Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Ongelmana siis liian korkeat tyhjäkäyntikierrokset. Kylmänä n. 900 joka on ihan ok, mutta koneen lämmettyä ne nousevat 1500 tienoille. Kokeiltu on:
  • lämpötila-anturin vaihto (se 1-johtoinen kierteellä oleva)
  • tyhjäkäyntimoottorin vaihto
  • kaasuläppäsäätimen vaihto
Kaasuläppäkoteloa on tarkasteltu sen verran että läppä sulkeutuu kokonaan. Uusi tarvikemallinen tyhjäkäyntimoottori laittoi vielä paskat sen verran sekaisin että yli 2k kierroksilla moottori alkoi pätkimään. Toimivin kokoonpano on ollut tähän mennessä tyhjäkäyntimoottorin johdon pois ottaminen. Näin kierrokset pysyy hieman alempana. Kylmäkäynnistystä ilman tyhjäkäyntimoottorin kytkemistä en ole vielä kokeillut, se selviää aamulla töihin lähtiessä...

Pitääkö tässä alkaa katselemaan kaasarilla varustettua saabbia jotta moinen onnistuisi ruuvia pyörittelemällä. Tai asentaa palloventtii tk-moottorin tilalle, kuten muistelen jonkun tällä laudalla tehneen.

Ja neuvoja kuinka helpoiten paikantaa alipaineletkujen vuotoja, jos oireet johtuvat siitä?
1991 900i 2,1l
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Hain autoon leiman palloventtiilipatentin avulla. Tyhjäkäyntimoottori toimii myös nyt oikein kun reunimmaiset johdot käänsi toisinpäin.

Uuden tyhjäkäyntimoottorin kanssa on todella outo ongelma. Jos tk-moottori koskettaa jotain lohkon osaa paksunkin kumieristeen läpi niin kone alkaa pätkimään yli 2000 kierroksilla. Kaikenlaisia patentteja eristeen lisäämiseksi on kokeiltu ja mittasin maadoitukset ja ne ovat kunnossa. Tyhjäkäyntimoottorin ja lohkon välinen resistanssi on >1 M ohmia. Jos tyhjäkäyntimoottoria pitää kädessä niin moottori ei ala pätkimään.

Tällä hetkellä mennään vanhalla tk-moottorilla ja tuo uusi paske pitää varmaan lähettää takaisin viroon...
1991 900i 2,1l
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja anv »

Oliskos sulla nyt johdot siten että sen rungossa on 12v?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Tuota en olekaan tullut ajatelleeksi, täytyy mittailla huomenna. Luulisi toisaalta että olisi sulakkeet paukkuneet kun pidin sitä tyhjäkäyntimoottorin runkoa suoraan maadoitusliittimessä kiinni.

Edit: Tyhjäkäyntimoottorin runkoon ei tullut jännitettä, pitää pyytää uusi kappale tilalle ja raportoida tuloksista.
1991 900i 2,1l
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Uusi tyhjäkäyntimoottori saapui postissa ja tuli asenneltua. Aivan sama vika kuin edellisen kanssa, eli alkaa kone pätkimään kierroksilla.

Voisiko joku mitata omaan tyhjäkäyntimoottoriin tulevan johdon pinnien jännitteet? Kyseessä on siis 3-napainen johto, itellä reunimmaisissa on n. -5 ja +5 volttia kun mittaa keskimmäiseen pinniin. Jännitteet eivät muutu jos kierroksia nostaa tai lämmöt nousevat.

Käämien resistanssit on mitattu kaikista kolmesta tyhjäkäyntimoottorista ja ne ovat 10-15 ohmin välillä.

Ihmettelen tuota että tulevaan johtoon tuleva jännite on aina sama. Reunimmaisten johtojen kääntämisen jälkeen venttiili on aina kiinni-asennossa. Sitä ennen tyhjäkäyntimoottorin venttiili aukesi enemmän aina kun johdon kiinnitti siihen ja kierrokset nousi 1500 rpm tuntumiin.

Jostain syystä tuo saa kai aina tiedon ECU:lta että olisi kylmäkäynnistys kyseessä. Onko näistä olemassa mitään vuokaavioita minkä mukaan ECU säätää asioita?
Viimeksi muokannut huttuded, Su Loka 13, 2019 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1991 900i 2,1l
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkä vika muualla ku tyhjäkäynti moottorissa..

mitä vikakoodit näyttää ?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

nalleolut kirjoitti:
Su Loka 13, 2019 13:39
ehkä vika muualla ku tyhjäkäynti moottorissa..

mitä vikakoodit näyttää ?
Joo olen jo poissulkenut tyhjäkäyntimoottorin, paitsi jotain eroja noissa tilatuissa uusissa kappaleissa on alkuperäiseen verrattuna että niillä kone pätkii, vanhalla ei. Vanhan vaihdoin siksi koska se vuotaa.

Alipainevuotoja ei myöskään ole löytynyt. Tulppasin sisälle menevän letkun ja konetilan liitoksiin ja letkuihin ruiskuttelin starttipilottia, eikä kierrokset nousseet. Jos tyhjäkäyntimoottorin korvaa palloventtiilillä ja sen laittaa kokonaan kiinni, kone ei pysy käynnissä, joten alipainevuotokaan ei kuulosta järkevältä selitykseltä.

Tyhjäkäyntimoottorin venttiili on silmämääräisesti vähän auki sen perustilassa, ja tyhjäkäyntimoottorin ollessa paikallaan ilman johtoa koneen kierrokset ovat n. 1200 rpm.

Edit: Ja vikakoodeja en ole vielä tutkinut. Mistä se 3-napainen liitin löytyy mihin se kytkin laitetaan kiinni?
Edit2: Ja ilmamassamittarin puhdistin sen puhdistusaineella jonkin aikaa sitten.
1991 900i 2,1l
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

takapenkin alla tai konehuoneesta en nyt muista tarkkaan missä versiossa se sijaitsee


immu ei välttämättä tykkää puhdistuksesta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Massa mittari yleisin vika
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900i 2,1l 16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Vihdoinkin vika selvisi!

Vikakoodiksi sain 12251 eli "Incorrect or missing signal from throttle potentiometer", joka tuli aina takaisin koodien nollaustenkin jälkeen ja tarkistettuani että säätimen resistanssit oli manuaalin mukaiset. Isäukko huomasi että AIC venttiilin johto yltää kaasuläppäsäätimelle ja kaasuläppäsäätimen johto AIC venttiilille. Vaihdettiin niiden johdot päikseen ja alkoi pelittämään, eikä anna enää vikakoodeja. Vanha omistaja oli jättänyt pienen jekun.

Todella kummallista miten vanhalla tyhjäkäyntimoottorilla ei ilmentynyt mitään pätkimisiä. ECU oli ilmeisesti niin tottunut tähän virheelliseen kytkentään? Ja se, että uusi AIC venttiili toimi ilman koneen pätkimistä jos sitä piti kädessä... Olisikohan joku muutos kapasitanssissa mistä moinen voisi johtua?

Luulen että saattaa polttoaineenkulutuskin laskea hieman. Kävin tuossa n. 20km ilta-ajelulla ja ai että toimi hyvin. Ihme ettei noin vituiksi kytketyt johdot sytyttäneet check engine valoa päälle. Olisi heti pitänyt vaan lukea noita vikakoodeja... :facepalm_man:
1991 900i 2,1l
Vastaa Viestiin