Uusi OG 900 omistaja kyselee
Uusi OG 900 omistaja kyselee
Tulinpa sitten innostuneeksi sopia kaupat siististä OG900:sesta. Vuosimalli on -90 ja tarkoitus yrittää tätä museorekisteriin. Yksi museokatsastuksia tekevä tutun tuttu oli tätä vilkaissutkin jo, eikä kuulemma paljoa tekemistä olisi.
Autolla on ajettu 350tkm ja on todella siisti. Moottorikoodi on B202I ja tehoa 93kW eli tämä lienee 16v versio? Mitenhän tuo ruisku, onko ihan perus K-Jetronic, vai vähän modernimpi? Käsittääkseni kuitenkin nämä ruiskukoneella varustetut 16v versiot olisivat tekniikaltaan huolettimimpia. Olenkohan ymmärtänyt oikein, vai koskeevo vasta uudempia vuosimalleja?
Sitten olen tottunut, että Saabissa pitää kierroslukumittari olla. Tässäpä on vain suuri kello. Onnistuukohan huoletta vaihtaa tähän kierroslukumittarillinen mittaristo nykyisen tilalle niin, että siirtää nopeusmittarin tästä nykyisestä, jotta mittarilukema säilyy oikeana? Onko museokatsastuksen kannalta merkitystä, eli onko tämän moottorin yhteyteen saanut myös suoraan tuota mittaristoa, vai liittyykö johonkin tiettyn varustelutasoon?
Mietin myös sellaisia asioita, mitä tästä pitäisi nyt vielä lähteä tutkimaan. Leimaa on heinäkuulle asti, pohjossa yksi pieni reikä ja helmoissa oli jotain ihan pientä laitettavaa, jotta museorekisteriin kelpaa. Moottoritila on toki myös aika öljyinen, eli moottorin pesu lienee myös paikoillaan. Toki museorekisteröinnille ei ole sellaista kiirettä, että voihan tällä nyt jonkin aikaa ajella ihan tällaisenaan. Alla ihan upouudet talvirenkaat, merkki tosin oli joku erikoinen.
Autolla on ajettu 350tkm ja on todella siisti. Moottorikoodi on B202I ja tehoa 93kW eli tämä lienee 16v versio? Mitenhän tuo ruisku, onko ihan perus K-Jetronic, vai vähän modernimpi? Käsittääkseni kuitenkin nämä ruiskukoneella varustetut 16v versiot olisivat tekniikaltaan huolettimimpia. Olenkohan ymmärtänyt oikein, vai koskeevo vasta uudempia vuosimalleja?
Sitten olen tottunut, että Saabissa pitää kierroslukumittari olla. Tässäpä on vain suuri kello. Onnistuukohan huoletta vaihtaa tähän kierroslukumittarillinen mittaristo nykyisen tilalle niin, että siirtää nopeusmittarin tästä nykyisestä, jotta mittarilukema säilyy oikeana? Onko museokatsastuksen kannalta merkitystä, eli onko tämän moottorin yhteyteen saanut myös suoraan tuota mittaristoa, vai liittyykö johonkin tiettyn varustelutasoon?
Mietin myös sellaisia asioita, mitä tästä pitäisi nyt vielä lähteä tutkimaan. Leimaa on heinäkuulle asti, pohjossa yksi pieni reikä ja helmoissa oli jotain ihan pientä laitettavaa, jotta museorekisteriin kelpaa. Moottoritila on toki myös aika öljyinen, eli moottorin pesu lienee myös paikoillaan. Toki museorekisteröinnille ei ole sellaista kiirettä, että voihan tällä nyt jonkin aikaa ajella ihan tällaisenaan. Alla ihan upouudet talvirenkaat, merkki tosin oli joku erikoinen.
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
En mene varmaksi sanomaan, mutta käsittääkseni vain kaasarimalleissa on ollut kierroslukumittarin tilalla kello. Joten olisiko mahdollista, että kone jossain vaiheessa vaihdettu? Vai onko ihan tallella kuitenkin kaikki paperit ja muut? Joku tietävämpi voi sivistää tuosta kellosta ruiskumallissa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
8-venttiilisessä ruiskussa oli kello kierroslukumittarin tilalla vm-90, mutta 16-v ruiskussa aina kierroslukumittari. Mutta onhan mittaristokin voitu vaihtaa.
vm.90 8-venttiilinen oli kiiltävin rosterisin ikkunakehyksin ja ovenkahvoin, 16-v mustin.
Valmistenumero kertoo varmuudella, mikä kone autossa on alun perin ollut.
vm.90 8-venttiilinen oli kiiltävin rosterisin ikkunakehyksin ja ovenkahvoin, 16-v mustin.
Valmistenumero kertoo varmuudella, mikä kone autossa on alun perin ollut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Kaasarimalleja on ollut myös kierroslukumittarilla. Edesmenneellä sukulaisella oli aikanaan 80-luvun alun 900, jossa oli kaasari ja kierroslukumittari. Autoni on 900i ja ohjekirjan mukaan 16v mallissa pitäisi takaluukussa lukea 16 valve, tässä ei lue. Taitaa olla sitten vain 8v ruisku. Voiko siinä tosiaan olla 93kW tehoa?
Trafilta saa seuraavat tiedot :
Sylinteritilavuus:
1985
Vuosimalli:
1990
Rekisteröintipvm.:
19900823
Alustanumero:
YS3AA45J0L7026497
Moottorikoodi:
B202I
Ryhmäkoodi:
SA Fi0606
Ajoneuvotyyppi:
PB
Omamassa kg:
1250
Pituus mm:
0
Kokonaismassa kg:
0
Moottoriteho kW:
93
Moottoriteho hv:
126
Erikoinen auto, kun huoltokirja täysin tyhjä. Vain luovutushuollosta merkintä. Eli tutkittava kaikki tarkkaan läpi, kun auton haen. Odotan vielä trafin varmennetta, että saan nimiini ja auto odottelee autokorjaamon pihassa.
Trafilta saa seuraavat tiedot :
Sylinteritilavuus:
1985
Vuosimalli:
1990
Rekisteröintipvm.:
19900823
Alustanumero:
YS3AA45J0L7026497
Moottorikoodi:
B202I
Ryhmäkoodi:
SA Fi0606
Ajoneuvotyyppi:
PB
Omamassa kg:
1250
Pituus mm:
0
Kokonaismassa kg:
0
Moottoriteho kW:
93
Moottoriteho hv:
126
Erikoinen auto, kun huoltokirja täysin tyhjä. Vain luovutushuollosta merkintä. Eli tutkittava kaikki tarkkaan läpi, kun auton haen. Odotan vielä trafin varmennetta, että saan nimiini ja auto odottelee autokorjaamon pihassa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
B202 on aina 16v eli se se on. tuo 16 valve- merkkihän on voitu ottaa pois
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Jotain häikkää tuossa VIN:ssä/Alustanumerossa. Ilmoittaa että kahdeksas merkki on väärä
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Eli sitten ei ongelmaa vaihtaa kiekkamittarillista mittaristoa tähän. Voihan olla, että mittaristo on joskus vaihdettu.
Historiatietoja huonosti selvillä. Jos vaikka onkin ajettu vähemmän mitä mittari nyt näyttää. On niin siisti ja sisusta täysin ehjä, että onhan tuokin mahdollista. Täytyy Trafilta kaivaa katsastuksissa kirjattuja matkamittarin lukemia.
Historiatietoja huonosti selvillä. Jos vaikka onkin ajettu vähemmän mitä mittari nyt näyttää. On niin siisti ja sisusta täysin ehjä, että onhan tuokin mahdollista. Täytyy Trafilta kaivaa katsastuksissa kirjattuja matkamittarin lukemia.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Mielenkiintoista. Täytyypä tutkia tarkemmmin, mikä numero itse autoon on stanssattu... Voiko Trafilla olla näissä virheitä? Erikoista ...
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Siisti auto ja halpa hinta, niin jotain erikoista sitten pitää olla. Auton tarina on, että edellisen omistajan Saab varastettiin ja hän tarvitsi nopeasti auton ja kävi ostamassa tämän Kamuxilta. Ajoi tällä vähän aikaa ja osti sen jälkeen NG 9-3:n korjaamolta.
Tämä OG 900 jäi korjaamon pihaan ja kertoi korjaamon omistajalle, mihin hintaan tästä voi luopua. Itse kiinnostuin ja ostin pois.
Tämä OG 900 jäi korjaamon pihaan ja kertoi korjaamon omistajalle, mihin hintaan tästä voi luopua. Itse kiinnostuin ja ostin pois.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Ja tässä on kiiltävät rosteriset ikkunankehykset! Eli kori on 8v eli olisiko tähän joskus joku vaihtanut 16v koneen. Se taas selittäisi asioita enemmän. Liekö Trafilla tietoja mahdollisesta muutoskatsastuksesta.
Vai voiko olla, että on alunperin viranomaisköytössä ollut erikoisvalmisteinen auto? Eli tehokkaampi kone, mutta muu varustelu karvalakimpi? Ainakin Talbotia tehtiin poliisin käyttöön GL-varustetasolla, mutta tehokkaammalta GLS-mallin moottorilla. Viranomaiskäyttö myös selittäisi tyhjän huoltokirjan, kun huoltomerkinnät tehty muualle.
Vai voiko olla, että on alunperin viranomaisköytössä ollut erikoisvalmisteinen auto? Eli tehokkaampi kone, mutta muu varustelu karvalakimpi? Ainakin Talbotia tehtiin poliisin käyttöön GL-varustetasolla, mutta tehokkaammalta GLS-mallin moottorilla. Viranomaiskäyttö myös selittäisi tyhjän huoltokirjan, kun huoltomerkinnät tehty muualle.
Viimeksi muokannut TLinden, Ke Maalis 18, 2020 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
nuljautappas vaikka aiijaa com kuva ja linkitä tänne niin pääsemme ihailemaan runkonumeroa,konehuonetta ja mittaristoa, noin niinkuin aluksi
aika huoletonta on ajot olleet jos huoltokirjassa on tyhjää kaikki. liekkö ollut valmetin pomon ajossa ja pojat aina tehneet huollot välitöinään
tarkoitit siis tuollaista
https://aijaa.com/S0yqq8
aika huoletonta on ajot olleet jos huoltokirjassa on tyhjää kaikki. liekkö ollut valmetin pomon ajossa ja pojat aina tehneet huollot välitöinään
tarkoitit siis tuollaista
https://aijaa.com/S0yqq8
Viimeksi muokannut mestari, Ke Maalis 18, 2020 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Huomenna saan haettua auton, äsken sain tehtyä omistajanvaihdoksen.
Trafin historian mukaan auto olisi ollut ensimmäiset 10v yhdellä omistajalla, seuraavalla sitten 5 v ja tämän jälkeen omistaja vaihtunut useampaan kertaan. Vähän kiertopalkinnon vikaa. Ja juuri ensimmäinen omistaja nimetön, tieto salattu. Toki ei näy kaikkien muidenkaan nimiä eli niiden, joilla tietojenluovutuskielto Trafille tehty.
Täytyy ottaa kuvia. Km-lukemat pitänevät kutinsa katsastustilastojen valossa.
Voihan myös olla, että autossa on ollut toinen huoltokirja, jonka joku on syystä tai toisesta hävittänyt ja jostain on löytynyt tämä täysin tyhjä tilalle. Ihme juttuja. Tosin olen myös omistanut autoja, joista huoltokirja on puuttunut kokonaan. Arvailuahan se sitten on, mitä on tehty ja mitä ei.
Tai sitten Trafin tiedoissa on syystä tai toisesta virhe ja tämä on ja on aina ollutkin 8v ruisku ja moottorikoodi on Trafilla väärin. Kuvassahan se tosiaan näkyy, kun saan otettua. OG 900 ei ole konehuoneesta niin tuttu, että nopealla vilkaisulla tunnistaisin, mikä kone kyseessä.
