieltä mitään.. Jos ei, mutta välille ei bensa jää niin niiden putsaus kyllä onnistunee jossain pajalla missä on sopivat vehkeet siihen.
Mikäs vika muuten tuossa ruiskuboksissa tarkemmin ottaen on? Tuo D-Jettihän on täysin analogista elektroniikkaa niinkuin APC, vika siis luultavastikin on vain joku väsähtänyt komponentti.. ei siis varmaan kovinkaan paha korjata :?:
Kiitokset, oli vielä paljon nätimpi kun silloin minulta lähti mutta saa tuosta nyt vielä jonkimmoisen.. tuo sisusta on tummemman vihreä kuin kuvissa, salama huijaa. Pitää kokeilla tuota suutinjuttua jos ei huomennakaan lähde käymään, nyt siellä on uudet tulpat, autossa oli kiinni minun aikanaan hankimani 3-kärkitulpat jotka ilmeisesti lämpöarvoiltaan väärät kun olivat nokiset.
Luulisin että on ruiskutus kunnossa noiden laskujen perusteella (Siis vain tämä viimeisin, maksamatta jäänyt lasku oli Mäkelän Autosta, muut mm. Länsiautosta, Hämeentien Autopalvelusta jne, on kaikki korjauskuitit tallessa, näköjään on mm.- uudet jarrusatulat, levyt ja palat, toisn lienevät levyt ainakin aika umpiruosteessa).
Mulla on tiedossa jo uudet ruiskun osat tuohon, jos siis ei vieläkään pelaa 100% ok, silloin se tasakaasulla tuppasi vähän nykimään, tosin totuin siihen kun oli niin pientä..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos jollain olisi postittaa mykkä/taatusti viallinen D-jetin boxi minulle, niin tutkisin mieluusti sen sielunelämää/yrittäisin löytää vian. Epäilys meinaan on, että saattaisi olla samaa oiretta kuin 80-90-luvun taitteen mitsujen boxeissa.. eli konkat sökönä, ehkä jopa vuotaneet ja syövyttäneet folioita piirilevystä.

Kyse on ihan teknisestä mielenkiinnosta, eli kuluja boxin omistajalle vain postit+osat nettona.. palkkaa en halua vaikka kuntoon tulisikin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Myrkky kirjoitti:Jos jollain olisi postittaa mykkä/taatusti viallinen D-jetin boxi minulle, niin tutkisin mieluusti sen sielunelämää/yrittäisin löytää vian. Epäilys meinaan on, että saattaisi olla samaa oiretta kuin 80-90-luvun taitteen mitsujen boxeissa.. eli konkat sökönä, ehkä jopa vuotaneet ja syövyttäneet folioita piirilevystä.

Kyse on ihan teknisestä mielenkiinnosta, eli kuluja boxin omistajalle vain postit+osat nettona.. palkkaa en halua vaikka kuntoon tulisikin.
Kieltämättä jalo tarjous, jos tuossa on vielä vikaa niin voisin lähettää tuon tutkittavaksesi, mutta vain sillä ehdolla että suostut ottamaan korjauspalkkion mikäli vikaa löytyy :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:
Kieltämättä jalo tarjous, jos tuossa on vielä vikaa niin voisin lähettää tuon tutkittavaksesi, mutta vain sillä ehdolla että suostut ottamaan korjauspalkkion mikäli vikaa löytyy :wink:
No hittohemmetti.. kai se röökiaski sit pitää ottaa palkkaa jos kuntoon tulee. :|

Edit: Kauan mieltä vaivannut idea pistetty alulle.. apua otetaan vastaan. http://murobbs.muropaketti.com/thread.j ... ead=384656
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

No höh..ei stten lähtenyt uusillakaan bensoilla :lol: kyllä kannatti ajaa se ketunlenki sun pihaan eilen, ei siinä LE:ssä kovinkaan paljoa laittamista ole...kovaa ajoa vaan kunhan saat käyntiin :D Saa koukata pihaan Tuusulaan kun saat käymään (laita YV:n saat osoitteen) Veronagrön 99 mahtuu aina tontille kylään.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabsick kirjoitti:No höh..ei stten lähtenyt uusillakaan bensoilla :lol: kyllä kannatti ajaa se ketunlenki sun pihaan eilen, ei siinä LE:ssä kovinkaan paljoa laittamista ole...kovaa ajoa vaan kunhan saat käyntiin :D Saa koukata pihaan Tuusulaan kun saat käymään (laita YV:n saat osoitteen) Veronagrön 99 mahtuu aina tontille kylään.
Hauskaa että satuit piipahtamaan, ja bongasit tuon LE:n, oli mukava turista noista sähköruutta-ysiyseistä :)
Eiköhän tuon viimeistään vappuna täydy saada ajoon, ensiksi pitää noitua tuo käymään, sitten pientä fiksailua, jarrujen läpikäyntiä ja kytkimen sylintereiden vaihdot, jne.
Satutko tietämään Tuusulasta ketään pätevää maalaria joka osaisi taidokkaasti paikkamaalata nuo pari kuprua näkymättömiin, pohjanmaalla on yksi kaveri joka on lähes taikuri alalllaan mutta välimatkaa on liiaksi :?:

Edit: pumpulta ei tule bensaa, täytyy kokeilla puhaltaa paineilmalla putket puhtaaksi, jos jotain töhnää on kertynyt, pumppu kyllä käy joten uskoisin sen toimivan. Onko tiedossa muuten mitään korvaavaa pumppua tuohon, nykyinen on mallia itsekorjailtu?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Vapuksi ajoon....hmmm....vaihda sitten ruiskun letkut ja liittimetkin ettei ysiysi ole maineensa veroinen polttopullo....pyroteknikkohan sä et ollu :D
Tuusulassa meidän naapurissa vaikuttaa FAW Design joka on erikoistunut airbrush hommiin ja erityisesti moottoripyöriin (bom***er 8) )
09-24243000 ovat illalla paremmin tavoitettavissa kuin aamuisin.

Espoossa on korikorjaamo / maalaamo nimeltään Autopaja Vänskä (Erkki Vänskä 09-863 2560) hovihuoltajani suositteli ja sinne ajattelin LEA:nkin viedä niputettavaksi. Ei siis karsasta vanhoja Saabeja mikä on pelkkää plussaa. Auton on oltava ehdottomasti ajokunnossa siirtelyä varten, pieni paja kun on.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabsick kirjoitti:Vapuksi ajoon....hmmm....vaihda sitten ruiskun letkut ja liittimetkin ettei ysiysi ole maineensa veroinen polttopullo....pyroteknikkohan sä et ollu :D
Tuusulassa meidän naapurissa vaikuttaa FAW Design joka on erikoistunut airbrush hommiin ja erityisesti moottoripyöriin (bom***er 8) )
09-24243000 ovat illalla paremmin tavoitettavissa kuin aamuisin.

Espoossa on korikorjaamo / maalaamo nimeltään Autopaja Vänskä (Erkki Vänskä 09-863 2560) hovihuoltajani suositteli ja sinne ajattelin LEA:nkin viedä niputettavaksi. Ei siis karsasta vanhoja Saabeja mikä on pelkkää plussaa. Auton on oltava ehdottomasti ajokunnossa siirtelyä varten, pieni paja kun on.
Kiitokset neuvoista :)
Siis ne vappuajelut hoidetaan tuolla luultavamminkin siirtokilvellä. Bensaletkut vaativat tosiaankin uusimista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onnittelut! Siis toi on todellinen helmi. Tosi hyvässä kunnossa näyttäisi olevan noiden vuosien jälkeenkin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

aivan uskomattoman nätti!! odotin jotain turpeeseen yhtynyttä yksilöä, mutta mutta....miten ihmeessä voi suomessa tapahtua että moinen jalokivi seisoo KUUSI vuotta ilman että kukaan ottaa autoa hoiviinsa!!

tosi hieno juttu, ja sitten kun teidän LE(A):t on liikenteessä, niin pks-potkiaisia koristamaan!!


ps. "kunhan saat auton ensin vahattua"....siis toi kuvissa ollut auto ei ollut edes vahattu??
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:aivan uskomattoman nätti!! odotin jotain turpeeseen yhtynyttä yksilöä, mutta mutta....miten ihmeessä voi suomessa tapahtua että moinen jalokivi seisoo KUUSI vuotta ilman että kukaan ottaa autoa hoiviinsa!!

tosi hieno juttu, ja sitten kun teidän LE(A):t on liikenteessä, niin pks-potkiaisia koristamaan!!


ps. "kunhan saat auton ensin vahattua"....siis toi kuvissa ollut auto ei ollut edes vahattu??
Pelkästään pesty :)
On siinä joitakin kupruja tullut, puhkaisin niitä nuppineulalla, oli vettä päässyt pohjamaalin ja pintamaalin väliin 8O reikiä niistä ei tullut, pitää hioa ne pellille, pakkeloida, paikkamaalata kynäruiskulla ja myllyttää, ja toistaa samaa operaatiota niin kauan että menevät näkymättömiin.
Luulisin että seisominen vesisateessa pesemättömänä on nuo aiheuttanut.
Yksi reikä löytyi takakontista, on siinä vetokoukun tietämillä, tankin takana, ei ole paha hitsata tuota, muita reikiä ei ole tullut vastaan.

Kyllä tuosta vielä ihan nätin saa jos viitsii vaivoitella.

Kaikki bensaletkut menevät uusiksi, lähes jokainen vuoti kun paineilmalla testailin.
Onko tietoa miksi bensatankilta tulee pumpulle kaksi tuloputkea, jostain syystä tulppasin silloin 10 vuotta sitten toisen niistä? Niiden lähdöt ovat päällekkäin, kuuluisiko ne yhdistää ja niistä vetää yksi putki pumpulle vai kuinka tuon kuuluisi olla?
Bensatukilta suuttimille menevät kumiputket ovat kaput, täytyy käydä teettämässä uudet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin