OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DSuper5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2018 08:15

OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja DSuper5 »

Osin hiljattain heräteostona kaverilta paalijonosta katsastetun, mutta erittäin vähällä ajolla viimeisen vuoden olleen 900 karvalakkimallin kaasarilla vm. 1987. Leimalla käytin ja jäi kiinni päästöistä, minkä oikeastaan tiesin varmuudella tapahtuvan (mutta hain vikalistan, joka muilta osin olikin nolla lukuunottamatta yhtä palanutta valopolttimoa). Kaasari Pierburg 175.

Oireet:

-Ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Ei ryyppy päällä eikä moottori lämpimänä ilman ryyppyä. Saattaa sopivasti kaasua painamalla jäädä käymään ihan siistiä tyhjäkäyntiä hetkeksi, puoleksi minuutiksi tai useammaksi minuutiksi ja sitten hiipuu kierrokset ja yskähtelee ja sammuu.
-Välillä sammuu ajossakin jo siinä, että vaihtaa vaihdetta, eli tyhjkäynti on todella hukassa.
-Katsurin mittausten perusteella ja myös omiin aisteihini pohjautuen käy liian rikkaalla. Ryyppy ei ole jumissa kuitenkaan vaan se menee täysin pois päältä.
-Happea ja häkää oli liikaa päästöissä
-Ajoittain ajaessa tuprahtelee raa'an bensiinin hajua kabiiniin (kaasari tulvii?)
-Vie jumalattomasti bensaa, varmaan vähintään 15 litraa satkulla. Olen ajanut autolla vajaa 500 km tässä kondiksessa.

Tehdyt toimenpiteet:

-Vaihdettu kaasarin kalvo. Vanhassa oli nirhautunut lähelle laitaa kolme reikää. Uusi kalvo ei aiheuttanut mitään muutosta. Samalla huomasin, että motikka, johon kalvo ja neulaventtiili kiinnittyy, on osittain nokinen.
-Kaasariöjyn määrää lisätty.

Neulaventtiili on vaihdettu kolmisen vuotta sitten edellisen omistajan toimesta. Silloin oli vastaavaa ongelmaa joskaan ei näin pahana kuulemma. Oletan että neulaventtiili ei mene sököksi noin nopeasti.

Mitä seuraavaksi?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kaasarin säätö?
Missä päin "potilas"?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kukas niihin säätöihin on koskenut? olisko jotakin pinttymää? putsasitko sen männän noesta?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

No ei ne säädöt.kahtakymmentä vuotta pysy kohdallaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai ei vai? olisko sitä lorayttaa tankkin sitä putsaus ainetta ja vetää lapinreissu lämä lattiassa nin putsaantuu kaasari :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
DSuper5
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2018 08:15

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja DSuper5 »

Saappi sijaitsee Salon ja Turun välimaastossa. Jos alueella on eksperttiä, joka osaa tehdä, korvausta tarjotaan kaasarin kuntoon saattamiseksi.

Noet putsasin, ei niitä toki paksulti ollut, sen että pyyhki pois bensarätillä.
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Emmä siitä oikein muuta tiedä kuin mitä tuolla on:

http://haapasalontila.fi/Saab900.html
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Siinähän on erittäin hyvät ohjeet ja vielä kuvien kera. Sen verran vielä alkuperäselle postaajalle että ilmansuodatin kannattaa myös käyttää näkösillä jos ei ole tietoa vaihtoajankohdasta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Rikkinäiset ja vuotavat alipaineletkut osaa aiheuttaa monenlaista harmia. Katso ne läpi ja uusi tarvittaessa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vastaa Viestiin