Entisöitävänä SAAB 900 CD, rekkari; T U R - 13 0

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Entisöitävänä SAAB 900 CD, rekkari; T U R - 13 0

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Terve taas! :)

Ongelma numero yksi on ovet... Saako ruosteettomia CD satkun pitkiä ovia mistään?!? Jos joku tietää, niin siinä ratkeaisi yksi suurimpia ongelmia, muutoin tarvii etsiä joku tod taitava hitsari...

Lattiamatto on tietenkin toinen, katto on suht helppo verhoilla mut mitenkäs pohjalevyn mukaan muotoillut lattiamatot, tekeekö niitä mikään autoverhoomo?!?

Ja sit se teknisesti haastava probleema... Mistähän kannattaisi lähteä metsästämään ensiövälityksiä 900 CD 2,0 T16 IC Saabiin, joka on varustettu automaattivaihteistolla ja ongelma on se että kone kyllä jaksaisi vetää mutta ei tee mieli huudattaa maksimi kierroksilla eikä se oo oikein mukavaakaan ainakaan pitemmässä matka-ajossa...

Jo siinä 140km/h kieppeillä kierrokset kohoaa 4000 kierrokseen ja ajaessa 180km/h ovat kierokset jo about 5500 kieppeillä... Hitaassa matka-ajossa 90 km/h on jengat about 2800 kierrosta, et jos vaikka osapuilleen 2500rpm / 100km/h ja luonnollisesti 5000rpm / 200 km/h sais rukattua nuo välitykset, niin johan alkais olla saappi kuosissa... Epäilyttää tosin... Kärsiiköhän kiihtyvyys kuinka paljon pitemmästä välityksestä ja muodostuuko laatikon väännön kestävyys ongelmaksi?!? Miks ei oo keksitty ylivaihdetta saabiin?!?


Mut tämmönen on työmaa...
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

välitys

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Manuaaliaski peliin, eihän se kylläkään tee oikeutta CD:lle

vaihdat nr. 7 tai 8 (harvinainen) ensiön, niin kulkee ton 200...

ei se kiihtyvyys hirveesti huonone, päinvastoin jos rukkaa tehoja vähän ylöspäin ;)
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

No juuri näitä ensiö rattaita mä olen kovasti pohtinut, mutta mitä kautta niitä saisi tilattua/hankittua...?!? 8O
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Entisöitävänä SAAB 900 CD, rekkari; T U R - 13 0

Viesti Kirjoittaja qaw »

Zetorman kirjoitti:Terve taas! :)

Ongelma numero yksi on ovet... Saako ruosteettomia CD satkun pitkiä ovia mistään?!? Jos joku tietää, niin siinä ratkeaisi yksi suurimpia ongelmia, muutoin tarvii etsiä joku tod taitava hitsari...
Meillä olisi yhdet hyvin vähäruosteiset ovet mutta ne on vanhempaa mallia eli etuovien ikkunat ilman peilikolmioita.
Lattiamatto on tietenkin toinen, katto on suht helppo verhoilla mut mitenkäs pohjalevyn mukaan muotoillut lattiamatot, tekeekö niitä mikään autoverhoomo?!?
Etujalkatilan mattohan on se mikä yleensä kulahtaa, ja se sopii mistä vaan satkusta, takamatto vaan on jatkettu. Matto on siis aina 2-osainen.
Ja sit se teknisesti haastava probleema... Mistähän kannattaisi lähteä metsästämään ensiövälityksiä 900 CD 2,0 T16 IC Saabiin, joka on varustettu automaattivaihteistolla ja ongelma on se että kone kyllä jaksaisi vetää mutta ei tee mieli huudattaa maksimi kierroksilla eikä se oo oikein mukavaakaan ainakaan pitemmässä matka-ajossa...
Mä kun luulin että olet entisöimässä. Se tarkoittaisi tuon T16-koneen heivaamista muualle sieltä konehuoneesta ja alkuperäisen automaattilaatikon säilyttämistä. Mulla on jenkkimalli-T16:n automaatti (=pisin mahdollinen välitys) eikä sekään kovin herkku ole moottoritiellä ajaa. Satasta sillä kyllä painelee ihan ok. Mutta kenen nyt yli 130km/h edes tarvii ajaa?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Entisöintikommenttiin viitaten, eilisen näköhavaintoni perusteella tämä Zetormanin yksilö on vähintäänkin erikoinen: auto on viistokeula ja integroiduilla puskureilla, eli muistuttaa 87 vuosimallia. Takaluukussa lukee turbo cd 900 16 valve....
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Kaveri, jolta auton ostin oli ollut töissä Uudenkaupungin tehtaalla ja väitti että auto on ollut alunperinkin T16... Ja se mitä siihen korimalliin tulee, ko. auto on kuulemma ollut vinokeula jo silloin 80-luvulla kun se siirtyi edelliselle omaistajalle ns. yksityisomistukseen, kun auton ekana omistajana oli Valmetin tiedotus osasto... Itse olen kolmas omistaja ja rekkari on aina ollut T U R - 13 0... 8)

Siisti kilpi :D Pitäshä siihen nyt ainakin tommonen 300hv saada ihan jo nimen takia... :twisted: :twisted: :twisted:


Mut enempää en tiedä, sitä oon miettinyt, josko auton sais museo kilpiin, mutta pitäiskö se muuttaa pystykeulaksi niin voi olla että tulee probleemia... Mutta yksi on varma, alkuperäisestä tunnuksesta en luovu :lol:
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

numero

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Tsekkaa rungonnumerosta onko se T16 vai ei ???

http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/vin.html

Häjyä, kyllä joku muistaisi jos 80 luvun alulla olisi ollut vinokeula C900, olisi ollutr kummajainen..

