Satkun korkea tyhjäkäynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
thomas95
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Elikkäs neuvoja mistä lähtis etsimään vikaa. Kone kasiventtiilinen ruisku ilman kattia. Tyhjäkäynti noin 1200rpm lämpimänä vaikka säätöruuvi täysin pohjassa. Käy muuten nätisti ja ottaa kierroksia ja vetää hyvin eikä nyki. Kylmänä tyhjäkäynti ihan normaali. En tiedä liittyykö samaan ongelmaan mutta ns puolilämpimänä joutuu vaivaamaan tovin startilla ennen kuin käynnistyy. Kylmänä sekä kuumana pärähtää heti käyntiin.

Edit: No nyt huomasin että tossa edellisessä ketjussa sama vaiva, tosin kuustoistavenakone. Joten ei ehkä ihan samoja vaivoja.
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Itse tuli painittua monta viikkoa saman ongelman kanssa ja käytyä läpi varmaan kaikki vaihtoehdot. Meidän satkujen välillä nyt ei radikaalisti eroava tekniikka ole.

Kannattaa puhdistaa tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä, Itsellä oli ihan täynnä mustaa paskaa ja kaasuläppä sulkeutui aika huonosti karstan takia. Alipainevuodotkin ovat yksi mahdollisuus, joten kannattaaa tarkistella letkujen kunto ja liitokset. Joillakin on ilmeisesti aiheuttanut ongelmia myös moottorin lämpötila-anturi, koska ECU luulee moottorin olevan kylmä, jonka takia kierrokset ovat korkeat.

Voin lämpimästi suositella myös vikakoodien lukemista, sillä itsellä se olisi aiemmin tehtynä todennäköisesti säästänyt monia unettomia öitä.
1991 900i 2,1l
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

8 venasesta ei saa luettua vikakoodeja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Lisäilmaluisti jumissa? Sen kuuluisi kuristaa läpän ohi virtaavaa ilmaa koneen lämmetessä. Lisäilmaluistissa on kanavaa kuristavaa läppää kääntämässä bi-metallijousi, jota lämmitetään sähköllä ja ihan suoraan lämmön johtumisella sylinterinkannesta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hox myyntiosilla uusi tarjolla ..myös muuta huolto osaa 8 tappiseen..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja skipper »

Ilmavuoto jossakin pinessä letkussa. Ne murtuvat.

M.B
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näistähän klassisesti monikin säätää tyhjäkäyntiä väärästä paikasta. Kaasuläppää ei kuulu säätää, vaan siellä on 10mm kannalla oleva ruuvi ja lukkomutteri. Se kuristaa kaasuläpän ohi vievää kanavaa. Säädä kaasuläppä esim. näin. Säätöruuvi vapaalle, katso kun läppä alkaa liikkua, puoli kierrosta lisää ja lukitus. Sitten siitä 10mm kannalla olevasta ruuvista tyhjäkäynti kohdilleen. Luonnollisesti lämpimällä koneella tehdään. Yleensä tuo auttaa kylmänä käynnistymiseenkin, eli autoa voi vaivata herkkä sammuminen ekalla yrityksellä, jos kaasuläppä on väärässä säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Satkun korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Itsellä oli sama ja hermo meinas mennä. Ilmaluistin vaihto, kaasuläpän säätimen asentaminen tarkalleen uudelleen kohdalleen. Boschin orkkis. Motonetin vastaava hajos kolmessa minuutissa. Pitää olla millilleen oikeassa asennossa ja ohjeet löyty Youtubista. Sitten kaasuläpän kulumaa. Laitettiin jousi vetämään kaasu takas tyhjäkäynnille asti, kun tahtoi jäädä hiukan vajaaksi. Hieman nostaa välillä edelleen, mutta pysyy kohtuudessa. On kuulemma ominaisuus. Huomasin, että tyhjäkäynnin säätely oli ekoja, jotka lakkas toimimasta, kun akussa oli vikaa, eikä virransaanti kohdallaan.
Vastaa Viestiin