Satkun vikojen kartoitusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Ostin :saab: 900, 2.0 16v perus 4-ovinen sedan. Ajoin ekana päivänä 400km siirtolapuilla ilman sen ihmeellisempiä ongelmia. Kuitenkin hoidettavana pari asiaa ennen leimaa. Myyjä vaihtoi oikean vetarin hieman ennen myyniä (ei vaikuttanut hintaan). Tässä vähän vikalistaa:

Suluissa ne jotka on jo korjattu!

Ensin leimalla (todennäköisesti) vaikuttavat:

(-Check engine palaa satunnaisesti pitkiä aikoja. Otin akun irti hyväksi toviksi ja myös vaihdoin sen samalla toiseen, joka toivottavasti vähän parempi. En ole vielä kerennyt ajamaan akunvaihdon jälkeen, mutta ainakaan tyhjäkäydessä ei tullu CE-valoa. Vikakoodit pitäis varmaan lukea, mutta olen epäillyt kaasuläppäkoteloa, ilmamassamittaria tai lambda-anturia.) Vaihdoin akun, eikä ole sen koommin tullut CE-valoa.

(-Oikea sivuvilkku palanut) vaihdoin polttimon

(-Oikea takavalo palanut) korjautui itsestään ainakin toistaiseksi

Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:

-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Postausta tehdessä ääntelehti pahastikin, mutta ei enää.

-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi. Mittariston liittimen uudelleen asettaminen ei auttanut.

-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan molemmissa päissä / suoraan uusi vaijeri?

-Keskuslukitus toimii joskus :D

-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa (ilmeisesti keskuslukitukseen liittyvä juttu kuten epäilinkin)

-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä

-Radio/soitin ei toimi, pitäisi saada irti koko vehje, mutta tuntuu tulevan koko kojelauta mukana jos vain vetää aparaattia ulos väkisin..?


Ja joskus hamassa tulevaisuudessa tehtävät asiat:

-Muunnos pystäriksi, eli ajovalojen, etuvilkkujen, maskin ja etupuskurin vaihto. Jos haluaisi kunnolla tehdä niin varmaan takapuskurikin pitäisi vaihtaa siihen ohuempaan. Harkinnassa USA-ajovalot ja maski... Tosin niistä varmaan saa pulittaa itsensä pahemman kerran kipeäksi. :oops:


P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?
Viimeksi muokannut vilhosyvis, Ke Tammi 15, 2020 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19739
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

-Oikea sivuvilkku palanut? maadoitus?
polttimo ????????
-Oikea takavalo palanut? maadoitus?
polttimo ??????
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Pahimmassa kauhuskenaariossa uusi jarrusatula hankittava?
purku ja esim liukutappien puhdistus saattaa tehdä ihmeitä...
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:

-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi
ehkä auttaa mutterien kiristys mittariston takapuolelta.. tai sit toimiva mittaristo
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan ja samalla hieman pidentää vaijeria?
onko vaijeri poikki ? jos ei ni miksi et kiinnitä ?

-Keskuslukitus toimii joskus :D
apukuskin jalkatilasta potkupahvin alta löytyy rele se auki ja tinaus ehkä kuntoon???

-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa
yleensä vaatii avaimen aukee se ehkä meisselilläkin

-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
pakkisalvan jousi poikki ?

P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?

http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

nalleolut kirjoitti:
Ti Tammi 14, 2020 12:24
-Oikea sivuvilkku palanut? maadoitus?
polttimo ????????
-Oikea takavalo palanut? maadoitus?
polttimo ??????
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Pahimmassa kauhuskenaariossa uusi jarrusatula hankittava?
purku ja esim liukutappien puhdistus saattaa tehdä ihmeitä...
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:

-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi
ehkä auttaa mutterien kiristys mittariston takapuolelta.. tai sit toimiva mittaristo
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan ja samalla hieman pidentää vaijeria?
onko vaijeri poikki ? jos ei ni miksi et kiinnitä ?

-Keskuslukitus toimii joskus :D
apukuskin jalkatilasta potkupahvin alta löytyy rele se auki ja tinaus ehkä kuntoon???

-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa
yleensä vaatii avaimen aukee se ehkä meisselilläkin

-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
pakkisalvan jousi poikki ?

P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?

http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
Polttimot tietysti yleisin syy, mutta menivät niin jännästi samana päivänä, että kai siinä muutakin voi olla. En ole tutkinut asiaa vielä sen enempää.

Konepellin vapautusvaijeri on mennyt poikki, vain koukku jäi vapautuskahvaan.

Peräloosterin on muissa satkuissani saanut laitettua auki -tilaan tai kiinni -tilaan. Eli niin ettei joka aukaisulla ole tarvinnut avainta.

