OG900 1986 sähköongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja kvande »

Nyt tarvitaan vertaistukea ja tietoa

Törmäsin tänään autotallissa ikuisuusprojektiani (900 CD 1986, T16, LH2.2, manuaali, ei katalysaattoria) kasatessani mielenkiintoiseen pikku ongelmaan: Moottorin johtosarjalta tulee LH 2.2 ECU:n luo 4-napainen musta liitin https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater.
Mittariston johtosarjalta tulee vastaavasti 2-napainen musta liitin: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Ihan tarkkaan en muista miten kytkennät kuuluisivat olla, sillä purin auton sähköt 18 vuotta sitten.

Jos nyt tulkitsen jenkkiversion kytkentäkaaviota https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... ible-86-94 sivulta 109 oikein, niin noiden liittimien pitäisi mennä yhteen ja muodostaa liitos 59, jolloin sinistä piuhaa pitkin kierroslukutieto saadaan sytytysvahvistimelta 147 ECU:lle napaan, 1 ja CE-valo ja diagnostiikkapistoke oikean pyöräkotelon päällä yhdistyvät ECU:n napaan 19 violetti-valkoisella johdolla.

Onko kellään vuosien 1984-86 korjaamokirjan osaa 3:2, josta voisin tarkistaa katalysaattorittoman Suomi-mallin todellisen kytkennän?
Myös hyvät valokuvat Suomimallista ko. alueelta auttavat, sillä ameriikoissa moottorin johtosarjalta tulee näköjään valkoinen kaksinapainen liitin, johon mittariston johtosarja kytkeytyy:
Kuva 1: https://s354.photobucket.com/user/tuner ... k.jpg.html
Kuva 2: https://s354.photobucket.com/user/tuner ... w.jpg.html

Tällä hetkellä oudon yhteensopimattomuuden syyksi epäilen joko:
1)Johtojen ei kuulu olla tässä vuosimallissa kytkettyinä
2) Autoon on eksynyt väärä moottorin johtosarja
3) Kanada

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10637
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tarkemmin tietoa mistä nuo johdot tulevat? Koko auton sähköjärjestelmää kuvaavasta piirroksesta pitäisi pystyä seuraamaan jokainen yksittäinen johtoveto, mutta auttaisi, jos tiedettäisiin missä on toinen pää.

Onko johdon kylkeen printattuna numeroita liittimen lähelle?

Saab 900 3:2 Sähköjärjestelmä, kytkentäkaaviot M1984 - 86 sivu 66:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5139
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

no jos funtsitaan että itse on purkanut ne 18v sitten niin millä todennäköisyydellä sinne olisi eksynyt jonkun toisen johtosarja tilalle? eiköhän lähtökohta ole se että se on siitä autosta ellei ole painavaa syytä epäillä muuta
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja kvande »

Kiitokset jus:lle sähkökaaviosta. Tuon perusteella liittimien pitäisi liittyä toisiinsa.
Täytyy käydä illalla piippaamassa johdot vielä läpi, jotta voin varmistaa niiden alkupäät.

Tuo johtosarjan vaihtuminen on sinällään mahdollista, sillä auto on toimitettu osina kokeneelle Saab -maalarille, joka loppuhitsauksien ja maalauksen jälkeen myös kasasi auton. - Pitääkin olla häneen yhteydessä ja kysellä, voisiko olla mahdollista, että johtosarja on sekoittunut maalauksen aikana toisen auton johtosarjan kanssa...

kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja kvande »

