Satunnaiset fataalit käyntihäiriöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
huttuded
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Satunnaiset fataalit käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja huttuded »

huttuded kirjoitti:
La Tammi 04, 2020 13:11
Onko muilla ilmennyt ysisatkussa ongelmia sateella? Itsellä pari kertaa kovemmalla sateella alkanut nykimään hieman ja tuntunut tehottomalta. Eilen ajoin melko syvän lätäkön yli ja matkanteko loppui noin 30 minuutiksi kokonaan. Moottori tuntui kolisevan joten varmaan ei käynyt kaikilla pytyillä? Virranjakaja ja puola olivat kuivat, imupuoli näytti myös kuivalta, ja lätäkkö oli oikealla puolella joten en usko että olisi imenyt koneeseen vettä. En muutenkaan nähnyt vettä missään kriittisissä paikoissa. Pitääkö alkaa vuoraamaan liittimiä kortsuilla?
Tänään kävi sama homma kuin aiemmin kuvaillussa tilanteessa. Nyt toinen kerta kun kävi näin. Viime kerrasta on n. 5000 km. Yhdistävänä tekijänä on vetinen sää, mutta outoa ettei joka kerta samanlaisella säällä ole tapahtunut noin (ja niitä on tänä talvena riittänyt).

Toinen yhdistävä tekijä viime kertaisen kanssa on se, että hyytyminen tapahtui heti tankkaamisen jälkeen. Tankkasin nykimis/hyytymiskohtausta ennen auton noin puolesta tankista täyteen, jota ennen olin ajanut autolla juuri n. 30km työmatkan ilman mitään oireita. Tällä kertaa en ehtinyt onneksi parkkipaikkaa pidemmälle, joten oli hyvä jäädä ihmettelemään ja tutkimaan tilannetta tarkemmin. Kuvasin moottorin kauniista kehräyksestä videonkin, jos joku moottoreiden sielunelämästä tarkemmin tunteva osaisi kertoa äänen perusteella mitä pytyissä tapahtuu:

https://youtu.be/RMPD6iliohA

Autosta hävisi tehot mittarilta kaasutellessa kokonaan ja videon mukaisen pätkivän käynnin voimin sain auton parkkiin, kunnes se sammui. Auto lähti kyllä nätisti samantien käyntiin, nostaen kierrokset vähän reiluun 1000 rpm, kunnes melko nopeasti sammui pätkien. Kaasulla sai kierroksia hieman nostettua, kunnes ne alkoivat kaasusta huolimatta laskemaan ja auto sammui, vaikka kaasu oli pohjassa.

Konehuoneessa ei näkynyt juuri lainkaan vettä, ja olin viimekertaisen jälkeen melko varma että kampiakselin asentotunnistimen liittimeen oli mennyt vettä vuosisadan suurimman lätäkön läpäisyn jälkeen, sillä liitin roikkuu melko otollisella paikalla startin alla. Se oli kuitenkin aivan kuiva, samoin muutkin liittimet ja EZK purkki lokasuojan päällä.

Kokeilin irroittaa IMMun liittimen, jonka jälkeen videolla kuultava koliseva käynti lakkasi, mutta auto sammuili siitä huolimatta. Ilman kaasua ei pysynyt käynnissä. Kokeilin myös AIC:n ja kaasuläppäpotikan piuhojen irroitusta, mutta niillä ei ollut huomattavaa vaikutusta.

Onko tankissa voinut olla jotain kondensiovettä tai paskaa? Mutta miksi se tulisi tankkauksen jälkeen ilmi ja pohjalla oli kuitenkin puolikas tankillinen. Suodattimenkin vaihdoin muutama kuukausi sitten. Polttoainepumpun luulisi reistailevan tyhjällä tankilla ja auto käynnistyi erittäin mallikkaasti joka kerta <1 sekunnissa. Käytin myös polttoainetankin korkkia irti ja laitoin sen takaisin, mutta silläkään ei ollut vaikutusta.

Toivottavasti potilaan kuvaus oli tarpeeksi tarkka, että joku tohtori osaisi yhdistää johonkin taudinkuvaan. Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, puhelimella oli tuskallisen pitkä romaani kirjoitettavaksi.

Edit: ja koko ongelma siis korjautui taas täysin itsestään n. 15 min paikallaan kaasuttelun jälkeen, joten Saabbini ei käytännössä katsoen jättänyt tielle.

Edit2: voisiko kyseiset häiriöt johtua siitä, että polttoainetankin korkki on vähän rikki? Se vihreä osa on irti. Jos tulee kova alipaine tankkiin niin kuinka nopeasti auto toipuu siitä?
1991 900i 2,1l
Vastaa Viestiin