Magneettiventtiili naputtaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Magneettiventtiili naputtaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Magneettiventtiili nakuttaa välissä ja niin pirusti että. Vika ilmennyt parina päivänä ja venttiilin nakuttaessa ahdot ei nouse kuin keltaisen alkuun (peruspaineet?).

Korjaamokäsikirjassa on ohje etupalkissa olevan maadoituksen putsaukseen ja se onkin Turbossa puhdistettava. Jos tuo tepsii niin hyvä homma.

EDIT: Magn. venan osanumero tais olla 7517477 :?
Viimeksi muokannut dimebak, La Huhti 16, 2005 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

katso tuolta jos olisi apuja :wink: http://www.chenriks.tk
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuo oli oikein hyvä linkki ja alan itsekin kallistua maadoitusvikaan. Pitää huomenna putsata magneettiventtiilin sähköliitin ja koripalkin maadoituspiste. Lisäksi voisi kokeilla vetää autossa olevat Bougicordit kauemmas magn. venasta, jos ne menevät liki sitä.

Kyllä se kaikin puolin vetää keltaisen alueen loppuun ahdot mutta venan naputtaessa se ei ahda. Ja sammutettaessa neula nousee "lepoasentoon". Tätä se on tehny parin päivän ajan, toisinaan. Äsken kävin hakemassa vaimon puhelimen autosta ja kokeilin niin ei kuulunut naputusta ku käänsi virrat päälle.

Ja pari kysymystä:

1. Missä sijaitsee paineanturi?
2. Magneettiventtilin R-liitin, mikä se niistä kolmesta on?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

dimebak kirjoitti:
Ja pari kysymystä:

1. Missä sijaitsee paineanturi?
Paineanturi sijaitsee kuskin jalkatilassa polvien yläpuolella(noin).
2. Magneettiventtilin R-liitin, mikä se niistä kolmesta on?
R-liitäntä on se liitäntä josta menee letku imuputkeen.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko sitten paineanturi ja ylipainekytkin sama vai eri asia?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eri asia. Jos maadoitusten putsaus ei auta, niin erittäin todennäköinen syypää on hajalla oleva paineanturi (nämä eivät tunnu kestävän).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Paineanturi on metallinen purkki, jossa pari pulttia, mutta ei ruuveja.

Olen myös kokeillut puolanjohdon vaikutusta magnetiventtiiliin, mutta ei sillä ole ollut vaikutusta. Siis tässä tapauksessa. Päin vastaisiakin on raportoitu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Minulla korjaantui magneettiventtiilin vaihtamalla, eli sekin on siis mahdollista.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Kerrotaan nyt sitten että miten se naputus mulla lakkas.
Eli se saatiin kuriin vasta sitte ku vaihdettiin APC-boxi. Jostain kumman syystä magn.venttiili naputtelee sillä boxilla. Varmaankin joku vastus, juotos tms. viallinen.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin. Puhdistin maadoituksen runkopalkista (hapettunut), akkunavat ja -kengät (+ napa hapettunut ja - napa muuten vaan aivan paskanen) ja magneettiventtiilin liitin oli puhdas. Ruiskutin maadoituspisteeseen ja akkunapoihin suojaksi Würthin synteettistä vaseliinia ja magneettiventtiilin liittimeen meni kans pikku tujaus.

Tulpanjohdot ei mene tuossa likelekään magn. venaa ja puolanjohto kiertää venttiilin takaa jakajan kanteen. Annoin siis niiden olla.

R-liittimen ei pysty puhaltaan, kun virrat on pois päältä. Tai voi siis sinne puhaltaa mutta ei sinne mitään mene :lol:

Ensi kerran virrat laittaessa vena naputti epäsäännöllisesti, kun ennen naputti tauotta. Epäsäännöllinen naputus kuului myös, kun auton laittoi käyntiin. Liitintä ja venaa ravistamalla naputus loppui hetkellisesti.

No, liitin irti ja maantielle. Muutama täyskaasukiihdytys moottorin lämmettyä ja ahdot ei nouse kuin keltaisen alueen alkuun toiselle viivalle (peruspaineet alhaiset?).

Tarkennan tähän väliin, että ensimmäisellä viivalla viisari on "lepoasennossa" ja se sijaitsee valkoisen alueen lopulla. Toinen viiva on valkoisen ja keltaisen alueen välissä. Kolmas viiva on keltaisen ja punaisen alueen välissä.

Ei muuta kuin auto tien poskeen, kun omasta mielestä oli tarpeeksi monta kertaa otettu täyskaasulla kiihdytyksiä. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä, kun laitoin liittimen venaan kiinni ja sieltä kuului napsahdus kuten C900 kirjoittaa sivullaan. Otin useamman kerran liittimen irti ja laitoin takaisin jolloin vena naputti noin 4-5 sekunnin ajan ja lopetti. Annoin auton käydä edelleen tyhjäkäyntiä ja toistin vähän ajan kuluttua edellisen ja taas useamman kerran jälkeen pidempi naputus. Joten baanalle takaisin.

Tällä kertaa ahdot nousivat kuten aikaisemminkin keltaisen alueen "paremmalle puolelle" 2-3 milliä kolmannesta viivasta (punarajasta). Loppu testilenkillä ajon aikana ja kotipihassa tehdyissä "virrat päälle ja starttaus"-testeissä naputusta ei kuulunut. Yhdellä kertaa laitoin virrat päälle ja irroitin useamman kerran venan liittimen (napsahti joka kerralla kuten aiemminkin) ja taas tuli se pidempi naputus mutta ei naputus ei jäänyt päälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä se olekaan tässä tämä homma. Kävin tuossa alkuillasta testilenkillä ja kotipihaan päästessä räpläsin puhaltimen valitsinta ja sitä varten käynnistin auton uudelleen niin naputus alkoi uudestaan. Kävin kokeilemassa testilenkillä eikä ahtoja ollut kuin keltaisen alkuun. Vähän ajan kuluttua naputusta ei enää kuulunut ja ahtoja oli taas normaalisti. Mystistä hommaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Noinhan se minullakin toimi kun magneettiventtiili kettuili, saattoi kyllä mennä ihan viikkoja ettei räpsinyt. Ota säädettävä jännitelähde ja katso missä kohtaa aukeaa, toimiva aukesi muistaakseni jossain 7V kohdalla kun taas räpsyvä jossain 11.5V paikkeilla jolloin jännite ei aina riittänyt...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mulla on omassa jätekasassa alkanut ilmetä yhä useammin, että kun kylmänä kääntää virrat päälle, että magneettivenasta kuuluu nap-nap-napnak-trrrrrr...

Toimii ajossa kuitenkin täysin normaalisti, että eiköhän tässä itselläkin ongelmia liene tiedossa piakkoin. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ja tänään ei sitten naputtanut. Äääh...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin