OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja kostape »

Yritin päästä käsiksi siihen ohjausakselin ristiniveleen, mutta sehän on ahtaassa paikassa. Mitään rasvanippaa ei näkynyt olevan. Pitää kai alkaa purkaa yläpuolelta, laturi jne että näkisi lähemmin miten voi voidella, pitääkö nivel irroittaa. Ruosteiselta näytti kun on ajettu vain 140 tkm ja ikää on 35 v.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19713
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikös siihen pääse sisäkautta käsiksi
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10688
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja jus »

Polkimien alta akselin läpivientikumia raottamalla saa suihkittua voitelua nivelelle, jos ei alakautta osu.

Kuvia tehostimen ohjausakselin stefan vaihdosta, näkyy nivelen sijainti (jos tuo photobucket nyt ylipäätään antaa katsoa enää mitään):
https://s192.photobucket.com/user/jus_s ... tefa/story
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja kostape »

Öljysin sitä niveltä ylhäältä liruttamalla ja jalkatilasta suihkuttamalla. Ei paljoa reagoinut, vaikka etupyörät olivat ilmassa. Tänään ajoin tallista ulos ja taas oli aluksi jäykkä mutta tienpäällä muuttui siedettäväksi mieskuskille. Edelleen epäilen että jossakin on jäykkyyttä tai sitten tehostimen hydrauliikassa vikaa esim. paine alhainen. Hyvä on ajellessa loivia mutkia maantiella, parkkihallissa jo jäykempi ja seisonnan jälkeen notkistuu vasta muutaman mutkan jälkeen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1281
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja anv »

Voi tuo olla ihan ominaisuuskin. Omistin aikanaan MY90 OG900:n, jossa ohjaustehostin oli todella jäykkä ohjauksen palautusvaiheessa sen mutkan tai pari, nimenomaan kylmällä ilmalla. Ex-anoppi meinas pihasta lähtiessä unohtaa kääntää renkaita takaisin suoraan ja naapurin postilaatikko koki naarmuja. Tuolloin ko. auto oli 4v ja 150tkm ajettu.
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Repolainen
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Hei,

Vaihdoin omaan satkuun ohjaustehostinöljyt ja nyt olen huomannut pientä vuotoläikkää auton alla. Mistähän noi yleensä alkavat tihuttelemaan? Aloin epäilemään laitoitko nyt oikeaa ainetta. Autossa oli jotain ruskeahkoa mutta aika juoksevaa. Uusi oli vihreää jota laitoin.

Laitoin tätä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590310/Co ... tinoljy-1l
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vaihdoin öljyn kahteen kertaan, ja öljy oli luotettavasta varaosaliikkeestä ostettua. Öljyä on vielä jäljellä ja olen ajatellut vaihtaa vielä kerran, jos sen mukana poistuisi mahdollisia epäpuhtauksia. Olen hieman ajellut muutaman sata km mutta samat kylmäkäynnistysoikut jatkuvat, milloin pahempina milloin pienempinä. Olen alkanut epäillä hydraulijärjestelmää, esim. pumppua, jos ei heti kehitä riittävää painetta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja kostape »

Olen taas harrastanut tätä ongelmaohjausta. Silloin aiemmin vaihdoin öljyt kahteen kertaan, öljyn tyyppi MVCHF mikä pitäisi olla suosituksen mukainen, mutta ongelma ei poistunut eli edelleen on ajoon lähtiessä jäykkä. Ajon edetessä muuttuu jonkinlaiseksi normaaliksi. Olen viimeksi epäillyt että säätila on ollut liian kylmä ja siksi öljy liikkuu huonosti, tai että pumpussa on jotain vikaa.
Nyt aluksi irroitin sen pienen öljysäiliön. Ihmettelen taas että pienen ajomäärän jälkeen öljy on mustaa kuin vanhaa moottoriöljyä. Puhdistin säiliön ja ihmeekseni löysin sen sisältä irtonaisen mustan magneetin, kuin 50 sentin kolikko, mutta en erikoisemman paljon sakkaa tai roskaa. Mikä mahtaa olla tuon heikohkon magneetin tarkoitus, lampulla kurkkimalla ei löydy sille asennuspaikkaa???
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja kostape »

No, nyt putsasin sen pikkuruisen öljysäiliön ja laitoin uutta tummanvihreää öljyä, ei tainnut olla isoa vikaa öljyssä samoista purkeista se entinenkin oli. Mutta ei toiminta oleellisesti parantunut. Nyt epäilen pumpun tehoa, ehkä ei tarpeeksi painetta. Pitää kurkkia sinne alle ja puhdistaa pumpun ympäristöä, etsiä paineenmittausliitintä ja parempaa pumppua jostakin purkuautosta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Repolainen
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Repolainen kirjoitti:
La Helmi 22, 2020 10:29
Hei,

Vaihdoin omaan satkuun ohjaustehostinöljyt ja nyt olen huomannut pientä vuotoläikkää auton alla. Mistähän noi yleensä alkavat tihuttelemaan? Aloin epäilemään laitoitko nyt oikeaa ainetta. Autossa oli jotain ruskeahkoa mutta aika juoksevaa. Uusi oli vihreää jota laitoin.

Laitoin tätä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590310/Co ... tinoljy-1l
Noniin, nyt tuli vaihdettua huuhtelu tyylillä pois tuo comman mvchf vihreän värinen litku ja laitoin tilalle comman EXT Fluidia joka oli kirkasta . Kerron kokemuksia jatkuuko tiputtelu.
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: OG900 ohjaustehostimen likainen öljy

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minä olen vaihtanut jo kolmeen kertaan sitä vihreää, jonka suosituksen sain. ja öljyäkin ostin, tiettävästi asiantuntevalta taholta. Nyt ei ohjaus haittaa kun on sitkeä jarruremontti menossa. Pitkään seissyt vm -85 on ajossa toiminut ja jotenkin viime vuosina mennyt rimaa hipoen katsastuksista, mutta nyt on jarrusatulat niin jumissa että pitää kunnostaa. Yksi edestä jo kunnostettu ja toinen tekeillä, tehdaskunnostettuja ei enää tunnu löytyvän.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Vastaa Viestiin