Satkun vikojen kartoitusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Juu, pitää kattoa nuo sit ku eivät enää pala ollenkaan.


Konepellin hoidin toistaiseksi siten, että vaijeri on irti itse avausmekanismista ja konepellin saa auki vetämällä maskin ja konepellin välistä sojottavasta nippusiteestä :lol:
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19424
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Viat tais tulla kartoitettua konttorilla mitä tuolta facen puolelta vakoilin.


Halpa ja hyvä ei tainnu kulkea käsikädessä hi
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vfr »

Laitappas vika listaa näkyviin.
Saab 96 -76,Saab OG9-5 AERO -01,Saab NG9-5 MY11.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5089
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu kaikki ei voi hekotella sängyssä facen kautta :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tällästä sieltä sitten tuli:

Kuva

Öljyvuoto: en tehnyt sille mitään ennen katsastusta kun en tiennyt kuinka tarkkoja ovat. Olin aikeissa putsata ulkoisesti öljyjä pois, mutta unohtui/en ehtinyt. Menen tässä nyt pyyhkimään öljyt pois ja sitten koittaa hahmottaa mistä vuotaa. Ja mietin kanssa että onko tommosessa tiivisteiden pelastus -aineessa mitään järkeä (tämmösessä autossa)? Katoin öljyn tasoa tänään ja noin puoleen väliin oli mennyt siitä, kun viikko sitten oli vaihdettu öljyt. Ajoa sen jälkeen kertynyt n. 450km. Ja ihan kivan lammikon oli jättänyt työpäivän aikana. Auto tosin oli loivahkossa mäessä, joten en tiedä miten paljon vaikutti.

Pyörän kotelon murtuma/vääntymä oli siinä kohdassa, johon ne metallihärpäkkeet laitetaan, kun testataan pallonivelet. Muistaakseni.

Apukuskin lattiassa pehmeää. En osaa hitsata eikä ole välttämättä mitään paikkaa jossa hitsatakaan.

Laakeri alkoi inisemään 500m ennen katsastuskonttoria ja kolinaa ilmeni, kun katsuri pyöritti rengasta. Olin kyllä miettinyt aikasemminkin, että jotain siellä kolisee.

Oikeassa takarenkaassa ei ollut kuin yksi nasta. :lol:

Oikeassa etuvalossa aika haalea heijastuspinta. Pystyykö/onko noita järkeä putsata vai hankkiiko vaan suoraan "uuden" tilalle?

Vasen sivuvilkku ilmeisesti oli pimeänä katsastuksessa. Edeltävänä iltana olin vaihtanut oikean sivuvilkun polttimon. Vasen sivuvilkku kuitenkin korjautui itsestään tänään. :lol:

Vetarin suojakumin kiinnitys näköjään jäänyt auton myyjän osalta vähän puolitiehen? Myyjä nimittäin vaihtoi oikean vetarin juuri ennen myyntiä. Miten tuommoisen sitten saa takas kiinni kunnolla?
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tälläsen lätäkön siis oli jättänyt 7h työpäivän aikana loivassa mäessä:

Kuva
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pysäköi auto tasaiselle ja laita valkoinen pahvi alle, niin näet, mistä suunnasta tiputtelee. Kampiakselin stefat usein syynä. Etummainen on helppo vaihtaa, kunhan purkaa kytkimen ja vauhtipyörän edestä pois. Takimmainen on kivempi tehdä, jos irrottaa koneen. Samalla vaihtaa sitten myös öljypumpun tiivisteen. Öljypohjan tiiviste voi myös tihutella, jolloin edessä koneen irrotus. Helpoimpia öljyvuotoja on venakopan tiiviste ja eipä kannentiivisteenkään vaihto kovin paha homma ole. Tuollaista vuotoa en usko, että saa millään kemikaaleilla kuntoon.
Vetarin kumin työnnät vaan takaisin paikoilleen -jos siis on tullut nivelen päältä hieman pois. Ensin tietysti katsot, onko tullut kokonaan pois paikoiltaan, jolloin pitää putsata nivel ja voidella uudelleen. Ruostekorjaus onkin sitten ikävämpi juttu, jos ei ole paikkaa, missä tehdä eikä kukaan kaveri pysty tekemään. Riippuu, millainen tuo murtuma on ja kuinka laaja ruostevaurio on lattiassa, mutta noista voi tulla sellainen savotta, että joudut kaivamaan kuvetta vähän syvemmältä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

petromies
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jospa se nivelen sisäpää kolisee kun sitä on hämmennetty...onko tripoidissa kaikki osat paikallaan..

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eikä olisi ennen näkemätöntä sekään, että on laitettu käytetty vetari, joka onkin väärän mittainen. Silloin ei tahdo pysyä kumi paikoillaan ja pahimmassa tapauksessa tippuu sitten nivel jossain sopivassa kurvissa paikoiltaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Lahti411 kirjoitti:
To Tammi 16, 2020 20:44
Eikä olisi ennen näkemätöntä sekään, että on laitettu käytetty vetari, joka onkin väärän mittainen. Silloin ei tahdo pysyä kumi paikoillaan ja pahimmassa tapauksessa tippuu sitten nivel jossain sopivassa kurvissa paikoiltaan.
Käytetty vetari on joo, koitan selvittää auton myyjältä mikä oli vetarin tarina.
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

No nyt kävin putsailemassa vanhalla lakanalla kaiken öljyn minkä näin ja mihin yletin. Venttiilikopan tiiviste näytti vuotavan yhdestä kohdasta. Myyjäkin taisi mainita, että siitä vuotaa. Tuskin kuitenkaan vain se kastelisi lähes koko konehuoneen - eli myös esim ilmanottoaukon ja ilmanputsarin kotelon...

Mutta katotaan huomenna miltä näyttää. Koitan vielä käydä heittämässä jonkun pahvin sinne alle, niin näkee tarkemmin mihin merkkaa.

Ja ei siis ole mahdollisuutta nostaa autoa, muuta kuin tunkilla ja pukeilla ja niillä en nyt jaksanut ruveta säätämään enää tähän aikaan.
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

nuorempinykänen
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Sulla tuntuu olevan kyllä huonoa tuuria näitten saabien kanssa :|
9000 CD Turbo '88, OG900 5D '92, 9-3 JC Stage 3 '98, 99 Avo '75, 9000CS tbo '97

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

nuorempinykänen kirjoitti:
To Tammi 16, 2020 22:35
Sulla tuntuu olevan kyllä huonoa tuuria näitten saabien kanssa :|
Ehkä... Tosin ehkä pitäisi nostaa budjettia jos haluaa kunnollista. On mulla ollut elokuusta asti og kolkki ja aina on toiminut ja nyt on melkein täydellisessä kunnossa varustelun puolesta ja ruosteet suurimmalta osin hoidettu. Siitä tosin maksoin 1700€ Haluan vaan enemmän vanhaa kunnon og 900 tai ehkä vielä enemmän 90.
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Myyjä sanoi, että täysin samanlaisesta autosta otettu se vetari.
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Satkun vikojen kartoitusta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Pahvin päälle oli 3-4 kohtaan tippunut vähän öljypisaroita. Katson töiden jälkeen tarkemmin, mistä vuotaa. Katsastuksesta olisi kyllä varmasti tämän osalta mennyt läpi jos olisin putsannut koneen pintaa ensin.
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d sedan, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 coupé, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea

Vastaa Viestiin