Finlandia-mallit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
argi
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Finlandia-mallit

Viesti Kirjoittaja argi »

Mun vm 77 AJN-504/XCC-333 oli ajanjakson 30.11.1976-5.10.1977 esittelyautona. Gummeruksen kustantaja-omistaja Pekka Salojärvi hankki sen yhtiöönsä työsuhdeautokseen. Puhuin Salojärven kanssa muutama vuosi sitten ja hän kertoi aina ajaneensa Saabeilla ja sai tämän Finkun ilmeisesti varsin kilpailukykyisellä hinnalla, kun auto oli ilmeisesti jäämässä myyjälle käsiin. Olen yrittänyt löytää jotain tietoja tuolta esittelyautoajalta, mutta mitään ei ole tullut vastaan. Auton myöhempi omistaja oli tunnistanut tuulilasissa "SAAB FINLANDIA"-tekstistä jääneet vanhojen tarrojen jäljet.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE ’77 - 99 GLE-L Finlandia '77

Baas900
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Finlandia-mallit

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Mielestäni auton historiatietojen selvittäminen ja varsinkin entisten omistajien kertomukset ovat tärkeä osa autoharrastusta ja auton historiaa. :D

Kun Klassikoissa ja Mobilistissa omistajat esittelevät vanhoja autojaan, niin monilla vastaus on että "historia on hämärän peitossa", vaikka kyse olisi normaalista 70-80-luvun mallista, joista saa kansallisarkistosta kaikki tiedot. En ymmärrä..

Esimerkiksi oma 23-vuotias V6 Omega ollut uutena Espoolaisen firman käytössä muutaman vuoden. Toimitusjohtaja edelleen sama kuin silloin. Laitoin herralle muutaman kuvan sähköpostilla ja tarinaa autosta. Sieltähän tuli viesti takaisin, että muistaa auton hyvin, oli kuulemma erittäin hyvä ajaa, ja kaikin puolin viaton yksilö. Ajoi 100tkm, ja vaihtoi Vantaan EK-Autossa uuden samanlaisen tilalle, kuvia lupasi laittaa noilta ajoilta jos vaan löytää. Voi juku että näitä on mukava selvitellä. :D

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4678
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Finlandia-mallit

Viesti Kirjoittaja Risto »

Baas900 kirjoitti:
La Helmi 29, 2020 13:54
Vantaan EK-Auto
Ei taida Omega olla automaattivaihteinen. Nimittäin 80-luvulla isäni oli autoa vaihtamassa ja menimme ko. liikkeeseen, jossa oli useita Senatoreja vaihtoautorivissä. Pihalla oli myyjä tupakalla ja ajoimme hänen viereensä ja kysyimme millaista vaihtohyvitystä Talbot Solara SX 1,6 automaatista saisi. Myyjä puhalsi tupakansavut ikkunasta sisälle ja tokaisi, että eipä noilla inva-autoilla ole pahemmin kysyntää. Ajoimme siitä suoraan Autokeskukseen ja sieltä lähdimme Buick Electralla kotiin.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9682
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Finlandia-mallit

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ehkä se inva-lisänimi ei kuitenkaan tullut siitä vaihdelaatikosta :mrgreen:

Vakavammin puhuen taisi olla aika harvinainen laitos tuollainen automaatti-Talbot?

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4678
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Finlandia-mallit

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Se oli entinen Englannin lähetystön auto, varusteina mm. sähköikkunat, ohjaustehostin, ajotietokone, vakionopeudensäädin, keskuslukitus ym. pientä kivaa, mitä suomi-Talbotteihin ei ollut tarjolla.

Tuli lisänimi sitten mistä hyvänsä, niin ostohousut oli jalassa, joten myyjä olisi saanut helpon kaupan, ellei olisi ollut idiootti. :facepalm_man: Autokeskus myi Solaran samalla viikolla pitkäaikaiselle omistajalle Pieksämäelle, missä auton pari kertaa luentoreissuillani bongasin.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9682
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Finlandia-mallit

Viesti Kirjoittaja AZP »

No sepä olikin sitten tosiharvinaisuus: ei-Suomi-Talbot Suomessa ja vielä varustein :D

Menee jo offtopiciksi, mutta Talboteihin liittyen nostalgisointia: https://www.is.fi/autot/art-2000006422193.html

Vastaa Viestiin