Niin tosiaan kun olen omistanut esim. entisen postiauton.niin huoltokirja oli tyhjä. Samoin entisessä paloautossa. Huollot oli merkitty muualle. Postiauton mukaan huoltotietoja ei saanut, paloauton mukana oli erillinen kansio.
Trafin historian mukaan auto olisi ollut ensimmäiset 10v yhdellä omistajalla, seuraavalla sitten 5 v ja tämän jälkeen omistaja vaihtunut useampaan kertaan. Vähän kiertopalkinnon vikaa. Ja juuri ensimmäinen omistaja nimetön, tieto salattu. Toki ei näy kaikkien muidenkaan nimiä eli niiden, joilla tietojenluovutuskielto Trafille tehty.
Täytyy ottaa kuvia. Km-lukemat pitänevät kutinsa katsastustilastojen valossa.
Voihan myös olla, että autossa on ollut toinen huoltokirja, jonka joku on syystä tai toisesta hävittänyt ja jostain on löytynyt tämä täysin tyhjä tilalle. Ihme juttuja. Tosin olen myös omistanut autoja, joista huoltokirja on puuttunut kokonaan. Arvailuahan se sitten on, mitä on tehty ja mitä ei.
Tai sitten Trafin tiedoissa on syystä tai toisesta virhe ja tämä on ja on aina ollutkin 8v ruisku ja moottorikoodi on Trafilla väärin. Kuvassahan se tosiaan näkyy, kun saan otettua. OG 900 ei ole konehuoneesta niin tuttu, että nopealla vilkaisulla tunnistaisin, mikä kone kyseessä.
Niin tosiaan kun olen omistanut esim. entisen postiauton.niin huoltokirja oli tyhjä. Samoin entisessä paloautossa. Huollot oli merkitty muualle. Postiauton mukaan huoltotietoja ei saanut, paloauton mukana oli erillinen kansio.
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Kyllä, tuollaisen mittariston haluan. Nyt tässä on muuten samanlainen, mutta kierroslukumittarin paikalla pelkkä iso kello.
Kierroslukumittarille joutunee vetämään johdon puolalta, vai onko johtosarja valmiiksi sellainen, että kierroslukumittari toimii suoraan, kunhan vain mittariston vaihtaa?
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Tämän vanhan manuaalidekoodaussivun mukaan J olisi B201I:nuorempinykänen kirjoitti: ↑Ke Maalis 18, 2020 18:19Jotain häikkää tuossa VIN:ssä/Alustanumerossa. Ilmoittaa että kahdeksas merkki on väärä
http://www.saabnet.ru/org/saab_vin.htm#86on
Tuosta listasta luettuna
YS3 = Saab
A= 900
A= (sarja, ei mainita listassa)
4= 4d sedan
5= 5v manuaaliaski
J= B201I
0= tarkastusmerkki
L= 1990
7= Uusikaupunki
026497 = sarjanumero
No, paljon selviää kun autosta näkee stanssatun numeron ja pääsee vilkaisemaan konehuoneeseen. B201 vs B202 on aika selkeä ero, B202:n kansi ja venakoppa on leveempiä ja tulpat on siinä kannen keskellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Uusi OG 900 omistaja kyselee
Multa löytys. Saat kyllä itse tulla purkamaan autosta, joka sijaitsee Espoossa. Auto menossa seuraavaan osoitteeseen, pian ja jos kiinnostaa ja pystyt tulla niin pitäisi kans kysyä tämän auton ostajalta mitä on mieltäTLinden kirjoitti: ↑Ke Maalis 18, 2020 21:47Kyllä, tuollaisen mittariston haluan. Nyt tässä on muuten samanlainen, mutta kierroslukumittarin paikalla pelkkä iso kello.
Kierroslukumittarille joutunee vetämään johdon puolalta, vai onko johtosarja valmiiksi sellainen, että kierroslukumittari toimii suoraan, kunhan vain mittariston vaihtaa?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d