Eilen kävin autotallissa piippailemassa johtosarjaa, mutta en ruvennut käymään johtojen päitä johto kerrallaan läpi. - Syykin on selkeä, sillä otin ECU:n 25 -napaisen liittimen auki ja vertasin liittimen johdotuksia sähkökaavioihin. Sieltä paljastui, että johdotus vastaa 100% vuosimallien -89 ja -90 i16 automaatin johdotuksia:
Pinnit 1-13: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Pinnit 14-25: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
I16 kaavio 1989 - 1990: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Seuraavaksi aloin etsimään aikanaan "perunalla" ottamiani valokuvia konehuoneen puolelta:
- Vanha kuva vasemmalta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- Vanha kuva oikealta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Kun noita kuvia (vaatii ison ja hyvälaatuisen näytön) vertaa nykyiseen asennukseen, näyttää johtosarja erilaiselta: Nykyinen johtosarja on siistimpi, vähemmän teipattu, siihen on ilmestynyt vaalea teippi (ilmeisesti tehdasasennus, mutta merkintöjä ei ole näkyvissä) 4-pytyn suuttimen tienoille. Myös suuttimien johdot lähtevät nykyisessä asennuksessa ylöspäin, kun alkuperäisessä ne eivät ole näkyvissä.
- Uusi kuva vasemmalta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Vielä kun liitin 59 (2-napainen) ECU:n yläpuolella on vaihtunut liittimeksi 123 (4-napainen) ja liittimen 67 (konetilassa oikealla sisäilmanoton vieressä) johdotuksien väritys eroaa tulevan ja lähtevän johdotuksen osalta, uskallan sanoa 99% varmasti että autoon on asennettu väärä moottorin johtosarja.
- Liitin 67, johdot ECU:lta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- Liitin 67, johdot korin johtosarjalta (sulakerasialta): https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Huom! Johtojen paikkat liittimessä eivät välttämättä vastaa alkuperäistä, sillä niitä on käpistelty.

Nythän näyttää siltä, että tässä on kaksikin helppoa ja nopeaa vaihtoehtoa:
1) Hankkia alkuperäinen -86 T16 +ilmastointi -johtosarja ja asentaa se paikoilleen
2) Muokata paikoillaan oleva -89/-90 i16 Automaatti + ilmastointi -johtosarja autoon sopivaksi

kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja kvande »

Tänään kävin piippailemassa yleismittarilla ECU:lta moottorille menevän johtosarjan kaikki johdot läpi ja kirjoittelin paperille ylös tarvittavat muutokset johtosarjan muokkaamiseksi 1986 T16 manuaali sopivaksi.

Käsin täytennetty ECU:n liittimen johdotus kuvassa: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Käytännössä näyttäisi siltä, että helpoimmalla pääsen, kun lisään autossa nyt olevaan tuoreempaan johtosarjaan kaksi johtoa ilmastoinnille.
1) Lisätään sininen johto ja kytketään se ECU:n liittimessä napaan 12 nykyisen vihreäpunaisen johton rinnalle. Sinisen johdon toinen pää kytketään ECU:n johtosarjan 6-napaiseen liittimeen "67" samaan napaan, kuin vastinkappaleessa 1986 sulakerasialta tulevan johtosarjan sininen johto.
2) Lisätään puna-valkoinen johto ja kytketään se ECU:n liittimessä tyhjänä olevaan napaan 16. Toinen pää kytketään ECU:n johtosarjan 6-napaiseen liittimeen "67" samaan napaan, kuin vastinkappaleessa 1986 sulakerasialta tulevan johtosarjan puna-valkoinen johto.
Tämän lisäksi joudun vaihtamaan ECU:n johtosarjan liittimen "123" liittimeksi "59", eli CE-valolta konetilan vikapistokkeelle tuleva ECU:n johtosarjan nelinapainen liitin vaihtuu kaksinapaiseksi.

Tämän jälkeen autoon jää sisäilmanoton viereen yksi ylimääräinen 3-napainen liitin irtaalleen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Vuosimallissa 1989 tuohon kytkeytyisi EZK -sytytyksen johtoja.

Ei siis vaikuta tekemättömältä hommalta, jos sattuu niin ikävästi ettei alkuperräistä tai sitä vastaavaa johtosarjaa tule jossain vastaan.

kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: OG900 1986 sähköongelma

Viesti Kirjoittaja kvande »

Korjaan itse itseäni johtomuutoksen osalta: Mittasin vuosimallin 1986 sulakerasialta liittimeen "67" tulevien sinisen ja puna-valkoisen johdon alkupäät: Molempien alkupää löytyy sulakerasialta AC:n releen pohjasta linkin kuvan mukaisesti: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Koska releen pohjassa ei ole kytkentänastoja kyseisiin liittimiin, ei kyseisiä johtoja tarvitse myöskään lisätä ECU:n johtosarjan liittimeen "67".

Näin ollen ainoaksi johtosarjamuutokseksi näyttää jäävän jonkinmoisen adapterin luominen ECU:n johtosarjan liittimen 123 ja mittaristolta tulevan johtosarjan liittimen "59" väliin.
Jännityksellä odotan, tarvitseeko tuotakaan loppujen lopuksi tehdä, kun oikein johtosarjoja mittailee ja kaavioita tavaa...

Vastaa Viestiin