OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mikale
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 20:24

OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja Mikale »

Morjesta!

Pari päivää sitten rupesi vm. 93 OG 900 täristämään ~80 vauhdissa, tai muulloin kun auto joutuu vetämään. Vähän asiaa tutkittuani vaikuttaisi siltä, että jommankumman puolen sisemmän vetarin maljassa on joko tarpeeksi kulumaa tai rasvat poissa pelistä. Huoltamot tuntuivat olevan sitä mieltä, että haluavat vaihtaa vain koko vetarin nivelineen (eikä näitäkään tuntuneet löytävän, pitäisi itse joko varaosa tai tarvike etsiä), mutta ilmeisesti maljojen kääntäminen antaa lisää elinaikaa ko. osalle ja poistaa tärinän.

Osaako joku tietävämpi kertoa löytyykö pääkaupunkiseudulta tai lähettyviltä korjaamoa jossa olisi ammattitaitoista porukkaa tekemään tämänkaltaisen vaihdon, tai vaikka yksityistä jolla on kokemusta näiden laitosta? Itseltä puuttuvat työtilat, työkalut sekä taidot vaihdon tekemiseen, ja autolle kuitenkin olisi tarve lähes päivittäin työmatkoihin. Osia ei kuitenkaan ihan loppuun tai rikki asti raaskisi kuluttaa.

Kiitokset!
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Empä tiedä pk-seudun vaihtajista ym. Mutta vetoakselin vaihto ei tilanteessa auta kun vika tai paremminkin ominaisuus on siinä maljassa joka kulunut. Vaihto ei ole mikään pikku mutta ei isokaan juttu, kone ja vaihteisto pois ja maljojen vaihto keskenään. Sitten ravistaa moottorijarrutuksessa.
Sinällään tuo ravistus ei ole niinkään vaarallista mutta tympeää se on. Itse ajoin kymmeniä tuhansia tuomosella ravistajalla kunnes tuli tarve käyttää kone pois ja käänsin maljat.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kanattaa kurkata sinne oikean maljan kumin alle onko siellä edes rasvaa, voi olla että korjaantuu ihan sillä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai jos kurkatessa viitsii palloniveltä hiukan raottaa ja vetää tripodia ulos maljasta, saa tunnusteltua onko kuoppaa maljassa tai tripodin rullan laakerineulat karanneet. Jos sattuisi löytymään akuutti kuoppa maljan vastinpinnasta tai viallinen tripodi, urakka täsmentyi heti pienemmäksi. Maljan saa vaihdettua konetta nostamatta, ehjä käytetty malja paikalleen, ja toiseen puoleen ei tarvitse kajota. Oikean puoleinen on epäilyksen alainen ensimmäiseksi, koska pakoputken läheisyyden vuoksi olosuhteet ovat kuumemmat.

viewtopic.php?p=441936#p441936
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikale
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 20:24

Re: OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja Mikale »

Kiitoksia vastauksista, oikea puolta itsekin olen epäillyt kun sieltä päin tuntuu tulevan. Rasvoistakin eräs toinen harrastaja sanoi, joten silläkin "hyvä" mahdollisuus olla syypää. Ei kai auta kun parista tutusta paikasta kysellä että kehtaavatko näillä tiedoilla ruveta tarkistamaan asiaa. Sitä en tiedä, että kuinka "saab"-vika tämä on, pelkona vähän että vaikka kuinka tarkasti selittäisi asian niin eivät kehtaa mennä purkamaan, siksi kyselinkinkin vähän saabeja tuntevamman firman perään. Toivotaan parasta!
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja anv »

Jeps, ja on myös mahdollista vaihtaa nuo sisemmät nivelet puolelta toiselle, jolloin kulunut pinta ei enää vaivaa kuin pakilla ja sitä ei huomaa. Tämä siis jos noita ei ole jo kertaalleen vaihdettu :P .

Mutta, jos tuo täristää vain 80:n vauhdissa, etsisin kyllä vikaa jostain muualta. Nimittäin kuopalle kulunut malja tai neulalaakereiden poistuminen heiluttaa koko autoa pienissä nopeuksissa kaasua painettaessa. Itsellä oli pahin tutina kun jotain työkonetta lähti ohittamaan reilulla kaasulla.

Minäkin ihan ensimmäiseksi tunkisin sitä rasvaa sekä ulompiin, että sisempiin niveliin ja seurailisin tilannetta.

Niin, ja kyllä mulle vaihdettiin nuo puolelta toiselle ihan vaan nosturilla konetta irroittamatta. Enkä minäkään näe mitään järkeä vaihtaa vetoakseleita, kun nehän ovat vain tangot jotka eivät kulu sinänsä millään lailla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG Saab 900 sisempien vetarien maljojen vaihto PK-seudulla?

Viesti Kirjoittaja jus »

Joku saattaa ajatella vetoakselin olevan paljon muutakin kuin tanko, esim. että siihen kuuluisi erottamattomasti sisäpään tripodi ja ulompi vetonivel.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin