Satkun vikojen kartoitusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Juu, pitää kattoa nuo sit ku eivät enää pala ollenkaan.


Konepellin hoidin toistaiseksi siten, että vaijeri on irti itse avausmekanismista ja konepellin saa auki vetämällä maskin ja konepellin välistä sojottavasta nippusiteestä :lol:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Viat tais tulla kartoitettua konttorilla mitä tuolta facen puolelta vakoilin.


Halpa ja hyvä ei tainnu kulkea käsikädessä hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vfr »

Laitappas vika listaa näkyviin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu kaikki ei voi hekotella sängyssä facen kautta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tällästä sieltä sitten tuli:

Kuva

Öljyvuoto: en tehnyt sille mitään ennen katsastusta kun en tiennyt kuinka tarkkoja ovat. Olin aikeissa putsata ulkoisesti öljyjä pois, mutta unohtui/en ehtinyt. Menen tässä nyt pyyhkimään öljyt pois ja sitten koittaa hahmottaa mistä vuotaa. Ja mietin kanssa että onko tommosessa tiivisteiden pelastus -aineessa mitään järkeä (tämmösessä autossa)? Katoin öljyn tasoa tänään ja noin puoleen väliin oli mennyt siitä, kun viikko sitten oli vaihdettu öljyt. Ajoa sen jälkeen kertynyt n. 450km. Ja ihan kivan lammikon oli jättänyt työpäivän aikana. Auto tosin oli loivahkossa mäessä, joten en tiedä miten paljon vaikutti.

Pyörän kotelon murtuma/vääntymä oli siinä kohdassa, johon ne metallihärpäkkeet laitetaan, kun testataan pallonivelet. Muistaakseni.

Apukuskin lattiassa pehmeää. En osaa hitsata eikä ole välttämättä mitään paikkaa jossa hitsatakaan.

Laakeri alkoi inisemään 500m ennen katsastuskonttoria ja kolinaa ilmeni, kun katsuri pyöritti rengasta. Olin kyllä miettinyt aikasemminkin, että jotain siellä kolisee.

Oikeassa takarenkaassa ei ollut kuin yksi nasta. :lol:

Oikeassa etuvalossa aika haalea heijastuspinta. Pystyykö/onko noita järkeä putsata vai hankkiiko vaan suoraan "uuden" tilalle?

Vasen sivuvilkku ilmeisesti oli pimeänä katsastuksessa. Edeltävänä iltana olin vaihtanut oikean sivuvilkun polttimon. Vasen sivuvilkku kuitenkin korjautui itsestään tänään. :lol:

Vetarin suojakumin kiinnitys näköjään jäänyt auton myyjän osalta vähän puolitiehen? Myyjä nimittäin vaihtoi oikean vetarin juuri ennen myyntiä. Miten tuommoisen sitten saa takas kiinni kunnolla?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tälläsen lätäkön siis oli jättänyt 7h työpäivän aikana loivassa mäessä:

Kuva
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pysäköi auto tasaiselle ja laita valkoinen pahvi alle, niin näet, mistä suunnasta tiputtelee. Kampiakselin stefat usein syynä. Etummainen on helppo vaihtaa, kunhan purkaa kytkimen ja vauhtipyörän edestä pois. Takimmainen on kivempi tehdä, jos irrottaa koneen. Samalla vaihtaa sitten myös öljypumpun tiivisteen. Öljypohjan tiiviste voi myös tihutella, jolloin edessä koneen irrotus. Helpoimpia öljyvuotoja on venakopan tiiviste ja eipä kannentiivisteenkään vaihto kovin paha homma ole. Tuollaista vuotoa en usko, että saa millään kemikaaleilla kuntoon.
Vetarin kumin työnnät vaan takaisin paikoilleen -jos siis on tullut nivelen päältä hieman pois. Ensin tietysti katsot, onko tullut kokonaan pois paikoiltaan, jolloin pitää putsata nivel ja voidella uudelleen. Ruostekorjaus onkin sitten ikävämpi juttu, jos ei ole paikkaa, missä tehdä eikä kukaan kaveri pysty tekemään. Riippuu, millainen tuo murtuma on ja kuinka laaja ruostevaurio on lattiassa, mutta noista voi tulla sellainen savotta, että joudut kaivamaan kuvetta vähän syvemmältä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jospa se nivelen sisäpää kolisee kun sitä on hämmennetty...onko tripoidissa kaikki osat paikallaan..
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eikä olisi ennen näkemätöntä sekään, että on laitettu käytetty vetari, joka onkin väärän mittainen. Silloin ei tahdo pysyä kumi paikoillaan ja pahimmassa tapauksessa tippuu sitten nivel jossain sopivassa kurvissa paikoiltaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Lahti411 kirjoitti:
To Tammi 16, 2020 20:44
Eikä olisi ennen näkemätöntä sekään, että on laitettu käytetty vetari, joka onkin väärän mittainen. Silloin ei tahdo pysyä kumi paikoillaan ja pahimmassa tapauksessa tippuu sitten nivel jossain sopivassa kurvissa paikoiltaan.
Käytetty vetari on joo, koitan selvittää auton myyjältä mikä oli vetarin tarina.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

No nyt kävin putsailemassa vanhalla lakanalla kaiken öljyn minkä näin ja mihin yletin. Venttiilikopan tiiviste näytti vuotavan yhdestä kohdasta. Myyjäkin taisi mainita, että siitä vuotaa. Tuskin kuitenkaan vain se kastelisi lähes koko konehuoneen - eli myös esim ilmanottoaukon ja ilmanputsarin kotelon...

Mutta katotaan huomenna miltä näyttää. Koitan vielä käydä heittämässä jonkun pahvin sinne alle, niin näkee tarkemmin mihin merkkaa.

Ja ei siis ole mahdollisuutta nostaa autoa, muuta kuin tunkilla ja pukeilla ja niillä en nyt jaksanut ruveta säätämään enää tähän aikaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Sulla tuntuu olevan kyllä huonoa tuuria näitten saabien kanssa :|
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

nuorempinykänen kirjoitti:
To Tammi 16, 2020 22:35
Sulla tuntuu olevan kyllä huonoa tuuria näitten saabien kanssa :|
Ehkä... Tosin ehkä pitäisi nostaa budjettia jos haluaa kunnollista. On mulla ollut elokuusta asti og kolkki ja aina on toiminut ja nyt on melkein täydellisessä kunnossa varustelun puolesta ja ruosteet suurimmalta osin hoidettu. Siitä tosin maksoin 1700€ Haluan vaan enemmän vanhaa kunnon og 900 tai ehkä vielä enemmän 90.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Myyjä sanoi, että täysin samanlaisesta autosta otettu se vetari.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Pahvin päälle oli 3-4 kohtaan tippunut vähän öljypisaroita. Katson töiden jälkeen tarkemmin, mistä vuotaa. Katsastuksesta olisi kyllä varmasti tämän osalta mennyt läpi jos olisin putsannut koneen pintaa ensin.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin