Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Baas900
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Risto kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 18:40
AZP kirjoitti:
Su Helmi 09, 2020 16:39
Sitä mietin itsekin, että onko pressalla ollut pitkää satkua virkapelinä. Tonnarin voisin kuvitella jossain vaiheessa olleen, koska niitä oli kai ministereilläkin jossain vaiheessa useita ja tonnari oli itsestäänselvästi valtiomiestasoinen auto (toisin kuin ehkä pitkä tuplis).
Tähän sen verran off topiccia, että Sauli Niinistön ollessa valtiovarainministerinä hänen autonsa oli kaverini korjaamolla huollossa ja menimme sitten huollon valmistuttua viemään autoa Niinistön työpaikalle. Minä ajoin edellä CD-Tonnarillani ja kaveri tuli perässä Niinistön Bemarilla. Valtioneuvoston linnan porttikongissa oli puomi ja minut päästettiin Tonnarilla läpi ikkunasta morjestamalla, mutta kaverilla meni viisi minuuttia vartijoille selitellessä ennen kuin hänet päästettiin sisäpihalle.
Lisää Hesaria vuodelta 1991:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003088560.html

"Miksi valtio myy kolme vuotta vanhat ministeri-Saabit?"

Odotan Hesarin tilaajilta tarkempaa katsausta tuohon juttuun. :D

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Julkaistu: 1.9.1991 3:00


Valtion hankintakeskus myy ensi tiistaina huutokaupalla viisi kolme vuotta vanhaa kotimaista "ministeri-Saabia" eli Saab 9000 CD Turbo -autoa. Autoilla on ajettu 86000-116000 kilometriä, ja ne ovat hyvässä kunnossa. Tilalle on hankittu uusia Ruotsissa valmistettuja Saab 9000 CD 2,3 -autoja (ovh. 234500 mk).

Alivaltiosihteeri Nils Virtanen valtioneuvoston kansliasta, miksi valtio vaihtaa hyvässä kunnossa olevat ja juuri sisäänajetut ministereiden virka-autot uusiin?

"Meillähän on nykyään leasing-autoja, jotka eivät ole enää valtion omistuksessa. Ne hankitaan Valtion hankintakeskuksen kautta. Autoilla on normaali leasing-kausi, jonka puitteissa ne on syytä vaihtaa. Se on huollon ja muun kannalta paras ratkaisu, ja silloin niistä saa vielä hintaakin." Eivätkö autot ole käytännössä valtion omaisuutta, kun ne ovat VHK:n omistuksessa?

"Näin on, mutta VHK:han toimii nykyisin eri periaatteella. Se on tulosvastuullinen yksikkö, ja me joudumme maksamaan vain leasing-maksuja." Nämäkin menot rasittavat valtion taloutta. Kun se on nyt niin huonossa kunnossa, että pienistä eläkkeistäkin nipistetään, niin eikö tällaista hankintaa olisi voitu siirtää? Harkittiinko sitä edes?

"Ei tätä kannata siirtää, kun olemme sitoutuneet näihin leasing-sopimuksiin, jotka on vuosia sitten sovittu. Sopimuksesta pitää pitää kiinni." Mutta sopimushan on tehty toisen valtion laitoksen kanssa?

"Näin voi sanoa, mutta heidän mielestään siitä on syytä pitää kiinni, koska jos autojen arvo laskee, se on heidän kannaltaan ongelmallisempaa. Kuitenkin tässä tarjotaan luotettavia ja turvallisia autoja." Ministeriautoja kierrätettiin aiemmin muissa valtion laitoksissa. Nyt kun käytettyjen autojen kauppa käy kovin laimeasti ja hinnat ovat romahtaneet, eikö käytäntöä olisi kannattanut jatkaa?

"Kyllähän sitä on jatkettu silloin kun halukkaita on ollut, meidän vanhat automme on siirretty eteenpäin eri ministeriöihin ja keskusvirastoihin sitä mukaa kuin käyttöä ja tarvetta on ollut." "Täytyy kyllä myöntää, että tällainen leasing-järjestelmä ei ehkä olekaan ihan paras mahdollinen meidän kannaltamme, ja on harkittu, että pitäisi ehkä jatkossa siirtyä taas omistusautoihin." Hallitus päätti budjettiriihessään valtionhallinnon käyttömenojen leikkaamisesta ensi vuonna 2,5 prosenttia. Koskeeko leikkaus myös pääministerin ja hallituksen käyttömenoja, esimerkiksi Kesärannan ja Smolnan kuluja?

"Ei suoranaisesti. Meidän täytyy sitten sisäisesti harkita, mistä se raha viedään. On hyvin todennäköistä, että se viedään suunnittelu- ja kehittämisrahoista." Smolnan ja Kesärannan tilaisuuksia ja tarjoilua ei ole tarkoitus vähentää?

"Niitähän ei ole suunniteltukaan etukäteen. Niitä voidaan leikata sitä mukaa kuin tarvetta syntyy tai ei synny." Onko todennäköistä, että yksittäisten tilaisuuksien tarjoamisia leikataan?

"Kyllä varmasti on, ja varmasti on syytäkin harkita leikkauksia, mutta on se tietysti jokaisen isännän asia pohtia itse."
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

Vastaa Viestiin