Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Koitin hakea foorumilta, mutta yhtä selkeää ohjetta en löytänyt.

Eli og 900 vesipumpun vaihdon jälkeen pitäisi ilmata jäähdytysjärjestelmä. Joku ilmausnippa on jossain?

Pystyiskö joku heittämään lyhyen ja ytimekkään ohjeen ilmaukseen / jäähdytysnesteiden vaihtamiseen?
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Muita:
Comet Swing 1964 -mopedi

marvi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja marvi »

viewtopic.php?t=171129 tota voi mielestäni lueskella odotellessa parempia ohjeita
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

marvi kirjoitti:
La Helmi 01, 2020 11:12
viewtopic.php?t=171129 tota voi mielestäni lueskella odotellessa parempia ohjeita
Juu, toi oli ihan jees. Mietin vaan, että pitääkö autossa olla virrat päällä kun lämmityslaite on kuumalla?

Ja missä se ilmausnippa olikaan?
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Muita:
Comet Swing 1964 -mopedi

pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1729
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Anna auton käydä lämpimäksi ja säädä sisälämmitys täysille. Kun auto on lämmennyt avaa ilmausnippaa auton käydessä ja valuta jäähdytysnestettä ulos, kunne loputkin ilmat on tullut samalla. Ilmausnippa on moottorin korkeimmassa kohdassa termostaattikotelon kannessa. Siihen tarvitaan kaksi avainta. Toinen nipan juureen 13mm ja toisella 11mm nippaa auki.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10639
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 900 -korjaamokäsikirjan mukaan termostaattikotelossa olevaa ilmausnippaa ei saa avata moottorin käydessä. Nippaa pidetään avattuna vain täytettäessä nesteet tyhjentyneeseen järjestelmään niin pitkään, kunnes nipasta lakkaa tulemasta ilmakuplia nesteen mukana. Loput ilmaantuu sitten itsekseen ajon aikana.

Tuskin siitä termostaattikotelon nipasta ilmaa paljon lisää järjestelmään menee moottorin käydessä avatessa, jos on lämpimäksi ajettu ja järjestelmässä paineet sisällä, mutta joka tapauksessa nippa on pidettävä auki järjestelmän täytön aikana, jotta ilma pääsee pois sylinterinkannesta ja kanavat täyttyvät jäähdytysnesteellä.

99/90:ssä ilmataan lisäksi moottorin käydessä lämppärin hanan yhteydessä olevasta nipasta, lämpimällä moottorilla termostaatin avautumisen jälkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Jos auton ohjekirja tallella, siinä oli yksityiskohtaiset hyvät ohjeet. Ilmausnippa on moottorin korkeimmalla kohdalla ylävesiletkun yläpäässä. Pidetään auki, kun kaadetaan nesteet sisälle ja suljetaan, kun neste valuu ulos nipasta.

Vastaa Viestiin