B201 lohkojen erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rantajäbä
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 10, 2016 17:24

B201 lohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Rantajäbä »

Niin tuli tuossa hommattua -84 vuoden t8 satku ja moottoria purkaessa huomasin että sylinterit olivat aikalailla valmiit ja että tarvis joko A poraus, ylikoko männät,renkaat jne.. tai B uusi käytetty lohko. No en näitä satkuja ollu paljoa ropaillu niin tuli halvemmaksi hankkia käytetty hyväkuntoinen lohko joka löytyikin ihan läheltä. Ongelmaksi muodostuikin nyt että alkuperäisen ja "uuden" lohkon välillä on ero (startin paikka yms).
Niin mitä kaikkea menee vaihtoon että saan koneen kasaan lopuilla "vanhoilla" osilla?
Startti, koppa, turbon öljyt, mitä muuta?
Käyttis 9-5 2.3T -06
Projekti 900 3d T8 apc -84
Exät: 9000 CSE 2.3t Jubilee -97
9-3 1.8t Aut. -03

Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 1882
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: B201 lohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Lohko on sama. Startin saa vaihdettua oikeaan paikkaan vaihtamalla sen moottorin päätylevyn.
Mercedes CLS500
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9756
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B201 lohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

H-moottorien lohkot on erilaiset. Eli MY84 lohko, jossa on startti pakosarjan alla ja sitten MY85 lohkossa startti imusarjan alla. Pelkkä päätylevyn vaihto ei auta. Esim. jos MY84 lohkoon yrittää sovittaa starttia imusarjan alle, lohkossa on korvakko, mikä pitää rälläköidä pois. Ei mitenkään aistikas juttu minusta. Sitä en kyllä muista olisiko toiste päin tullut kokeiltua, eli pakosarjan alle sitä starttia MY85 tai uudempaan. Turbon öljypaluuputki taitaa olla edessä?

Turbon öljypaluuputki on erilainen MY84 ja MY85 lohkoissa. Samoin lohkossa oleva öljyreikä on ihan eri kohdassa. Lisäksi MY84:ssä se on kierteellä ja MY85:ssä ei ole kierrettä, vaan o-rengastiivistys.

MY85 tai uudempi:
https://www.flickr.com/photos/29356966@N04/5542436231

Tässä kuvassa meikäläisen kanssa MY84 lohko, jossa näkyy se öljynpaluuputki tuossa pakosarjan alla:
http://kivisointu.net/mikko/kuvagalleri ... ewsIndex=2

Jos uudemmalla lohkolla teet, hanki suosiolla siihen kuuluva startti myös. Niitä on helpompi saada ja se on helppo huoltaakin myöhemmin. Pakosarjan alla oleva on ihan ahterista ottaa irti huoltoa varten ja muutenkin se on kovemmilla siellä kuumassa pakosarjan alla. Samalla kannattaa kunnostaa startille menevät kaapelit. Ne tuppaa monesti olemaan melkoisen haperossa kunnossa. Kuoret karisee irti kupareiden päältä. Muutenhan se uudempi lohko kyllä käy vaihdelaatikon päälle ja vanhasta otettu sylinterikansi käy paikalleen siihen uudempaan. Samalla suosittelen vaihtamaan uuden jakoketjun. Alavääntö paranee, kun nokka-akselin ajoitus siirtyy aikaisemmalle. Nehän on vakiona päästösyistä 4 astetta myöhästetty, joten jos viitseliäisyyttä riittää, nokkaa voisi aikaistaa hiukan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Rantajäbä
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 10, 2016 17:24

Re: B201 lohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Rantajäbä »

Juu siis nyt on uusilohko uudemasta ja siihen kuuluva päätylevy ja startin kannake (startin ostan uuden).
Öljylinjat on helppo värkätä kun kaikki on pöydällä.

Uusi jakoketjukin on tulossa mutta jos laittaa merkit kohdalle uudella ketjulla se on tehdasasetuksessa?
Käyttis 9-5 2.3T -06
Projekti 900 3d T8 apc -84
Exät: 9000 CSE 2.3t Jubilee -97
9-3 1.8t Aut. -03

Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 1882
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: B201 lohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Itse joskun vaihdoin pelkällä päätylevy muutoksella T16 koneen startin imusarjan alle. Vm-84 kone
Mercedes CLS500
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9756
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B201 lohkojen erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rantajäbä kirjoitti:
La Maalis 21, 2020 23:45
Juu siis nyt on uusilohko uudemasta ja siihen kuuluva päätylevy ja startin kannake (startin ostan uuden).
Öljylinjat on helppo värkätä kun kaikki on pöydällä.

Uusi jakoketjukin on tulossa mutta jos laittaa merkit kohdalle uudella ketjulla se on tehdasasetuksessa?
Kuulostaa hyvältä. Joo, siis kyllä sen merkkeihin pitäisi noilla opeilla osua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin