Sytytyksen ajoitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
österbotten
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 15:15

Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja österbotten »

Hei

Mistä se sytytyksen ajoitusmerkki pitää oikein katsoa?
Kytkimen muovikopassahan on ylimmällä kohdalla pyöreä reikä joka näyttääs olevan paikka jollekin laitteelle, ja
sitten se isompi aukko siitä vähän vasemmalle(edestä katsottuna), jossa on lovi reunassa.

Mulla on käsillä kaksikin käsikirjaa , Alfamerin ja Haynesin ruotsinkielinen, eikä kumpaakaan niistä anna täyttä varmuutta tähän.
Näyttää siltä että isompi aukko olisi se oikea kohta, mutta mihin se pyöreä reikä sitten käytetään/on käytetty?
Jos siihen tulee jonkinlainen merkkikorjaamoiden erikoislaite, on asteluvut oltavat useita asteita sivulle kotinikkareille annetuista?

Ja itse asteluvut eroavat hieman näiden kirjojen välillä:

Alfamer: OHC 1982=>> 20°/2000rpm

Haynes : B201 =>>1981 18°/2000rpm
B202 =>> 1986 14°/850rpm

En ole varma mikä on ero 201:n ja 202:n välillä, ehkä jälkimmäisellä on katalysaattori?
Joka tapauksessa autoni on 1985 B201 , joten ennakko pitää siis mitata 2000 rpm:llä.
Ehkä ero ei silti käytännössä ole kovin suuri, nouseehan ennakko kierroksien myötä.

marvi
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja marvi »

Isommasta lovesta ajoitetaan, tästä oli aiemmin internetissä havainnollinen kuva, mutta sitä ei löydy enää. Oisko se puristussuhde se mikä tuohon ennakkoon vaikuttaa 8v ja 16v koneiden välillä.

20 astetta valitsisin noista ja jos ei oo kaveria painamaan kierroksia niin tyhjäkäynnillä 16 astetta.
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja mahdollinen virranjakajan alipaineletku irroitettuna
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1122
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tosiaan ohjekirjat kehoittavat pyörittämään moottorin kampiakselia ajoitusmerkkien löytämiseksi. Helppoa kai irtomoottorille, mutta miten autossa? Joissakin laitteissa on kytkinkotelossa reikä, josta voi kiertää vauhtipyörää ruuvimeisselilla hammaskehän hampaista, olisikohan sellaisesta reiästä kyse?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19443
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyl sen helposti näkyviin saa vaihdepääl tönimällä :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1122
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja kostape »

Itse ajattelin autotallissa nostaa toisen etupyörän ilmaan ja pyörittää sitä, mutta tönimällä minäkin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10619
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sytytyksen ajoitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Pyöreä reikä kotelossa on TSI-laitetta varten, se katsoo ajoituksen vaihtipyörän kyljessä olevasta tapista.

Muovikotelo peittää starttikehän hampaat. TSI-laitteen pyöreä reikä tai asteikkomerkkien ajoituslampulla kurkkimiseen tarkoitettu rako eivät sovellu moottorin pyörittämiseen.

Ei tuon parempaa kuvaa nyt löytynyt:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age26.html

TSI-selostusta löytyy Etsillä. Mm:
viewtopic.php?f=11&t=43031
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Vastaa Viestiin