Taasen loppupuolella en ihmettelisi yhtään kun -87 tuli nuo viistot, niin varmaan ollut suunnittelussa jo vuoden verran...
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ensiö välityksistä sen verran että, saabin korjaamo käsikirjan mukaan:

käsikäyttöinen automaatti
ensiövaihde 4 5 6 7 3 4
hammasluku 31/30 30/27 31/26 32/25 40/37 41/36
välityssuhde 0,97 0,90 0,84 0,78 0,93 0,88
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ensiö välityksistä sen verran että, saabin korjaamo käsikirjan mukaan:


Manual
(ensiövaihde, hammaslukemat ja välityssuhde)

4: 31/30 0,97
5: 30/27 0,90
6: 31/26 0,84
7: 32/25 0,78

automatic

3: 40/37 0,93
4: 41/36 0,88

(ensiö vaihde= se 4:jäs merkki/3:mas numero v-laatikon numerosta)

ohan siinä kohtuu hyvät välitykset jo muutenkin. itelle vaihdoin manuaaliin nuo seiskan välitykset.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Zetorman kirjoitti:Kaveri, jolta auton ostin oli ollut töissä Uudenkaupungin tehtaalla ja väitti että auto on ollut alunperinkin T16... Ja se mitä siihen korimalliin tulee, ko. auto on kuulemma ollut vinokeula jo silloin 80-luvulla kun se siirtyi edelliselle omaistajalle ns. yksityisomistukseen, kun auton ekana omistajana oli Valmetin tiedotus osasto... Itse olen kolmas omistaja ja rekkari on aina ollut T U R - 13 0... 8)
Ensimmäiset T16:t tuli -84 vuosimalliin, automaattia niihin sai odotella vielä useamman vuoden. Toki Uudessakaupungissa on voitu tehdä ties mitä viritelmiä, mutta viistokeulaa tuskin sielläkään ihan vielä -83 saatiin aikaan ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Valmistenumeron mukaan auto on -84 T16 CD, manuaalilaatikolla. Tuohon viistokeulajuttuun...tod.näk. joku on tehtaalla heti vuonna 86 ruuvannut palikat kiinni autoon kun niitä on ollut suht helposti saatavilla :).
Itse samanlaisen auton omistajana (tosin "hieman" muuteltu) heivaisin sen automaatin mäkeen ja laittaisin manuaalin niinkuin kuuluu. Eikä automaattiin noita pitkiä välityksiä voi laittaa koska siinä ihan eri systeemi ensiövälkässä. Omassa kiesissä 4-vaiht manuaali 7:n enskarilla...

Kalle

900 CD T16 -84 (Valmetin johtajan autona)
900 Aero -85
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Mielenkiintoista :)

Tää mun yksilö on kans ollut Valmetin johtoportaan pirssinä :D

Täytyykin perehtyä noihin sarjanumeroihin, niistä löytynee mielenkiintoista tietoa autosta ja sen historiasta...


Eli...

YS3AE65S5E7000070

Sit kun vielä osais tuota tulkita niin.... :D :D :D
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Hmmm....

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Yritetäämpä tulkita... :roll: :roll: :roll:

Noniin, jos linkin takana olleeseen oppaaseen on luottamista, niin...



************************************************************
YS3AE65S5E7000070

YS3 = made in Sweden ...tässä on pieni ristiriita?!?
A = 900
E = GLE ...vähintäänkin outoa?!?
6 = 4-door Sedan, Extended Length (CD)
5 = Engine type ...4 ois T8, 5 lienee T16?!?
S = Active seat belts
5 = check digit, which will be 0-9 or X.
E = model year 1984 ...käyttöönotto elokuu 1983?!?
7 = Nystad, Finland - Saab 900 ...tässä on pieni ristiriita?!?
000070 = serial number of that model on that line ...näitä on 70kpl?!?

*************************************************************


No oli miten oli :roll:

Se siitä...
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

kun se kerran on runkonumeron mukaan -84 niin olet nyt ilmeisesti katsonut väärästä kohtaa niitä numeroiden merkityksiä, -84 systeemi on ollut erilainen kuin -83

eli:
http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/vin.html#84-85

YS3AE65S5E7000070

A= 900
E= "Extra High"
6= CD
5= 5-v manuaali
S= Turbo8
E= 1984
7= Uusikaupunki

Mallivuosihan vaihtuu kesälomien jälkeen joten ilmeisesti tuo on ihan ensimmäisiä -84 mallisia 900:ia
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

YS3AE65S5E7000070

A= 900
E= "Extra High" <-- Tämä siis tarkoittaa T16
6= CD
5= 5-v manuaali
S= Turbo8 <-- ei turbo 8 vaan turbo bensiinin ruiskutuksella
E= 1984
7= Uusikaupunki


Kalle
Vastaa Viestiin