Kiitos linkistä.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19739
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkä käytetty varaosa auttaa asiassa.

jos ei avaimella kääntö auta on lukko rikki .
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Peräloosterin on muissa satkuissani saanut laitettua auki -tilaan tai kiinni -tilaan. Eli niin ettei joka aukaisulla ole tarvinnut avainta.
Keskuslukitus vaikuttaa tähän.
Jätä lukossa avain vaaka asentoon ja ota avain pois, niin aukeaa ilman avainta kun keskuslukko on auki. Jos keskuslukitus on lukossa, niin pitää avaimella avata peräkontti.
Omassa peräkontissa sama vika, eli pitäisi keskuslukitus korjata.

Ilmamassamittarista voi tarkistaa hehkuuko langat, kun auton sammuttaa ja lambdan saa yleismittarilla mitattua.
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Siinä vaihdekepin pakki salvassa on ihan pituus säätä mikäli jousi on kunnossa, kierrät puoli senttiä vaihdekepin ala päässä olevaa tappia ulos päin.

Tappi kiertyy kun varressa olevan sokan irroittaa ja tietysti vaihdekeppi tulee olla irti ennen tätä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900i 2,1 -93 3d (ka) 9-3sc 1.8t Biopower -08 (ka) ja 90 -85(oe) #1918

marvi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja marvi »

-Check enginen palaminen ei haittaa siellä leimalla, jos vaan päästöt on haarukassa.

-Ja sitten onko peräti niin että vaihdekepin salpa on sellanen asia johon suikkalakki saattaa puuttua?
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

marvi kirjoitti:
Ti Tammi 14, 2020 17:47
-Check enginen palaminen ei haittaa siellä leimalla, jos vaan päästöt on haarukassa.

-Ja sitten onko peräti niin että vaihdekepin salpa on sellanen asia johon suikkalakki saattaa puuttua?
Ok, toivotaan muutenkin ettei valo ilmaannu nyt kun vaihdoin akun. En ole vielä kerennyt ajelemaan.

Ja jos se katsastusukko ei huomaa salvan puuttumista niin ei kai siinä. Ellei sitten kuulu normikäytäntöihin tarkistaa se...

Otin sen kumisuojuksen pois siitä vaihdekepin juurelta ja näytti kyllä siltä etten viittis mennä hirveesti sörkkimään sinne..
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Baas900
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Entä jos ajaa polttimoiden vaihdon jälkeen leimalle, ja katsoo tuleeko vikalistaa vai ei. Jos tulee, niin korjaa sitten sen pohjalta.

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3284
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei nuo mulla ole aikoinaan katsoneet kuin ettei avain irtoa virrat päällä virtalukosta, pakin päällemeno vastaavassa tilanteessa ei meinannut mitään mutta irtoavasta avaimesta tuli korjauskehoitus.
Avain hoitui suutarilla teettämällä hiukan isompi ja keppisysteemin veltto jousi vaihtui timmimpään temppuilleen virtalukon pohjan uusinnan yhteydessä...

Mulla aikoinaan ollut auto jossa ei ollut tehtaalta lähtiessäkään ole ollut mitään nosto/ painosysteemiä pakissa, vasemmalla ylhäälle suoraan työntäen pakki ja suoraan keppi alas ykkönen.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja b20 »

Pakkilukon pitää toimia, se vastaa rattilukkoa eli varkaussuoja. Eli ilman avainta ei saa vaihdetta päälle. Muuten pakkisalpa siis peruutusvaihde käytössä ei tarvitse toimia. Toki se on helppo säätää se siitä tapista kuntoon, pyörittää vähän ulospäin.

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

b20 kirjoitti:
Ke Tammi 15, 2020 17:12
Pakkilukon pitää toimia, se vastaa rattilukkoa eli varkaussuoja. Eli ilman avainta ei saa vaihdetta päälle. Muuten pakkisalpa siis peruutusvaihde käytössä ei tarvitse toimia. Toki se on helppo säätää se siitä tapista kuntoon, pyörittää vähän ulospäin.
Siis pakkilukko kyllä toimii. Pakin vaan saa sisälle vaikka salpaa ei nostaisi. Varkausturva siis löytyy. Ja avain ei lähde irti ajon aikana eikä esim neutraalilla.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 362
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Baas900 kirjoitti:
Ke Tammi 15, 2020 15:58
Entä jos ajaa polttimoiden vaihdon jälkeen leimalle, ja katsoo tuleeko vikalistaa vai ei. Jos tulee, niin korjaa sitten sen pohjalta.
Joo, vaihdoin sivuvilkun polttimon ja takavalon polttimo korjasikin itse itsensä (toistaiseksi). :D

Katsotaan jospa huomenna leimalle jos aikoja tarpeeksi hyvin ennen/jälkeen töiden.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magentanruskea
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d Musta

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19739
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika usein vanhois auttaa kopautus polttimoiden kanssa.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3284
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kopautus riittää kunnes lanka katkeaa lopullisesti. Putsaa takavaloissa jos hapettumaa ja tiukkaa polttimon nastan vastinosaa jotta siellä on kokoajan kunnon kontakti.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

Vastaa Viestiin